هویت گردانندگان اصلی بازار رمزارز مشخص شد

ربات‌های معامله گر راهنمایی‌هایی را برای تصمیم گیری به معامله گران ارائه می‌دهند و در کاهش اشتباهات معامله گران موثر هستند.

به گزارش تحریریه، کلاهبرداران با استفاده از ربات‌های یکی از برنامه های شبکه های اجتماعی اقدام به سرقت دارایی فعالان کریپتو می‌کنند.این ربات‌ها برای فریب سرمایه‌گذاران در مراحل احراز هویت دو مرحله‌ای طراحی شده‌اند.

 بر اساس گزارشی از شرکت امنیت سایبری intel۴۷۱، ربات‌های رمز یک بار مصرف (OTP) کاربری آسانی دارند. با توجه به مبلغی که از یک سرقت موفقیت‌آمیز به دست می‌آید، می‌توان گفت استفاده از این ربات‌ها برای هکرها کاملا مقرون به صرفه است.

ربات تریدر یا ربات معامله یک سیستم نرم افزاری خودکار است که به جای انسان، کار تحلیل قیمت و معامله ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهد. مبنای کار این ربات ها، تجزیه و تحلیل است و براساس شاخص‌های فنی معامله می‌کنند و می‌توانند مانند انسان‌ها با حدس و گمان کار خود را پیش ببرند.

طبق گفته کارشناسان ربات‌های معامله گر بسیاری، در بازار وجود دارند که البته تمام این ربات‌ها سودآور نیستند و ممکن است برخی از آن‌ها به درستی کار نکنند و به دلیل نقص‌های فنی یا امنیتی باعث ضرر معامله گرها بشوند.

سوال:  نقش ربات معامله گر در بازار ارز دیجیتال چیست؟  

آقای آرتا اسدی فعال در حوزه ارز دیجیتال: ربات‌های معامله گر نرم افزار و برنامه‌های کامپیوتری هستند که کد نویسی شدند و در اصل کدها درکی از وضعیت بازار سرمایه دارند. ربات‌ها سفارش می‌گذارند و خود مستقل  برای معامله تصمیم گیری می‌کنند.

این ربات‌ها، معامله گران را برای تصمیم گیری بهتر راهنمایی می‌کنند و در کاهش اشتباهات معامله گران موثر هستند. به این صورت که در محاسبات مختلف دقت بالایی دارند و تحت تاثیر هیجانات قرار نمی‌گیرند.

سوال: مبنای فعالیت ربات‌های معامله‌گر چیست؟

اسدی: اگر  ربات‌های معامله‌گر، بر اساس استراتژی نوشته شده باشند، همیشه با حفظ آن استراتژی فعالیت می‌کنند. مبنای کار این ربات‌ها عموما درکی است که از وضعیت بازار دارند. این ربات‌ها اگر براساس هوش مصنوعی باشند از روش‌های هوش مصنوعی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که این الگوریتم‌ها نیز عموما تست شدند و نتایج خود را نشان داده اند.

ربات های معامله گر، ریسک معاملات بازار رمزها را کاهش می دهند
سوال:  چند نوع ربات معامله‌گر در بازار رمز ارز وجود دارد؟

 اسدی: یک نوع از ربات معامله گر در قالب معرفی کننده استراتژی وجود دارد. به این صورت که، دیتا و استراتژی پایه را بررسی می‌کند و در پایان نتیجه‌ای که به دست می‌آید، براساس استراتژی سیگنال میدهد که هم اکنون شرایط این استراتژی انجام شده و میتوانید وارد معامله شوید.  

 ربات‌های معامله گر دیگری براساس هوش مصنوعی وجود دارند که درک قوی و عمیق تری از بازار به دست می‌آورند و طبق برنامه‌ای که دارند، متغییرهای بیشتری را چک می‌کنند و طبیعتا می‌توانند راهنمایی و تصمیم گیری انجام دهند.

البته  ربات‌های معامله گر بسیاری با کد رایگان و یا فروشی در بازار وجود دارند، اما مسلما تمام این ربات‌ها با کیفیت و سودآور نیستند؛ لذا کاربران باید دقت بسیاری در نحوه استفاده و انتخاب ربات‌ها داشته باشند.

سوال: چه حجمی از  معاملات در بازار رمز ارز توسط ربات‌های معامله‌گر انجام می‌شود؟  

اسدی: درصد حجم معاملات بازار ارز دیجیتال توسط ربات‌های معامله گر قابل اندازه گیری نیست، اما در بازارهای جهانی حجم زیادی از معاملات به ویژه معاملات hft (معاملات با حجم و نوسانات بالا) با استفاده از ربات‌ها انجام می‌شود که شاید اصلا امکان اندازه گیری وجود نداشته باشد.  

ربات های معامله گر، ریسک معاملات بازار رمزها را کاهش می دهند
سوال: آیا در بازار سرمایه نیز ربات‌های معامله‌گر وجود دارند؟

اسدی: در بازار سرمایه ایران نیز ربات‌های معامله گر وجود دارند، اما ممکن است ربات‌ها فقط به کاربران مشورت بدهند و تصمیم گیر نهایی کاربر است. زیرا در بورس ایران امکان اتصال ربات به سیستم معاملاتی برای معامله گران وجود ندارد. از این جهت صرفا می‌توانند با تحلیل داده ها، یکسری مشورت انجام دهند.

معاملات الگوریتمی نمونه فعالیت ربات ها در ایران

آقای زمانی کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: ربات‌های معامله گر بسیاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. یکی از این ربات‌ها تحلیلگر تکنیکال است که از اندیکاتورها و سیگنال‌ها برای پیش بینی تغییرات قیمت استفاده می‌کند. دیگری ربات معاملاتی الگوریتمی است که از کدهای نرم افزاری برای شناسایی فرصت‌های مناسب خرید یا فروش استفاده می‌کند. بعدی ربات آربیتراژ (معنی) است که از تفاوت قیمت در صرافی‌های مختلف برای کسب سود استفاده می‌کند.

به گفته زمانی، همچنین دو ربات دیگر نیز داریم که یکی ربات معامله براساس روند است که به بررسی روند قیمت در گذشته برای پیش بینی حرکات بعدی بازار می‌پردازد و دیگری ربات بازارساز است که همزمان از سفارش‌های متعدد خرید و فروش برای یک ارز استفاده می‌کند. هم اکنون طبق برآوردها ۷۰ تا ۸۰ درصد از حجم کل معاملات بازار ارزهای دیجیتال را، ربات‌های معامله گر انجام می‌دهند.

ربات‌های معامله گر دارای مزایا و معایبی هستند که مزایای آن به ترتیب شامل، امکان مدیریت ریسک و شفافیت در ساختار است. معایب این ربات‌ها نیز، نیاز به دانش سرمایه گذاری و آشنایی با بازار و احتمال داشتن ضعف‌های امنیتی است.

منبع: YJC

پایان/

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 19800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =