سود بی‌سابقه جی.پی.مورگان از جیب بدهکاران!

درآمدهای سه ماهه نخست ۲۰۲۳ بانک جی پی مورگان به علت نرخ های بهره بالاتر افزایش داشته و همین امر موجب سودآوری بی سابقه آن شده است.

به گزارش تحریریه، بانک «جی پی مورگان چیس» (JPMorgan Chase) چند روز قبل درآمد سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ را گزارش کرد که به لطف افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی درآمد خالص بهره در میان نرخ های بهره بالاتر، حتی فراتر از انتظارات تحلیلگران خود را نشان داد.

این بانک وال استریت در سه ماهه اول سال ۱۲.۶ میلیارد دلار یا ۴.۱۰ دلار به ازای هر سهم سود کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۳ میلیارد دلار یا ۲.۶۳ دلار به ازای هر سهم، افزایش ۵۲ درصدی داشت.

درآمد ۲۵ درصدی در کل شرکت هم افزایش یافت و به ۳۹.۳۴ میلیارد دلار رسید که ناشی از افزایش شدید درآمد خالص ناشی از بهره به دلیل تهاجمی‌ترین کوشش افزایش نرخ فدرال رزرو ایالات متحده در چند دهه‌ اخیر بوده است.

درآمد بخش مصرف‌کننده و بانک‌های محلی وام‌دهنده به دلیل نرخ‌های بهره بالاتر با ۸۰ درصد افزایش به ۵.۲ میلیارد دلار رسید.

سود بی‌سابقه جی.پی.مورگان از جیب بدهکاران!

«جیمی دیمون» مدیرعامل جی پی مورگان اظهار داشت که مصرف کننده و اقتصاد ایالات متحده به طور کلی سالم هستند اما وی همزمان هشدار داد که بحران بانکی می تواند وام دهندگان را محافظه کارتر کند و ممکن است بر هزینه های مصرف کننده تأثیر بگذارد.

او گفت: ابرهای طوفانی که ما در سال گذشته رصد کرده‌ایم در افق باقی می‌مانند و آشفتگی صنعت بانکداری به این خطرات می‌افزاید.»

وی افزود که بانک‌ها احتمالاً با اقدامات محافظه‌کاریانه تر پیش از رکود احتمالی، اعطای وام را مهار خواهند کرد.

جی پی مورگان با ۳.۶۷ تریلیون دلار دارایی بزرگترین بانک ایالات متحده است. سپرده های آن در سه ماهه اول از ۲.۳۴ تریلیون دلار ثبت شده در سه ماهه چهارم سال گذشته به ۲.۳۸ تریلیون دلار افزایش یافت.

تحلیلگران می گویند که جی پی مورگان از هجوم سپرده ها سود برد زیرا مشتریان به دنبال پناه بردن به بانک های بزرگتر پس از سقوط دو وام دهنده منطقه ای، «بانک سیلیکون ولی» (Silicon Valley Bank) و «بانک سیگنچر» (Signature Bank) بودند. در اوایل ماه مارس این دو بانک در چند روز ورشکست شدند و حجم وسیعی از سپرده های مردم از بین رفتند.

سود بی‌سابقه جی.پی.مورگان از جیب بدهکاران!

جی پی مورگان نقش اصلی را در نجات سومین وام دهنده مشکل دار به نام «فرست ریپابلیک» (First Republic) ایفا کرد. با رهبری این بانک بزرگ و تزریق ۳۰ میلیارد دلار سپرده، این بانک از ورشکستگی رهایی یافت.

پایان/

۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =