مردم توان افزایش سالانه چند صد میلیونی رهن خانه را ندارد

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره مسکن رعایت نمی‌شود گفت: در شرایط اقتصادی کنونی که مردم به سختی امرار معاش کرده و روزشان را شب می‌کنند تامین یک‌باره مبالغ سنگین رهن و اجاره بها غیر ممکن است.

به گزارش تحریریه، آرا شاوردیان نماینده مجلس شورای اسلامی، در رابطه با افزایش افسارگسیخته اجاره بها مسکن گفت: با توجه به اینکه نرخ اجاره و رهن خانه از قیمت خانه تبعیت می‌کند، طبیعتا با گرانی مسکن، اجاره بها نیز افزایش پیدا می‌کند، طبق آمار بانک مرکزی قیمت هر متر مربع خانه در تهران نسبت اردیبهشت ماه سال گذشته ۲۶.۲ درصد افزایش داشته است لذا احتمال تاثیر پذیری بازار اجاره بها نیز از این امر اجتناب ناپذیر است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای کنترل بازار اجاره بها باید وارد میدان شده و مانع رشد بیش از حد اجاره بها شود عنوان کرد: متاسفانه در برخی از مناطق تهران شاهد افزایش چندی برابری اجاره نسبت به سال گذشته هستیم؛ در شرایط اقتصادی کنونی که مردم به سختی امرار معاش کرده و روزشان را شب می‌کنند تامین یک‌باره مبالغ سنگین رهن و اجاره بها غیر ممکن است.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس با بیان مثالی توضیح داد: کارمند و یا کارگری که با نهایت مشقت و سختی در پایان ماه 6 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند که  بیش از دو سوم آن برای پرداخت اجاره بها هزینه شده و امکان پس‌انداز هم ندارد، چگونه می‌توانند اجاره را بیش از دو برابر به همراه 100 الی 200 میلیون رهن به صاحب خانه افزایش دهد؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: متاسفانه در عمل عمده موجران و بنگاه‌های معاملات ملکی سقف مجاز 25 درصدی افزایش اجاره بها را رعایت نمی‌کنند و مردم نیز نسبت به عدم اجرای مقررات، انتقاد دارند، دولت باید از تمام توان نظارتی خود برای اجرای مصوبه تعیین سقف اجاره استفاده کنند.

وی اظهار کرد: از طرفی متاسفانه پرداخت وام ودیعه مسکن با نرخ سود 18 درصد نه تنها دردی از مستاجران دوا نمی‌کند بلکه بیش تر به نفع بانک‌ها است هر چند این موضوع هم در سایه خلاء نظارتی دستگاه‌های متولی مورد سوء استفاده سودجویان قرار گرفته و  بازار صدور کدرهگیری صوری برای دریافت وام ودیعه حسابی داغ شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی از گرانی مسکن و اجاره بها متاثر از نوسانات اقتصادی در کشور است اما نمی‌توان نبود نظارت را در افزایش تلاطم‌های بازار مسکن نادیده گرفت.

منبع: خانه ملت

پایان/

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 19816

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هيام مطروح IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      اميدوارم دولت آقاي رئيسي عين كشورهاي حاشيه خليج فارس اجاره را فريز كند مثلا براي مدت دوسال كسي حق ندارد اجاره بها را بالا ببرد و قرادادها دوساله بايد باشد . ضمن اينكه در اين كشورها وديعه وجود ندارد و فقط احاره ساليانه را يا يكجا و يا ماهيانه پرداخت ميشود ضمن اينكه اگر يكجا پرداخت شود مستاجر از اجاره دوماه معاف ميشود .
    • mahdi.zafar IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      مهندس m.z علت اصلی اقتصاد خراب ایران از کاهش ارزش ریال ، نبود کار برای جوانان و یا دستمزد پایین ، جهش قیمت مسکن و گرانی اجاره و افزایش قیمت مواد غذایی در ایران چیست؟ کشور ایران برای 80 میلیون ایرانی هم خانه هم کار و هم پول با دستمز بالا و هم مواد غذایی و.. دارد ولی وقتی با هجوم اتباع به ایران مواجه میشویم( هیچ کشور به این اندازه جمعیت میلیونی اجازه ورود مهاجران رو نمی دهد) با ورود هر خانواده خارجی یک خانواده ایران بدبخت میشود ، این اتباع با اوردن دلارهای سرگران باعث کاهش ارزش پول و با خرید و سرمایه گذاری در بازار املاک، خودرو وطلا و کار باعث کاهش ارزش پول کشور شده اند و متاسفانه هیچ خبرگذاری و خبرنگاری هیچ گزارشی از این موضوع مهم و مشکل اصل کشور تهیه نمیکند حال بحث افزایش سرقت و کاهش امنیت کنار بگزاریم و...