گام مهم ایران برای تجارت با قطر

هیات تجاری -بازاریابی از شرکت‌های توانمند تولیدی- صادراتی، همزمان با هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ج. ا. ایران و قطر به این کشور اعزام می شود.

به گزارش تحریریه، به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، هیات تجاری بازاریابی از شرکت‌های توانمند تولیدی صادراتی همزمان با هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ج. ا. ایران و قطر، به سرپرستی علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت و با برنامه‌ریزی اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر از روز ۱۵ الی ۲۰ خردادماه سال جاری به قطر اعزام می شود.
 
 ‌ این هیات علاوه بر حضور در نشست تجاری با همتایان قطری خود در دوحه و همچنین حضور در کارگاه آموزشی بررسی شرایط و ویژگی‌های بازار قطر و نحوه حضور در این بازار و بازدید از مراکز تجاری و صنعتی در این کشور، در جلسات اختصاصی با همتایان خود در دوحه به مذاکره خواهند پرداخت.
 
هیات تجاری مذکور متشکل از مدیران و نمایندگان حدود ۴۰ شرکت ایرانی در زمینه‌های مختلف تولیدی اعم از مواد غذایی، دارو و تجهیزات‌ پزشکی، مصالح ساختمانی، محصولات دانش‌بنیان و مواد شیمیایی، حوزه‌های خدمات‌ فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های پتروشیمی، کشاورزی و آبزیان است.
 
 در نشست مشترک تجاری دو کشور علاوه بر علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر ‌و رییس کل سازمان‌ توسعه ‌تجارت ایران، روسای اتاق‌های بازرگانی و همچنین وزرای مسئول کمیسیون مشترک در دو کشور (وزیر نیرو از ج. ا. ایران و وزیر صنایع و بازرگانی قطر )حضور خواهند داشت.                                                         ‌  
 
از دیگر برنامه‌های این هیات تجاری، بازدید از محل مرکز تجاری ایران و قطر در دوحه و بازدید از زیرساخت‌های ورزشی این کشور است.
 
 علاوه بر این؛ قرار است رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در هشتمین نشست کمیسیون مشترک ج. ا. ایران و دولت قطر نیز حضور یافته و مشکلات و موانع توسعه روابط تجاری دو کشور را به این کمیسیون منعکس نماید.
 
همچنین طی این سفر رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ملاقات‌های دوجانبه‌ای را با  مقامات اقتصادی و تجاری قطر خواهند داشت.                                      
 
برگزاری کمیته مشترک بازرگانی - صنعتی دو کشور به ریاست رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و همتای قطری  ذیل کمیسیون مشترک دو کشور و معرفی رایزن جدید بازرگانی ایران در قطر  از دیگر برنامه های معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این سفر است.
 
 از جمله مهمترین محورهای مذاکره معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با طرف‌های قطری، امضای نقشه‌ راه همکاری‌های تجاری ایران و قطر و همچنین توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی، بانکی، بیمه‌ای، استاندارد و البته راه‌اندازی حمل و نقل هوایی کالایی است.
 
 حجم تجارت ج. ا. ایران و قطر در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده است که ۱۴۰ میلیون دلار صادرات ج. ا. ایران به این کشور و ۱۰ میلیون دلار واردات از این کشور است.                                             
 
اقلام صادراتی ایران به قطر شامل محصولات کشاورزی، گوجه فرنگی، هندوانه، محصولاتی از آهن و فولاد، قیر و نفت، سیمان سفید، میگو و همچنین کف‌پوش‌هاست.
 
اقلام وارداتی ج. ا. ایران از قطر نیز شامل خمیر چوب شیمیایی، ماشین‌آلات سنگین، بیل مکانیکی، اجزا و قطعات وسائط نقلیه هوایی و همچنین کائوچوست.

پایان/

۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 19577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =