فقط یک قدم تا سقوط نخست‌وزیر انگلیس مانده است

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هفته سختی را پیشِ رو دارد؛ هفته‌ای که می‌تواند با برکناری او از ریاست حزب محافظه‌کار و آغاز رایزنی‌ها برای یافتن جانشین او به پایان برسد.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، تا کنون بیش از ۲۵ قانونگذار محافظه‌کار نامه‌های ارسالی خود را به رئیس کمیته ۱۹۲۲ حزب، به طور علنی منتشر کرده‌اند. آنها بخشی از هم‌حزبی‌های آقای جانسون هستند که پس از انتشار ابعاد بیشتری از رسوایی «پارتی‌گیت» اعتماد خود را به او و دولتش از دست داده‌اند و از رئیس کمیته اعضای خصوصی حزب محافظه‌کار که فراکسیونی در مجلس عوام انگلیس است خواسته‌اند تا جلسه رای اعتماد دوباره به رئیس حزب را برگزار کند.

کارکنان دفتر آقای جانسون در دسامبر ۲۰۲۰ و در بحبوحه اجرای قوانین قرنطینه عمومی برای مهار شیوع ویروس کرونا یک مهمانی‌ و جشن و سروری بدون لحاظ هیچ‌گونه محدودیت‌های کرونایی برگزار کردند که با انتشار تصاویر آن به رسوایی «پارتی‌گیت» شهرت یافت. آقای جانسون تا کنون با اکتفا به اعلام عذرخواهی‌های مکرر از مردم انگلیس در مقابل فشارهای عمومی و احزاب سیاسی برای استعفا از مقام نخست وزیری مقاومت کرده ولی هم حزبی‌های او با اعلام نگرانی از فراگیر شدن بی‌اعتمادی عمومی به حزب محافظه‌کار تلاش تازه‌ای را برای حذف آقای جانسون آغاز کرده‌اند. 

البته برگزاری جلسه رای اعتماد اعضای حزب محافظه‌کار نیازمند ارائه رسمی درخواست حداقل ۵۴ نماینده این حزب است. در چنین شرایطی، طی هفته آینده سه سناریو پیشِ‌رویِ نخست وزیر محافظه‌کار انگلیس خواهد بود:

۱- در حالی که انگلیس در حال برگزاری جشن‌های ۷۰ سالگی سلطنت ملکه الیزابت است، بوریس جانسون در تلاش برای متقاعد کردن نمایندگان مخالف خود در حزب محافظه‌کار است تا بتواند دوره نخست وزیری خود را به بیش از ۳ سال برساند. اما نمایندگانی که خواهان برکناری او هستند، مدعی‌اند که شمار آنها به حدنصاب ۵۴ تَن رسیده است.  

اما با توجه به این که شمار نامه‌های رسیده به رئیس کمیته ۱۹۲۲ محرمانه است، این امیدواری برای آقای جانسون وجود دارد که از برگزاری جلسه رای اعتماد طی هفته آینده نجات یابد. او همچنین این خوش‌بینی را دارد که نتایج شکست احتمالی حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۳ ژوئن در در تیورتون و هونیتون و ویکفیلد خیلی فاجعه‌بار نباشد تا ریاست او بر حزب محافظه‌کار و حضورش در کسوت نخست وزیری تا رخداد بحران بعدی برقرار بماند.  

۲- روزنامه ساندی تایمز مدعی شده که شمار مخالفان آقای جانسون در حزب محافظه‌کار که درخواست رسمی برگزاری جلسه رای اعتماد را به کمیته ۱۹۲۲ ارائه کرده‌اند از مرز ۵۴ نفر گذشته و حتی این کمیته روز چهارشنبه آینده را برای برگزاری این جلسه در نظر گرفته است. البته برخی تحلیلگران مسائل سیاسی انگلیس معتقدند که برگزاری این جلسه در هفته آینده به نفع آقای جانسون خواهد بود چرا که پیش از مشخص شدن نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای که به احتمال زیاد تاثیر رسوایی پارتی‌گیت بر اعتماد عمومی به حزی محافظه‌کار را بیش از پیش عیان خواهد کرد، کار آقای جانسون برای جلب نظر دوباره اکثریت نمایندگان حزب محافظه‌کار ساده‌تر خواهد بود و او همچنان شانس باقی مانده در سمت خود را خواهد داشت.

۳- اما به هر حال این احتمال نیز وجود دارد که آقای جانسون موفق به کسب دوباره رای اعتماد اکثریت نمایندگان هم‌حزبی خود نشود که در این صورت از رهبری حزب کنار گذاشته می‌شود و رقابت تازه‌ای در تابستان آینده برای تعیین رئیس جدید حزب محافظه‌کار و نخست وزیر جدید انگلیس شکل خواهد گرفت.

پایان/

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 19591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =