مردم ایران در خوشبختی غوطه ور شده اند!

محاسبه هزینه های خانوار در ایران در مقایسه با سایر کشورها نشان می دهد که مردم ایران در خوشبختی غوطه ور شده اند!

به گزارش تحریریه، هزینه مسکن در ایران ۲ برابر متوسط جهانی است، اگرچه در قانون اساسی قید شده است که وظیفه تامین مسکن خانوارهای ایرانی برعهده دولت است، اما به شکل عجیبی این مساله به صورت معکوس اجرا شده و ایران را به بدترین کشور جهان در این مساله تبدیل کرده است. 

نمودار زیر نشان می دهد که سعم هزینه های مسکن در سبد مصرفی خانوارها تا چه اندازه بالا است، و البته مطالبه عمومی هم نیست، اما برای تامین کالاهای معروف به کالاهای اساسی که چندان هم اساسی نیستند، بیش از 100 میلیارد دلار هزینه شد. درحالیکه با این مبلغ که معادل بیش از 2500 هزار میلیارد تومان است می شد مشکل مسکن کشور را به طور ریشه ای حل کرد. 


 

در بین ۵۲ کشور جهاان که وضعیت آنها با ایران مقایسه شده است، پس از ایرانیها، فنلاندی‌ با ۲۸.۹ درصد، اسلواکی‌ با ۲۸.۷ رصد، دانمارکی‌ با ۲۸.۱ درصد، کویتی‌ با ۲۸درصد، جمهوری‌ چک با ۲۶.۳ درصد و فرانسه با ۲۶.۲ درصد به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا هفتم با بالاترین هزینه مسکن قرار دارند. در کشور پهناور روسیه سهم مسکن از سبد هزینه‌ای خانوار حدود ۱۳.۸ درصد است.‌ 

مقایسه سهم مسکن از کل هزینه‌های خانوارهای ایرانی با کشورهای حوزه یورو و کشورهای OECD نشان می‌دهد که سهم هزینه‌های مسکن در سبد هزینه‌ای خانوارهای ایرانی ۲.۲ برابر میانگین ۵۲  کشور جهان است. درحالیکه درآمد مردم ایران بالا نیست و به خصوص در 8 سال اخیر به شدت سقوط کرده است. 

انتخاب رستم قاسمی برای وزارت مسکن با این هدفگذاری انجام شد تا این مشکل ریشه ای را حل کند، اما تجربه 9 ماه گذشته نشان داده است که وزیر توانمندی نیست و در صورت ادامه حضور در کابینه نمی توان به حل شدن مشکل مسکن کشور امیدوار بود. 

پایان/

۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 19343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      7 0
      خدا لعنت کنه ه ر ملعون رو که اون ملعون باعث و بانی همه ی بدبختی های مردم ایران بوده. الهی از آتش جهنم نجات پیدا نکنه.
      • ن.خ IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
        0 1
        میترسی تو رو تو گونی بکنن ؟ نترس بگو آزادی بیان داری اما بشرط و شروطها البته اگ تاریخ خونده باشی یادت میاد برعلیه شاه حرف نزنی ب علیه اسرائیل و آمریکا حرف نزنی مدام نگی اسلام در خطره
      • رضا US ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
        1 0
        تحریریه! اگه گیر یه قاضی ولایی بیفتی با انتشار این خبر حکم افساد فی الارض رو شاخشه.
    • محمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 0
      هیچوقت مشکل مسکن در کشور ما حل نمی شود چون همیشه مرغ همساده غاز می باشد
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 0
      فکر کردید برای چی تحفه هاشونو فرستادن اونور برای زندگی دلار از اینجا میبرن اونجا به ریال خرج میکنن ما اینجا بهمون ریال میدن به دلار خرج میکنیم
    • محمد IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      0 0
      غوطه ور شده انددرپناه اسلام اینها که گرانی ومصیبت راهدیه الهی وامتحان الهی برای مردم غیراز خودشان میدانند باعربده کشی برای چندصدنفرمثل خودشان ؟!