۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
دلار چرا گران شد؟

محمدحسین ادیب در یادداشتی به بررسی دلایل افزایش قیمت دلار پرداخته است.

به گزارش تحریریه، (آنچه که به نام محمد حسین ادیب  منتشر می‌شود دیدگاه تیم تحقیق ایشان است و ذکر نام محمد حسین ادیب برای تقبل بار حقوقی آن است، بار حقوقی کلیه مطالب منتشره به عهده محمد حسین ادیب است.) 

دلار به سه علت گران شد و هر سه را باید با هم در نظر گرفت و تاکید بر یک عامل بدون در نظر گرفتن دو عامل دیگر ، گمراه کننده است و تحلیلگر را به خطا می اندازد:

یک - با وضع مقررات جدید به وسیله دولت در سال جدید، تقاضا برای کالای قاچاق به شدت بالا رفت (تقاضا برای دلار آزاد به شدت بالا رفت).

دو - با وضع مقررات جدید به وسیله دولت در سال جدید، صادرات قاچاق به شدت کاهش یافت (عرضه دلار آزاد به شدت کاهش یافت).

سه - با وضع مقررات جدید بوسیله دولت در سال جدید کسانی که دلار آزاد را خرید و فروش می کردند حداقل به میزان ۶۵ درصد بازار را ترک کردند.

از یک سو عرضه دلار آزاد به شدت کاهش یافت از سوی دیگر تقاضا برای دلار آزاد به شدت افزایش یافت و از سوی دیگر صرافانی که دلار را خرید و فروش می کردند حساب ۶۵ درصد آنها مسدود شد و از بازار حذف شدند.

نتیجه سه اقدام فوق رسیدن دلار به نرخ جدید بود اما نه مردم و نه بانک مرکزی و نه دولت، به این سه عامل بی توجه اند و چون همزمان اتفاقات دیگری نیز در اقتصاد افتاده است که می توانست باعث افزایش نرخ ارز شود آن اتفاقات را، عامل افزایش نرخ ارز می دانند. 

نگارنده در عین اینکه از سه سو، در معرض نقد است که اشتباه تحلیل می کند راه خود را می رود و تسلیم فضای مستقر نمی شود. ‌

در سه مقاله بعدی با جزئیات سه عامل فوق آنالیز می شود، پیشنهاد می کنم صبور باشید و قبل از شنیدن دلائل سه گانه قضاوت نکنید.

آسمان خدا بزرگ است و در زیر این آسمان برای همه جا هست و هیچ کس جا را برای دیگران تنگ نمی کند و هیچ کس با دشنام، توهین، افترا و ... جا را برای خود فراخ تر نخواهد یافت! اینکه بلد باشید تا به شما توهین می شود آرام باشید یک مدل بزرگ شدن است و به این طریق روحیه دمکراتیک رشد می کند و جامعه دمکراتیک نه، آدم دمکراتیک متولد می‌شود.

پایان/

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 19871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      نیازی به اقصاد دان بودن نیست مشخص است دولت و مردم هم می دانند صنایعی که مواد اولیه آنها با ارز ترجیهی وارد می شد و تبدیل به کالاهای قابل رقابت بود صادرات آنها به شدت افت خواهد کرد. همین طور صادرات قاچاق آن. صادرات قاچاق صادراتی است که ارز آن مستقیم و سریع وارد بازار می شود و باعث درآمد برای مرزنشینان نیز می شود.