مقایسه توجه دولت به معیشت مردم در ترکیه و ایران

مقایسه توجه به معیشت مردم توسط دولت ترکیه با دولت ایران نشان می دهد که شاهد دو رویکرد کاملا متضاد هستیم.

به گزارش تحریریه، مقایسه توجه به معیشت مردم توسط دولت ترکیه با دولت ایران نشان می دهد که شاهد دو رویکرد کاملا متضاد هستیم. زیرا در ایران هرگونه افزایش حقوق مردم را به اسم تورم زا بودن به حاشیه می رانند، اما کاری به اصلاحات در نظام بانکی که ریشه اصلی تورم است ندارند. 

دولت ترکیه به خاطر تورم بالا حقوقها را برای دومین بار طی یکسال اخیر افزایش داده است، اما دولت ایران پس از 8 سال سرکوب دستمزدها به افزایش 57 درصدی حقوق ها رضایت داد که یکی از تبعات آن برکناری وزیر رفاه بود. 

در سال جاری، ترکیه حقوق کارمندان و بازنشستگان را طی دو مرحله افزایش داده و در افزایش جدید حقوق کارکنان 41.69 درصد از ماه جولای افزایش می یابد. در مجموع طی یکسال حقوق کارکنان دولت 86 درصد افزایش داشته است که با نرخ تورم برابری می کند. 

حقوق مدیرکل (genel müdür )قبلا از 16175 لیر به 21330 لیر افزایش یافته بود و حالا با افزایشی مجدد از 21330 لیر به 29809 لیر رسید.

حقوق معلم (öğretmen  )قبلا از 6586 لیر به 8668 لیر رسیده بود که حالا از 8668 لیر به 12276 لیر تغییر کرد.

حقوق پرستار (hemşire) از 6390 لیر به 8351 لیر افزایش یافته بود و حالا از 8351 لیر به 11828 لیر تغییر کرده است.

حقوق وکیل ساده (avukat ) از 8310 لیر به 10934 لیر افزایش یافته بود و حالا از 10934 لیر به 15485 لیر تغییر کرد.

حداقل حقوق کارکنان دولت از 4880 لیر به 6426 لیر افزایش یافته بود و حالا با افزایش دوباره از 6426 لیر به 9105 لیر رسید.

حداقل حقوق بازنشستگان نیز از 4289 لیر به 6077 لیر افزایش یافت.

پایان/

۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 20250

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهرداد IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      4 4
      سلام بعد کشور ما مدعی برقراری عدالت است
      • یه ایرانی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
        3 0
        موندم اینهایی که اومدن منفی دادن تو چه فازی بودند؟! مطمئنا تورم و گرانیها و کمبود حقوق کارگر و کارمند و معلم و بازنشسته بدجور بهشون ساخته و دارند مردمو میدوشن
    • کوروش کبیر IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      2 0
      فقط احمق ها نمی دانستن در دنیا چه خبره بعد چن تا روزنامه ی جیره خوار مینویسن مردم ترکیه از گشنگی گروه گروه میمیرن یا از کشور ویران شده قحطی زده به بقیه کشورها فرار میکنن در حالی که این ما ایرانی ها هستیم که گروه گروه به ترکیه زیباترین بهترین کشور برا زندگی مهاجرت میکنیم یا میلیاردها دلار خانه خریدیم یا میلیاردها دلار در آن کشور ویران شده البته به عقیده روزنامه مشرق و کیهان سرمایه گذاری میکنیم!!! ایران 100 سال از ترکیه جلو بود اما در این 40 سال 500 سال از ترکیه عقب افتاده البته از قطر دبی عربستان بحرین آذربایجان کافیه 40 سال قبل اون کشورها رو ببینیم همشون فقیر فلاکت زده با کشور ویران بودن الان ما فقیر فلاکت زده شدیم با کشوری که معلوم نیست...
    • ایرانی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      ممنون که یک روزنامه لاقل برای اولین بار وضع کشورهای دیگر درباره تورم افزایش حقوق و حمایت دولت از ملتش را واقعی و شرافتمند تیتر زده یسری روزنامه هستند که طرفدار نظام یجور از تورم بقیه کشورها مینویسن انگار تورم 900 800 درصدی ما ایران از تمام آنها پایین و باید دست همچنین دولتی با لیاقتی رو هم بوسید!!! نوشتن تورم آمریکا انگلیس آلمان و و ورکورد صد سال رو شکست بعد میریم میبینیم تورم الان آنها 8 درصد 7 درصد آن هم بخاطر جنگ روسیه و اوکراین شده... آدم ها دیگر ساده لوح های بعد انقلاب نیستند که هرچیزی رو زود راحت باور کنن الان دنیای هزاران اینترنت ماهواره تلویزیون های خارجی شبکه‌های اجتماعی و و و هست مردم خیلی خیلی آگاه شدن حتی آگاه تر از خیلی مسؤولین... !!!
    • DE ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      0 0
      مشکل از دولت نیست بلکه از قانون اساسی است. در ترکیه سیاستمداران مجبورند رضایت مردم را جلب کنند تا رای بیاورند اما در ایران نهادهای اصلی تصمیم گیر به رای مردم احتیاجی ندارند.