فرار سرمایه‌گذاران از قاره اروپا

تداوم جنگ اوکراین سرعت حرکت قاره اروپا به سمت رکود اقتصادی را بیشتر کرده است، ادامه بحران فرار سرمایه گذاران از این منطقه را تشدید می کند.

به گزارش تحریریه روزنامه «العربی الجدید» در  گزارش خود درباره افزایش تورم در منطقه یورو نوشت، تورم در منطقه یورو در ماه می به دلیل افزایش هزینه های انرژی که در نتیجه جنگ اوکراین رخ داده است به رقم ۸.۱ درصد رسید. گزارش هایی که از سوی مرکز آمار اتحادیه اروپا «یوروستات» منتشر شده نشان می دهد تورم در ماه می از رکورد قبلی ۷.۴ درصدی که در دو ماه گذشته ثبت شده بود، فراتر رفت.

قیمت انرژی ۳۹.۲ درصد افزایش یافت که این موضوع به طور آشکار نشان می دهد جنگ اوکراین و بحران جهانی انرژی ناشی از آن، هزینه زندگی ۳۴۳ میلیون تن در منطقه یورو را افزایش داده است.

همچنین قیمت مواد غذایی به میزان ۷.۵ درصد، قیمت کالاها به مقدار ۴.۲ درصد و هزینه خدمات به مقدار ۳.۵ درصد افزایش یافت. اکنون تورم در منطقه یورو در بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۷ است.

به نوشته العربی الجدید، «رابین بروک» اقتصاددان یک مؤسسه مالی بین‌المللی در واشنگتن معتقد است که منطقه یورو به دلیل جنگ اوکراین و پیامدهای آن بر قیمت انرژی و ضعف عملکرد ارز یورو به سمت رکود اقتصادی پیش می‌رود. 

اقتصاددانان معتقدند که جنگ اوکراین قاره سبز را به منطقه ای خطرناک برای سرمایه گذاران تبدیل کرده است، زیرا سرمایه گذاران درباره پایان یافتن زمان جنگ و چگونگی رفتار سیاستمداران برای جبران پیامدهای ویرانگر جنگ اطمینان خاطر ندارند. با ادامه جنگ در اوکراین شمار سرمایه گذارانی که از مناطق شرقی اروپا خارج می شوند، افزایش خواهد یافت.

بنابراین دور از ذهن نیست که خارج شدن سرمایه ها و سرمایه گذاران از این منطقه، کشورهای آن را با شماری از چالش ها از جمله کمبود رفاه و افزایش هزینه ها و بیکاری، رکود و رشد جریان های راستگرای تندرو روبرو سازد.

پایان/

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =