موشک قاره پیما، پاسخ سنگین کره شمالی به بایدن

رهبر کره شمالی جواب «سلام» بایدن را با آزمایش «موشک قاره‌پیما» داد.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی دست به آزمایش سه موشک زده است که یکی از آنها احتمال داده می‌شود یک «موشک بالستیک قاره‌پیما» باشد. 

آزمایش موشکی پیونگ یانگ تنها چند ساعت پس از پایان سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به شرق آسیا صورت گرفت. او در جریان سفر آسیایی‌اش در پاسخ به پرسشی درباره اینکه پیامش به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی چیست گفته بود: «سلام! نقطه سر خط.»

بنا به اعلام ارتش کره جنوبی دستکم سه موشک از سونان در حومه پیونگ یانگ به سوی دریای ژاپن شلیک شد. 

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی افزوده است که اولین موشک شلیک شده احتمالا یک «موشک بالستیک قاره‌پیما» با برد ۳۶۰ کیلومتر بود و تا ارتفاع ۵۴۰ کیلومتر اوج گرفت. 

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده که یکی از موشک‌های شلیک‌شده از سوی کره شمالی «مسیری غیرعادی» را طی کرده است. پیونگ‌یانگ از فناوری هدایت موشک پس از پرتاب آنها استفاده می‌کند. این فناوری امکان رهگیری موشک‌ها را از سوی سامانه‌های دفاع ضدموشکی دشوار می‌کند. 

دولت کره جنوبی پس از تشکیل جلسه شورای امنیت ملی این کشور در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی تاکید کرد که اقدام پیونگ‌یانگ «نقض مستقیم قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد» است. 

وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی ضمن محکوم کردن این اقدام از پیونگ‌یانگ خواست که از «اقدامات تحریک‌آمیز جدید» بپرهیزد. واشنگتن همچنین از کره شمالی خواست تا به «مذاکرات با محتوایی سازنده» تن دهد. کره شمالی طی ماه‌های گذشته آزمایش‌های موشکی خود را در واکنش به آنچه مقامات این کشور «رویکرد خصمانه» آمریکا می‌خوانند از سر گرفته است. پیونگ‌یانگ دو ماه پیش برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ دست به آزمایش یک موشک بالستیک قاره‌پیما زده بود. 

سازمان‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی و آمریکا بر این باور هستند که کره شمالی خود را برای یک «آزمایش اتمی قریب الوقوع» آماده می‌کند. پیونگ یانگ از پنج سال پیش تاکنون آزمایش اتمی انجام نداده است.

پایان/

۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 19322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =