صراف خیابان فهمید، اما رئیس بانک مرکزی نفهمید!

صراف فعال در خیابان فهمیده است که ماجرای نرخ ارز چیست، اما صالح آبادی هنوز نفهمیده است!

به گزارش تحریریه، علی‌اصغر سمیعی، رئیس هیئت موسس کانون صرافان فهمیده است که ماجرای نوسانات شدید در بازار ارز چیست، اما علی صالح آبادی که رئیس کل بانک مرکزی است هنوز نفهمیده و از سیاست ها مبهم و عجیب تبعیت می کند!

علی‌اصغر سمیعی، رئیس هیئت موسس کانون صرافان گفت:

  1. بانک مرکزی به طور مداوم اعلام می‌کند که تعادل در بازار ارز برقرار می‌شود اما سوال این است که این تعادل قرار است در کدام بازار اتفاق بیفتد؟ بازار آزاد، بازار متشکل، بازار توافقی، بازار نیما و بازارهای دیگری داریم که همه اینها بازارهایی موازی با بازار واقعی ارز هستند. در حقیقت این بازارها رقبایی هستند که سیاستگذار به صورت دستوری برای آنها نرخ تعیین می‌کند. اما آیا می‌توان نرخ‌هایی که تعیین می‌شود را واقعی تلقی کرد؟
  2. نرخ واقعی ارز نرخی نیست که از سوی سیاستگذار و با دستور وی تعیین شود بلکه نرخ واقعی نرخی است که در بازار و توسط عرضه و تقاضای بازار مشخص شده است. بنابراین تنها راه متعادل کردن بازار ارز واقعی و واحد کردن قیمت‌هاست.
  3. در برهه کنونی و با وجود نرخ‌های چندگانه ارزی که در بازار وجود دارد زمینه‌های لازم برای رانت‌جویی برخی گروه‌ها نیز فراهم شده و رسیدن بازار به تعادل را غیرممکن کرده است. برای همین است که تنها با انتشار یک خبر بازار ارز دگرگون می‌شود و چند هزار تومان بالا و پایین می‌شود. بدیهی است این تغییرات و تحولات در بازار ارز نمی‌تواند به معنای تعادل ارزی باشد.

نمی دانیم که سمیعی اقتصادخوانده است و نظریه رانت دیوید ریکاردو را می داند و یا تجربی دریافته ماجرا در بازار ارز ایران چیست، اما وی به صراحت تمام جوانب موضوع را با درستی توضیح داده است. 

اگر بانک مرکزی ایران روزی 1 میلیارد دلار به بازار نیما سرازیر کند بی فایده است، زیرا بازار 30 میلیون دلاری نقدی نرخ کالاها و اجناس را مشخص کرده و همین بازار نقدی لاغر را می توان با چند ده میلیارد تومان در معرض نوسانات شدید قرار داد و به حرکت الاکلنگی خود ادامه می دهد. 

اگر بانک مرکزی ایران روزی 1 میلیارد دلار به بازار نیما سرازیر کند بی فایده است، زیرا بازار 30 میلیون دلاری نقدی نرخ کالاها و اجناس را مشخص کرده و همین بازار نقدی لاغر را می توان با چند ده میلیارد تومان در معرض نوسانات شدید قرار داد و به حرکت الاکلنگی خود ادامه می دهد. 

در بازار چندقیمتی نرخ تعادلی شکل نمی گیرد و نوساناتی شدیدی که از سال 1397 و همزمان با آغاز نظام چندنرخی آغاز شده است تمام نخواهد شد.

  • در بحران تحریمی سال 1390، دولت دهم پس از یک سال به نظام مخرب چندقیمتی پایان داد و قیمت دلار را از 4300 تومان به 3000 تومان رسانید و بدون اینکه برجام و گشایش ادعایی خارجی در میان باشد اقتصاد را آرام کرد، چون متوجه شد که مشکل از نظام چندنرخی است.
  • در تحریم اخیر روسیه، به دلیل برهم نزدن نظام بازار و دنبال بیراهه هایی مانند نظام چندنرخی ارزی نرفتن، بحران تحریم در کمتر از 100 روز مهار شد و حتی ارزش روبل را به 52 در برابر دلار رسانیده اند که عدد خیره کننده ای است و به زودی مجبور می شوند روبل را کاهش ارزش دهند تا مشکل عدم مزیت در تولید داخل ایجاد نشود. 

  • چرا کاری که در سال 1391 در این کشور در یک سال انجام شده است را تکرار نمی کنند و هنوز عده ای معتقدند که 5 سال برای پایان دادن به یک سیاست مخرب کم است و باید باز هم ادامه پیدا کند، معمایی است که با فهم منافع ذی نفعان رانتی قابل تحلیل می شود. 

چیزی که در دولت اخیر به شدت خود را نشان می دهد این است که تیم مستقر در بانک مرکزی فاقد درک عمیق اقتصادی و استراتژی روشن برای غلبه کردن بر بحران است و علی صالح آبادی غیر از تکرار این که؛ ذخایر اسکناسی ارزهای خارجی کشور در وضع بی سابقه ای است و به ارز زیادی دسترسی داریم، چیز جدیدی بلد نیست. در حالیکه اگر ذخایر اسکناس کشور 10 برابر عدد کنونی شود و فروش نفت هم به 2 میلیون بشکه در روز برسد، تا زمانیکه 5 میلیارد دلار 4200 به اسم دارو حاتم بخشی می شود و نظام 5 نرخی وجود دارد، آرامش به بازار بر نمی گردد و رالی ارزی ادامه پیدا خواهد کرد. 

هم راهها به بانک مرکزی ختم می شود!

پایان/

۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 20165

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 22
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 4
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      35 1
      دو روز قبل که به دلیل مذاکرات دوحه یکباره قیمت طلا و دلار ریزش کرد آقایون بادی به غبغب انداختند که مدیریت درست بانک مرکزی باعث این کاهش شد ولی با بی نتیجه بودن مذاکره و افزایش مجدد قیمت دلار و طلا به بالاتر از قیمت قبل آقایون علت را دلال ها و معامله گران فردا و دشمنان می دانند. و. واقعا خسته نشدید این همه به مردم دروغ می گویید؟؟؟؟
      • تنها IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
        12 0
        پدرت بیامرزد
      • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
        11 0
        احسنت
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      10 0
      مرگ بر اعتياد
    • US ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      30 0
      مسئولین بیسواد و کم تجربه سکان اقتصادی ملت بزرگ و با تمدن ایران رو به دست گرفتن
    • علی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      6 0
      ما درکشور دو نوع مسئول داریم .یک مسئول بیسواد ونفهم وناکار آمد داریم .دو مسولان باتجربه وبا سواد هم خیلی زیاد داریم اما همشون دزد وفاسد و اختلاسگر هستن . یعنی مسئولی که میخواد دزد کنه رشوه بخوره اختلاس کنه اون مسئول احمق و نفهمه بیسواد .نمیدونه چه خبره چکار کنه . واسه همین مسولان دولت ر... به مملکت
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      4 0
      عجب رسمی رسم زمانه
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      6 0
      کار هر بز نیست خرمن کوفتن ، گاو نر میخواهد و مرد کهن ، کار باید به کاردان سپرد
    • حمید IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      2 0
      احسنت بر شما
    • ناشناس IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      3 0
      متاسفانه باعث بدبختی خلق الله همین ها بودن وقتی که نتونستن جلوی افزایش خودرو و مسکن و ووو بگیرن تل از سال ۹۶ اینقدر بیخودی گرون نشه دیگه نباید توقع داشت
    • ستار ستاری IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      4 0
      این همان درد جامعه ماست .ما به رغم همه مشاهدات خود مبنی بر عدم سواد کافی در تصدی پست های مهم دولت توسط افرادی که خودشان را همه فن حریف معرفی میکنند .باز هم تماشا میکنیم ستونهای اصلی اقتصاد و فرهنگ کشور خراب شود و بعد بیاییم انتقاد کنیم و آنهایی که این افراد را گماشته اند در عالم خیال فکر میکنند مشکلات کشور حل خواهد شد .یکی نمی پرسد مردم چه گناهی کردند بخدا این یک ظلم بزرگ است .افراد متخصص وکار بلد از پشت پنجره نگاه میکنند در حالی که کسانی به اداره مراکز حساس کشور تسلط دارند که حتی بلد نیستند یک تعریف ساده ای از وزارت خانه خود ارائه بدهند .یعنی اند خم یک کوچه اند .کشور به افراد کاربرد و باسواد احتیاج دارد نه به صوفی .اینو چهل سال است که میگویند ولی کسی باور ندارد و این حال کشور ماست
    • علی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 2
      خب عریز! اگر نرخ دلار واقعی شد بلز ده درصد رفت رو تورم 40%نمیاید خودتون رو جر بدید مه ای وای تورم زیاد شد!؟ کاری که دولت در ارز 4200 کرد! بزرگوار شما فقط خودتون رو می بینید بانک مرکزی همه جوانب رو باید بسنجه! الانم با با آوردن ارز توافقی و بالا بردن نرخ سنا به درستی داره هیجان و شوک خارجی رو کنترل می کنه
    • سعید IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      اقا صالح ابادی این بابا اگر تودانشگاه ازاد بعدازاینکه از صالح اباد نرفته باشه امکان نداره گذاشته باشن رائیس بانک مرکزی کار هرخرنیست خرمن کوفتن
    • Mm IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      سلام خيلي هم فهميده است.
    • ناشناس DK ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      2 0
      دولت دلال که با دلار و سکه مملکت رو اداره میکنه قصد ندارد نرخ ارز رو تک نرخی بکنه چون به این طریق همواره پول رو از جیب مردم بیرون میکشه و به دلال بازی خودش ادامه میده و الا قرار بود با حذف دلار ۴۲۰۰ دلار تک نرخی بشه نه ده نوع نرخ هم به بازار اضافه بکنه و هی این رو هم ببره بالا👎👎
    • ناشناس DK ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      2 0
      اگر قراره نظر درست رو چاپ نکنید پس چرا نظرخواهی میکنید من فقط تو نظر قبلی نوشتم دولت دلال دلار وسکه است آیا در این سی سال اخیر مگر همه دولت‌ها دلال بازی نمی‌کنند؟ دلال سکه و دلار .
    • انسانم آرزوست US ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      4 0
      لعنت به سیاست‌های کثيف بانک مرکزی و اونی که رئیس فاسد بانک مرکزی رو انتخاب کرد . این هم کار صهیونیست هاست ؟ وزیر اقتصاد و وزیر صنعت و معدن باید توسط مجلس به اصطلاح انقلابی و فرمایشی استیضاح و برکنار شوند . مردم از این همه فساد و مافيای ارز و خودرو خسته‌ شدند .
    • نصرت اله نصراللهی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      1 0
      آقای صالح آبادی رشته اصلی آش این نیست اینها آمدند مردم را بدبخت کنند این ها شغل اصلی شان جن بازی و از آنها دستور میگیرند معلوم نیست رییس آنها مستر شریعتمداری چه نقشه ای به این ملت کشیدند
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 0
      نه عزیز دلم مسولین بزرگوار همه چی می دونن میفهمن ولی خودشون زدن کوچه علی چپ
    • ناشناس IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      0 0
      مملکت را با الهی به امید تو اداره میکنن مردم بدبخت بیچاره کردن چه فایده همه چسبیدن به دلار .دلار رو 27 هزار تا 31 هزار بعد خودرو از 180 م به 350 م بابا ول کنید این دلار بچسبید به روغن مواد غذایی و لوازم و خودرو مسکن اینها را درست کنید ترا خدا ول کنید دلار .حالا گیریم دلار کنترل کردید پس موارد دیگه چی مایحتاج اولیه مردم چی که حداقل زنده بمونن
    • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      0 0
      در ۸سال گذشته مملکت را ویران کردند ویک ویرانه تحویل دادند
    • یک جانباز IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      0 0
      این بازیگران ارزی دولتی کی میخواهند سیر شوند و دست از گلوی ملت بردارند آقای رئیسی. برای یکبار هم که شده به حرف بازاریهای دلسوز و با تجربه در امر ارز گوش کنید و عمل نمایید تا کی با روان و زندگی مردم میخواهید بازی کنید بخدا خسته شدیم مرگ بر این زندگی