دو حیوان خوشبخت اقتصاد ایران

این دو حیوان خوشبخت اقتصاد ایران هم از دلار 4200 تومانی سهم قابل توجهی داشته اند و هم یکی از آنها طبیعت کشور را به هم ریخته است.

به گزارش تحریریه، محمدحسن آصفری عضو کمیسیون شوراهای مجلس و نماینده مردم خنداب، کمیجان و اراک درباره تخصیص ارز ترجیحی در دولت قبل گفت: هدف از تعریف و تخصیص ارز ترجیحی در دولت گذشته این بود که در بازار یک ثبات اقتصادی ایجاد شود و بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از خارج از کشور با این ارز وارد شود و با همان قیمت ارز ۴۲۰۰ به صورت ریالی در اختیار آنها قرار بگیرد. یعنی اقشار آسیب پذیر کشور بتوانند یک سبد کالایی با قیمت مناسب تهیه کنند. از سوی دیگر قرار بود این ارز برای حمایت از تولید یعنی واردات مواد اولیه که متاسفانه کشور ما به ان نیاز دارد و نیز ماشین آلات بخش تولید وارد شود. مهمترین قسمت نیز واردات داروهایی بود که باید از خارج از کشور وارد می شد تا مردم بتوانند دارو را به خصوص داروهای خاص را با قیمت مناسب بدون فشار تهیه کنند که هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد.

وی افزود: اینکه چرا اهدافی که برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ مدنظر بود، محقق نشد چند دلیل اساسی دارد.اولین دلیل رانت اقتصادی موجود در کشور است، افرادی این ارز را گرفتند که هیچ جایگاهی در تولید کشور نداشتند و به اسم مردم ارز گرفته و در نهایت به جای تامین نیازهای مردم خوراک سگ و گربه یا لوازم آرایش یا لوازم لوکس وارد کردند. 

علیرغم اینکه اثبات شده است از دلار 4200 تومانی برای واردات کالاهای بی ربط به اسم نهاده دامی و کالاهای اساسی استفاده شده است و پس از حذف این ارز رانتی شاهد بدون تغییر بودن قیمت مرغ هستیم، برخی جریان های ذی نفع خط خبری سنگینی را درباره قیمت مرغ به راه انداخته اند که با تصاویر و اخبار مربوط به کشتار مرغ ها در سال های گذشته و ... پیگیری می شود تا حتی اگر نتوانستند این رانت بزرگ را احیا کنند، با جنجال و هیاهو مانع از پیگیری قضائی پروژه سنگین دلار 4200 تومانی(دهندگان و گیرندگان) شوند که بیش از 100 میلیارد دلار هزینه برای کشور در بر داشته است. 

پایان/

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 19531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      3 0
      یکی پیدا شد حرف از محاکمه دردان اموال ملت زد دمت گرم
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 3
      چرا واقعیت را نمی گویید اگر ارز 4200 تاثیر نداشنت چرا با حدف ان این اقلام وارداتی با ان ارز چند برابر شد که در آیتذه هم بیشتر خواهد شد..
      • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        1 0
        کجا چند برابر شده؟ مرغ مگه ۴۰ تومن نیست؟
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 0
      هجوم سرمایه گذاری چه از سوی مردم عادی و چه بزرگ در هر بازاری خرابش می کند زمین. مرغ. خانه. ماشین... اگر این طرز کسب درامد و سود و فرار مالیاتی اشتباه است و درحال تغییر آن با ابزار حذف ارز ترجیهی و یارانه هستند سرمایه گذاری های مطمئن که مالیاتش فرد را فراری یا ورشکسته نکند برای طبقات مختلف اقتصادی نشان دهید.