پیشگوی بزرگ اقتصادی از سقوط نظام بانکی آمریکا می گوید

«پیتر شیف» اقتصاددانی که به خاطر پیش بینی های وحشتناکش شهرت دارد، می گوید: سیستم بانکی ایالات متحده در آستانه یک فروپاشی بسیار بزرگتر از سال ۲۰۰۸ قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، چند روز اخیر دوره تیره و تاری برای سیستم مالی آمریکا بود و آینده مبهمی را نوید می دهد. تنها در ۴۸ ساعت دو بانک بزرگ دچار بحران ورشکستگی شدند و کل بخش بانکی ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دادند.

به اعتقاد کارشناسان، نگران کننده ترین بخش موضوع این است که بانک های فوق به دو بخش به اصطلاح موتور رشد اقتصادی یعنی بخش فناوری و صنعت ارزهای دیجیتال خدمات می دادند.

آژانس فدرال در بیانیه‌ای اعلام کرد: بانک سیلیکون ولی (SVB) از سوی دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا بسته شد. تمامی سپرده گذاران بیمه شده حداکثر تا صبح روز دوشنبه ۱۳ مارس ۲۰۲۳ به سپرده های بیمه شده خود دسترسی کامل خواهند داشت.

در پایان سال گذشته SVB دارای ۲۰۹ میلیارد دلار کل دارایی و ۱۷۵ میلیارد دلار کل سپرده بود و اکنون دومین ورشکستگی بزرگ یک بانک ایالات متحده را پس از حوادث سال ۲۰۰۸ رقم زده است.

Silicon Valley Bank shut down by regulators amid fears of wider crisis

SVB یک بازیگر اصلی در اقتصاد نوآورانه بود که ستون فقرات صنعت فناوری در سیلیکون ولی به شمار می رفت و خدمات مالی تخصصی، صنعتی، شبکه ای ارائه می کرد و نقش مهمی در اکوسیستم استارتاپی ایفا کرد.

SVB از افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ناراضی بود زیرا به ارزش دارایی های سرمایه گذاری آن، به ویژه اوراق قرضه آسیب می رساند. در نتیجه، بانک مجبور شد به افزایش سرمایه متوسل شود زیرا بسیاری از استارتاپ‌ها سپرده‌های خود را از بانک خارج کردند.

SVB مجبور بود اوراق قرضه، عمدتاً اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده را با تخفیف برای پوشش این برداشت ها بفروشد. افزایش نرخ بهره اوراق قرضه موجود را کم ارزش کرده است و بانک فوق در فروش این اوراق قرضه ضرر قابل توجهی را متحمل شد. اما در نهایت تلاش آن برای جمع آوری ۲.۲۵ میلیارد دلار شکست خورد.

کریپتو بانک سیلورگیت هم سقوط کرد

دو روز قبل از آن بانک رمزنگاری Silvergate هم سقوط کرد. این بانک جایی بود که اکثر شرکت‌های بزرگ رمزنگاری با آن فعالیت می کردند زیرا بانک‌های سنتی نمی‌خواستند با آنها تجارت کنند. این بی میلی ناشی از هشدارهای تنظیم کننده هایی بوده است که صنعت کریپتو را یک بخش پرخطر می دانند.

این شرکت در ۸ مارس اعلام کرد که قصد دارد فعالیت خود را متوقف کند و به طور داوطلبانه بانک را به شیوه ای منظم و مطابق با فرآیندهای نظارتی قابل اجرا منحل خواهد کرد.

پیشگوی بزرگ اقتصادی از سقوط نظام بانکی آمریکا می گوید

شرکت عنوان داشت: سیلورگیت با توجه به تحولات اخیر درصنعت و مقررات بر این باور است که کاهش منظم عملیات بانک و انحلال داوطلبانه بانک بهترین راه پیش روی آن است. طرح انحلال شامل بازپرداخت کامل تمام سپرده‌ها می‌شود. شرکت همچنین در حال بررسی بهترین روش برای حل و فصل مطالبات و حفظ ارزش باقیمانده دارایی‌های خود، از جمله فناوری اختصاصی و دارایی‌های مالیاتی است.

سقوطی سنگین‌تر از ۲۰۰۸

ورشکستگی بانک در کالیفرنیا، به دلیل فشار تنظیم‌کننده‌ها، به‌ویژه وزارت دادگستری بود که تحقیقاتی را درباره روابط تجاری آن با «سام بنکمن-فرید» پادشاه ارزهای دیجیتال آغاز کرده است.

بانکمن-فرید به ۱۲ مورد کلاهبرداری متهم شده است که ناشی از فروپاشی امپراتوری کریپتوی او، صرافی ارزهای دیجیتال FTX و شرکت نزدیک به آن Alameda Research است.

سیلورگیت در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد. این بانک در ابتدا در اعطای وام به مشتریان صنعتی تخصص داشت و همان زمان نیز برای املاک مسکونی و تجاری نیز وام می داد.

اما در سال ۲۰۱۳، زمانی که بانک های سنتی به دلیل عدم شفافیت حاکم بر این بخش، تمایلی به انجام کار نداشتند، بانک کار با شرکت های رمزنگاری را شروع کرد. بنابراین Silvergate به یک بانک حوزه رمزنگاری تبدیل شد.

تا ۳۰ سپتامبر گذشته سیلورگیت ۱۱.۹ میلیارد دلار دارایی دیجیتال داشت که به عنوان سپرده نگهداری می شد. اما ورشکستگی FTX و Alameda در ۱۱ نوامبر مشتریان سیلورگیت را ترساند. این بانک تا ۳۱ دسامبر سپرده خود را تنها ۳.۸ میلیارد دلار دارایی دیجیتال اعلام کرد زیرا FTX یکی از مشتریان بزرگ Silvergate بود.

Economist Peter Schiff Warns of Fed Action Leading to Market Crashes, Massive Financial Crisis, Severe Recession

«پیتر شیف» اقتصاددانی که به خاطر پیش بینی های وحشتناکش شهرت دارد، می گوید: سیستم بانکی ایالات متحده در آستانه یک فروپاشی بسیار بزرگتر از سال ۲۰۰۸ قرار گرفته است.

بانک ها دارای اوراق بلندمدت با نرخ های بهره بسیار پایین هستند. آنها نمی توانند با اوراق کنونی وزارت خزانه داری رقابت کنند. برداشت انبوه سپرده گذارانی که به دنبال بازدهی بالاتر هستند، منجر به موجی از ورشکستگی بانک ها خواهد شد.

اکنون سؤال این است که آیا سایر بانک های ایالات متحده هم سقوط خواهند کرد؟ آیا مشکلات SVB و Silvergate می تواند به سایر بانک های منطقه ای سرایت کند، به ویژه اینکه هراس افکار عمومی می تواند باعث هجوم مشتریان برای برداشت پول از بانک ها شود؟

پایان/

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24654

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =