کشوری که پس از سقوط بیت کوین بدبخت شد

در پی سقوط اخیر بازار رمزارزها، ارزش ذخایر بیت‌کوینی السالوادور حالا ۵۰ درصد بهایی است که برای خرید آن پرداخت کرد.

به گزارش تحریریه، به نقل از ایندیپندنت، السالوادور از ماه سپتامبر که اولین کشور جهان شد که بیت‌کوین را جزو پول رایج خود اعلام کرد، تاکنون ۱۰ سرمایه‌گذاری بیت‌کوینی انجام داده است که آخرین آن‌ ماه گذشته بود که ۵۰۰ بیت‌کوین با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۷۴۴ دلار خرید.

بدین ترتیب بر اساس محاسبات ایندیپندنت، کل ذخایر این کشور به دو هزار و ۳۰۱ بیت‌کوین رسید که السالوادور برای آن، مبلغ ۱۰۳ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۸۳۰ دلار پرداخت کرد و میانگین قیمت خرید آن ۴۵ هزار دلار بود.

با در نظر گرفتن ارزش امروز بیت‌کوین که ۲۲ هزار و ۴۰۰ دلار است، دارایی‌های السالوادور کمی بیش از ۵۰ میلیون دلار ارزش دارد.

زلایا در یک نشست خبری در روز دوشنبه، هنگامی که زیان [این کشور] به ۴۰ میلیون دلار نزدیک شده بود، تاثیر کاهش اخیر ارزش بیت‌کوین بر دارایی این کشور را کم‌اهمیت جلوه داد.

به گزارش رویترز، او گفت: «وقتی به من می‌گویند ضرر مالی السالوادور از بیت‌کوین بسیار زیاد است، تنها کاری که می‌توانم بکنم این است که لبخند بزنم.»

«خسارت مالی ما بسیار کم است. ۴۰ میلیون دلار حتی نیم درصد بودجه عمومی ملی ما هم نمی‌شود.»

صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) از تجربه استفاده از بیت‌کوین در السالوادور انتقاد کرد و در ماه ژانویه از این کشور خواست از پول رسمی در نظر گرفتن این رمزارز منصرف شود.

صندوق بین‌المللی پول «تاکید کرد استفاده از بیت‌کوین برای ثبات مالی، انسجام مالی و حمایت از مصرف‌کننده و همچنین بدهی‌های مالی احتمالی مرتبط، خطرات بزرگی دارد».

علی‌رغم این هشدارها، جمهوری آفریقای مرکزی (سی.ای.آر) در ماه آوریل رای داد تا دومین کشور در جهان باشد که بیت‌کوین را پول قانونی می‌کند.

نجیب بقیله، رئیس‌جمهوری السالوادور، به‌صراحت از این رمزارز پشتیبانی کرد و مدعی شد که «دوران (پول) بی‌پشتوانه به پایان رسیده است».

اکنون ارزش ذاتی بیت‌کوین در سراسر جهان کاملا نمایان است.

بیت‌کوین راهی برای مردم السالوادور فراهم می‌کند تا از هزینه بالای حواله شانه خالی کنند؛ هزینه‌ای که انتظار می‌رود در سه ماهه جاری از مرز نیم میلیارد دلار بگذرد.

این همچنین اتکا به دلار آمریکا را که تنها ارز رسمی دیگر در السالوادور است، کاهش می‌دهد.

رئیس‌جمهوری بقیله درصدد احداث یک شهر بیت‌کوینی در ساحل خلیج فونسکا در جنوب شرقی این کشور است و برق آن هم از آتش‌فشان کونچاگوا در همان نزدیکی تامین می‌شود.

انرژی زمین‌گرمایی این آتش‌فشان برای تامین برق استخراج بیت‌کوین هم صرف می‌شود که در عملیاتی مشابه آنچه در ایسلند رخ می‌دهد، واحدهای جدید این رمزارز را تولید می‌کند.

پایان/

۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 19887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبدالله IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      6 12
      خرپولی که بخیال پول بیشترتر پاروکردن، دارائی واقعی را با یک شمارۀ رمز مجازی عوض کند جز حسرت چیزی نصیبش نمی‌شود. حالا اگر همین ته مانده را درنیابد فردای جنگ و قطعی نت، مجازی هم مثل گنجشک پررر و السلام
      • هاکل بری DK ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
        21 4
        جهان ناگزیر از پذیرش پول مجازی و رمزارزها و مخصوصا بیت کوین خواهد بود، این نوسانات طبیعیه، جوجه رو آخر پاییز میشمارند، چند صباحی صبوری کن، اونوقت تو جز افرادی خواهی بود که حسرت خواهی خورد و اونا جز ثروتمندترین ها خواهند بود...
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      3 21
      ارز دیجیتال مشکل شرعی هم دارد
      • هاکل بری IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
        18 2
        عزیزم مشکل شرعی رو نظام پولی و بانکداری مملکت اسلامی ماست که داره نه ارز دیجیتال
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      4 21
      ارز دیجیتال مورد پذیرش دین اسلام نیست پس سود و ضررش هم حرامه خداروشکر که ایران نپذیرفته
      • هاکل بری IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
        14 1
        میگم، اونوقت که اسلام ظهور کرد ارز دیجیتالی وجود داشت؟؟؟ میگم بعد این اسلام شما ربای بانکی رو با این درصدهارو حلال دونسته؟؟!!!! میگم دو سه سال صبوری کن اسلامم میپذیره😜
      • مجید NL ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
        0 0
        اسلامی که تو مملکتش برا خرید یه سرپناه باید ۲۵درصد وام، حواله بخری و بعدش دوباره سود بانکی بدی محکوم به سقوطه
    • محمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 0
      این اسلام یه زمانی چراغ برق رو ، قند ، ریل آهن و قطار ، شطرنج ، و.... رو حرام میدونست ولی بعد حلال شد 😝
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 0
      تمام اقسام پول اعتباری از دلار گرفته تا ریال تا یورو و... و همچنین تمام رمز ارزها فقط و فقط ابزارهایی برای خالی کردن جیب فقرا و پر کردن جیب اغنیا هستند. یعنی فقط به همین خاطر اختراع شده اند. روزی خواهد آمد که ارزش تمام پولهای اعتباری به اندازه ارزش واقعی آن خواهد شد. که صفر است. پول خلقت طلا است . که خداوند آنرا به اندازه ای آفریده است که مردم معاملات خود را با آن انجام دهند و دارایی های خود را در آن ذخیره کنند. دلار که کشور گردن کلفتی مثل آمریکا پشت آن است در طی نیم قرن اخیر نود و هشت در صد ارزشش را در مقابل طلا از دست داده است. بیت کوین که هیچ پشتوانه ای ندارد. هر کسی که یبت کوین می‌خرد به این امید است که احمق بزرگتری پیدا شده و آنرا گرانتر از او بخرد . بیچاره احمق بزرگ که بالا ترین قیمت را برای هیچ داده است.
    • ابراهیم GB ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 0
      تیترو نگاه کن! مشخصه که یک سایت سطح پایینه و برای جذب مخاطب از الفاظ کوچه بازاری استفاده میکنه
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 0
      همش ۱۰۴میلیون دلار ما فقط از کره جنوبی۸میلیارد دلار طلبکاریم از عراق۶ونیم میلیارد
    • ... IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 0
      رمز ارز هیچ پشتوانه ای نداره
    • مهدی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 0
      واقعا متاسفم برای رویاپردازان، کسی که یکم زبان برنامه نویسی بلدباشه و باساختار ارز آشنایی داشته باشه میفهمه ته این پول مجازی به صفر میرسه و شما بازیچه دست ی سری خرپول هستین که بالا و پایین کردن قیمت تماما براشون سود داره، حتی وقتی صفر بشن، یکم درکش برای متوهمین سخته، صفر و یک بزودی نابود میشه