کالابرگ راهکار مناسبی برای حذف ارز نیست

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ما در کوتاه مدت افزایش قیمت ها را داریم اما در بلندمدت به نفع مردم است و در این رابطه شکی نداریم.

به گزارش تحریریه، ذبیح الله اعظمی نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: ما نمایندگان در مجلس از طرح اقتصادی دولت حمایت می کنیم چون طبق بررسی ها این‌نتیجه حاصل شده که حذف ارز ترجیحی در خصوص بخشی از کالاها لازم و ضروری ست. به هرحال این تخصیص ارز موجب ایجاد رانت شد و زمینه فساد را فراهم کرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اما گله ما این است که چرا قبل از اینکه زیرساخت ها فراهم شود با عجله اینکار را دولت انجام داد.یکی از دلایلی که مجلس اختیار حذف ارز ترجیحی را به دولت داد همین بود که شرایط برای تامین زیرساخت ها فراهم شود.

اعظمی ادامه داد: واقعیت آن است که از ۷۵میلیارد دلاری که در سال های قبل برای ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرده عمده آن به جیب دلال ها و رانت خواران رفته است. پس باید ارزترجیحی حذف شود .لذا حذف ارزترجیحی یک جراحی است که این دولت با شجاعت اینکار را انجام می دهد.

وی تاکید کرد: ما در کوتاه مدت افزایش قیمت ها را داریم اما در بلندمدت به نفع مردم است و در این رابطه شکی نداریم.

اعظمی افزود:از میان۹۰تا۱۰۰میلیارد تومانی که از این بابت به جیب دولت برمی گردد بخشی از آن به مردم داده می شود که کار خیلی خوبی هست در واقع به جای آنکه یارانه پنهان به جیب عده ای رانت خوار برودبه جیب ملت ریخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: اما سوال اینحاست که دولت بخش عمده اش را چه می‌خواهد کند؟ آیا در بحث تامین زیرساخت ها و تامین معیشت مردم و اشتغالزایی جوانان سرمایه گذاری می کند یاخیر؟الان هنوز دولت برای این موضوع برنامه مدونی ندارد و امیدواریم که دولت برای ماه های پیش رو بتواند راهکاری ارائه بدهد و به صورت شفاف به نمایندگان و مردم در این رابطه توضیح دهد.

اعظمی تاکید کرد: برای جایگزین کردن یارانه کالاهای اساسی، دولت به پرداخت یارانه نقدی به مردم اقدام کرده است. البته میزان یارانه پرداختی به طور قطع باید با افزایش قیمت‌ها، افزایش پیدا کند و در شرایط فعلی نیز به نظر می‌رسد جوابگو مشکلات اقتصادی و تورم ‌نیست و می‌شود میزان آن را افزایش داد. از طرف دیگر کارت کشاورز یا کالابرگ راهکار مناسبی برای حذف ارز نیست. اینکه می‌گویند کارتی برای خرید کالاهای اساسی داده می‌شود؛ معقول نیست چرا که اصلا نیاز آن روستایی یا عشایر توسط خودشان تهیه می‌شود و بسیاری از آنان در این مدل به سمت از دست دادن خودکفایی تولید خود می‌روند و زیرساخت آن نیز در روستاها و بخش‌های عشایری که در کوهستان های مناطق مختلف هستند، وجود ندارد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: با همه این تفاسیر شروع پرداخت یارانه نقدی به همین مقدار پرداختی و به صورت دو ماهه در کارت سرپرستان خانوار، درجهت کاهش تنش ها تاثیر گذاشته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان با اشاره به اینکه ما تا پیش از این غذای ۱۵ تا ۲۰ میلیون از مردم کشورهای همسایه را نیز تهیه می‌کردیم؛ تاکید کرد: بیش از ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از کشورهای همسایه ما از این یارانه پنهان استفاده می کردند که با تصمیم دولت و آزادسازی قیمت دیگر این افراد منتفع نمی شوند. ضمن اینکه با این اقدام دولت، مردم کمی صرفه جویی در مصرف می کنند و درواقع الگوی استفاده درست در کشور ترویج پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: ماکارونی ،آرد و شیرینی و... با یارانه دولتی تولید و صادر می شدند. در حالی که این وضع قابل قبول نیست.این موارد باید از نظر اقتصاد منطقی شود ما دنبال همین هستیم و مجلس از منافع اقتصادی مردم کوتاه نمی آید و چنانچه دولت بخواهد از این امور تخطی کند و به واسطه آن مردم لطمه ببینند مجلس ورود می کند.

منبع: آنا

پایان/

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 19560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 0
      آقایانی که هر روز از جراحی اقتصادی حرف می زنند فکر نکردند اقشار بیکار و کم درآمد جامعه نابود می شوند؟ بنده بخاطر چندین بیماری و حدود دو سال و بیکاری با این تورم نابود شدم نابود نابود... از خدا می خواهم شما رو هم نابود کند، چه بر سر این ملت آوردید؟ این بود وعده‌های انتخاباتی شما؟ لعنت بر من اگر بار دیگر در انتخابات شرکت کنم. پیش که فریاد کنیم خدا هم دیگر به فریادمان نمی رسد و صدایمان را نمی‌شنود. خدایا مرگ من نوعی را برسان که شرمنده زن و بچه ام هستم...
    • Parsa IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      قربان یه جا گفتی ۷۵ میلیارد دلار بعدش گفتی ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان دولت در سال جاری قرار بود چند میلیارد دلار ترجیحی بدهد که الان نمی دهد و جاش چند میلیارد تومان گیرش میاد؟ لطفا یک بار برای همیشه به بازی با ارقام و واحد پایان بدین اولا دولت یک صفر پول را حذف و واحد را تومان اعلام کند دوما ارز را برای امورات خود ۹۰ درصد قیمت بازار در هر ماه لحاظ کند سوما قیمت ارز را با تقریب کمتر از هزار تومان گرد کند س