سقوط دلار به کانال 29 هزار تومان، راست یا دروغ؟

سقوط قیمت دلار آمریکا به کانال 28 هزار تومان در بازار نقدی تهران باعث تغییر جهت در سایر بازارهای موازی شده است.

به گزارش تحریریه، سقوط قیمت دلار آمریکا به کانال 29 هزار تومان در بازار نقدی تهران باعث تغییر جهت در سایر بازارهای موازی به خصوص بازار طلا شده است. اما مردم اعتماد خود را به دولت از دست داده و نمی دانند که بازی بعدی بانک مرکزی به چه شکلی خواهد بود. زیرا قیمت دلار بازار ایران در سالهای اخیر ارتباطی با واقعیت های قیمت ساز در بازار ارزهای خارجی نداشته است. 

در بین کشورهای نفتی جهان، ایران تنها کشوری است که همزمان با جههش قیمت نفت شاهد سقوط پول ملی و افزایش نرخ تورم بود که نشان می دهد پای متغیرهای غیراقتصادی در میان است که یقینا انتظارات تورمی نمی تواند باشد، زیرا انتظارات تورمی نمی تواند از سال 1396 به طور یکنواخت بر بازار اثرگذار باشد و اصولا عنصر "انتظارات تورمی" در کوتاه مدت اثرگذاری دارد که به معنای تا 6 ماه می باشد. 

چرا دلار گران شد؟

  1. ریشه اصلی نوسانات قیمتی دلار به نظام چندنرخی کنونی باز می گردد که تا برچیده نشود، وضع همین است و نوسانات شدید ادامه دارد و تغییری روی نخواهد داد. دلار 4200 به میزان تقریبا 5 میلیارد دلار در سال جاری به بهانه دارو پرداخت می شود. نرخ سامانه سنا، نیما و نقدی هم دیگر اجزا بازار ارز کنونی را شکل می دهند که ذی نفعان سیاسی با هر بهانه ای نظام چندنرخی را احیا کرده و بر اقتصاد کشور زنجیر می کشند. 
  2. بدعملی بانک مرکزی که تمام کنش های لازم را از بهار سال 1397 برای ایجاد رالی ارزی انجام داده و در دولت سیزدهم نیز بر همان سیاق حرکت می کند. 
  3. استفاده از کانال نقدی دلار به صورت محدود کردن عرضه و افزایش قیمت آن که عملا سایر بازارها را از کار انداخته و در فضای روانی و قیمتگذاری، قیمت بازار نقدی را غالب می کند. 

این عوامل باعث شد تا در دوران جهش درآمدهای ارزی کشور شاهد اتفاق عجیب جهش قیمت دلار باشیم. فروش نفت ایران به چین به تنهایی به حدود 1 میلیون بشکه در روز رسیده و اگر فروش در سایر بازارها را هم به این عدد اضافه کنیم مشخص می شود که فروش نفت ایران در مرز 1.5 میلیون بشکه در روز قرار دارد(ایران بیش از این نفتی برای فروش ندارد) که باتوجه به دو برابر شدن قیمت نفت نسبت به ابتدای سال 1400 به معنای فروش 3 میلیون بشکه نفت در سال 1400 است. 

پایان/

۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 20119

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =