منتظر نرخ بهره بالاتر باشید، معلوم نیست چه اتفاقی در حال رخ دادن است

«پل کروگمن» برنده جایزه نوبل اقتصاد تاکید دارد فدرال رزرو تا زمانی که به طور ملموس به نتایجی دست پیدا نکند به مبارزه با تورم از طریق افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد.

به گزارش تحریریه، تارنمای نشریه «بیزینس اینسایدر» در تحلیل از تحولات در اقتصاد آمریکا نوشت، «پل کروگمن»می گوید نمی تواند درک دست و خوبی را در مورد تورم، بیکاری و سلامت اقتصاد ایالات متحده کسب کند. این اقتصاددان برنده جایزه نوبل شوک های قیمتی و داده های معیوب و ناقص را مقصر دانست و تصریح کرد فدرال رزرو تا زمانی که مطمئن نشود که تورم در حال کاهش است، به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد.

پل کروگمن، اقتصاددان برنده جایزه نوبل، اعتراف می کند که نمی داند چه تصمیمی را در قبال اقتصاد کنونی ایالات متحده باید اتخاذ کند. او در ستون اخیر نیویورک تایمز عنوان داشت: ما تصویر چندان روشنی از آنچه در حال حاضر برای تورم اتفاق می‌افتد نداریم. سرعت رشد قیمت در تابستان گذشته تا ۹.۱ درصد افزایش یافت و فدرال رزرو را به افزایش نرخ بهره از تقریباً صفر به ۴.۵ درصد تشویق کرد تا بتواند تورم را کاهش دهد.

این اقتصاددان تاکید دارد نرخ‌های بالاتر بهره، وام‌گیری را پرهزینه‌تر می‌کند و پس‌انداز را بیش از هزینه، سرمایه‌گذاری و استخدام تشویق می‌کند. این موضوع معمولاً باعث کاهش گرمای اقتصاد می شود و حتی می‌تواند موجب رکود گردد. با این حال، داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تورم همچنان بالاست، بازار کار هنوز در وضعیت بدی قرار دارد و رشد هنوز متوقف است.

Why rate hikes haven't affected the economy more | Flipboard

کروگمن در ستون روزنامه نیویورک تایمز دلایل گوناگونی را برای این اتفاق برشمرد که چرا ارزیابی تورم فعلی دشوار است. وی به شوک‌های مداوم در اقتصاد اشاره دارد که باعث نوسانات شدید قیمت حتی در خودروهای دست دوم و سایر کالاها و خدمات می‌شود.

وی خاطرنشان کرد که معیارهای رسمی اجاره، نرخ های بازار را یک سال یا بیشتر عقب می اندازد و اقدامات اصلی در مورد تورم می تواند مغرضانه و در موارد زیادی قابل است به جای آنکه مفید باشد.

او افزود که کسب و کارهای بیشتری از شرکت در نظرسنجی های دولتی نیز امتناع می کنند، و همین امر تعدیل گسترده سازمان های دولتی با داده های گذشته مانند تورم قیمت مصرف کننده و دستمزد کارگران، تصویر کلی را مخدوش کرده است.

کروگمن اعتقاد دارد: در حال حاضر، اقدامات رسمی در مورد فرصت‌های شغلی، بازار کار بسیار داغی را نشان می ‌دهد، اما اقدامات بخش خصوصی حکایت از سردی قابل توجه در این مورد دارد. بااین وجود، می توان با اطمینان گفت که رشد قیمت از اوایل سال گذشته کاهش یافته، اگرچه بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو باقی مانده است.

وی افزود که اقتصاد ایالات متحده علیرغم افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات متحده همچنان سرزنده است و او هیچ نشانه ای از تثبیت تورم نمی بیند.

او گفت: با توجه به این تصویر، نمی‌ دانم فدرال رزرو چگونه می ‌تواند از تداوم افزایش نرخ بهره اجتناب کند تا زمانی که تورم کم و بیش غیرقابل کنترل شود.

کروگمن افزود که او هنوز دلیلی برای استرس نمی بیند. فدرال رزرو راه خود را از میان ابهامات و مه غلیظ داده ها طی می کند و این شرایط لازم می سازد که از حرکت های شدید در هر دو جهت خودداری شود.

این برنده جایزه نوبل روز گذشته هم توییتی را منتشر کرد که در آن بر عدم اطمینان عمیق خود در مورد وضعیت اقتصاد ایالات متحده تاکید داشت. او نموداری را به اشتراک گذاشته که نشان می دهد ساخت و ساز مسکن از اوایل سال ۲۰۲۱ به طور پیوسته افزایش یافته است، حال آن که شروع ساخت مسکن در بخش خصوصی در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

منتظر نرخ بهره بالاتر باشید، معلوم نیست چه اتفاقی در حال رخ دادن است

او توئیت خود را با عنوان «گیج‌کننده‌ترین نمودار در اقتصاد کنونی آمریکا» آغاز کرد و ادامه داد: با نگاه به شروع ساخت مسکن، فکر می ‌کردید که روند کاهشی قابل توجهی وجود دارد. اما اشتغال به هیچ وجه کاهش نیافته است.

کروگمن تاکید کرد که کاهش شدید تعداد خانه های جدید در حال ساخت معمولاً نشان می دهد که اقتصاد در حال کند شدن یا کوچک شدن است - اما بازار کار داغ نشان می دهد که رشد هنوز دچار مشکل نشده است.

او افزود: انصافا نمی‌دانم به طور دقیق چه اتفاقی می‌افتد، اما مطمئناً این بخش بزرگی از معما است.

پایان/

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =