سهم مردم از بانک ها فقط 15 درصد، بقیه پول ها کجا می رود؟

سهم مردم از بانک ها فقط 15 درصد است، و این سوال جدی مطرح می شود که بقیه پول ها کجا می رود؟

به گزارش تحریریه، براساس آمارهای بانک مرکزی ایران، در ۱۱ماهه سال گذشته خانوارهای ایرانی ۶۱۰ هزار میلیارد تومان وام گرفته‌اند که حدود 15 درصد از وام های بانکی را شامل می شود و معانی زیادی در درون خود نهفته دارد.

به نقل از آمارهای بانک مرکزی، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۳۰۵۹۵.۰ هزار میلیارد ریال معادل ۸۳.۴ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۶۰۹۸.۸ هزار میلیارد ریال معادل ۱۶.۶ درصد به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

سهم مردم از بانک ها فقط 15 درصد، بقیه پول ها کجا می رود؟

همچنین از مجموع نزدیک به ۶۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی دریافتی خانوارها، بیش از ۴۴ درصد از آن مربوط به خرید کالای شخصی، ۱۸ درصد قرض‌الحسنه ضروری، ۱۵ درصد برای وام ازدواج، ۸/۵ درصد خرید مسکن، ۳/۷ درصد خرید خودرو و مابقی مربوط به تعمیرات مسکن، وام فرزندآوری و ودیعه مسکن بوده است.

تنها 15 درصد از وام های پرداخت شده وام خرد تلقی می شود که درصد بازگشت بیش از 99 درصد دارد، اما وام هایی که به اسم تولید پرداخت می شود عموما سر از شرکت های وابسته به بانک ها و افراد قدرتمند در می آورد و بازگشت داده نمی شود و دلیل اصلی ناترازی بانک ها نیز همین مساله است.

در بحران بانکی اخیر آمریکا، بانک هایی که بیشتر منابع خود را صرف وام دادن به شرکت ها و صاحبان کسب و کار کرده بودند بیشتر از بقیه دچار مشکل شده و ورشکسته شده اند.

پایان/

۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24810

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =