بازگشت دوباره طرح‌ خریدهای تقسیطی و تخفیفی برای بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه معیشت بازنشستگان دغدغه همیشگی ما است و پیگیر جدی مطالبات شما عزیزان هستیم، گفت: امکان خریدهای تخفیفی و تقسیطی دوباره و گسترده‌تر از قبل فراهم شده است.

به گزارش تحریریه، محمد اسکندری در مراسم هفدهمین سالروز گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان که با حضور سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون سلامت مجلس و جمعی از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، با بیان اینکه معیشت بازنشستگان از جمله موارد مد نظر صندوق بازنشستگی کشوری است، درباره عدم پرداخت برخی معوقات گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه حقوق بازنشستگان تابع کامل سازمان برنامه و قانون بودجه است و ما پیگیر مطالبات بازنشستگان عزیز هستیم.

وی با بیان اینکه معیشت بازنشستگان، دغدغه همیشگی ما است اظهار کرد: ایراد جدی در کشور تورم است و هرچه می‌دویم به تورم نمی‌رسیم و این یک مسئله جدی است. اینکه ریشه تورم کجاست و عاملش چیست را باید مد نظر قرار داد. معیشت بازنشستگان چه در باب حقوق و چه بیمه تکمیلی دغدغه همیشگی ما است.

او با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۲ درصد حقوق بازنشستگان از محل منابع و سود شرکت‌ها پرداخته می شود، گفت: شرکت های زیرمجموعه صندوق به شدت تحت فشار هستند و بعداً در فضای رقابتی با شرکت های دیگر مشکلاتی برای آنها ایجاد خواهد شد.

اسکندری گفت: در حال حاضر با احتساب کسورات شاغلان، بیش از ۲۷ تا ۲۸ درصد حقوق بازنشستگان در صندوق تامین می شود.

او با بیان اینکه در ماه‌های اخیر کسورات بازنشستگان با تاخیر به بانک‌ها پرداخت و مشمول جریمه می‌شود، گفت: از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم یک تنخواه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم کسورات بازنشستگان را بپردازیم.

اسکندری با بیان اینکه تعریف متناسب سازی مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۱ هنوز به صندوق ابلاغ نشده است، گفت: از سازمان برنامه خواسته‌ایم که درباره اشکالات و ابهامات متناسب‌سازی تعیین تکلیف کند. در اجرای متناسب سازی ممکن است بازنشستگان بعضی دستگاه‌ها افزایش حقوق داشته باشند و برخی هم افزایشی نداشته باشند در حالی که برخی تصورات رایج در بین ذی‌نفعان این است که همه باید با درصد مساوی از این رقم بهره مند شوند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در کشور اجرا نمی‌شود و یا تبعیض وجود دارد. برخی دستگاه‌ها که خوب بودجه می‌گیرند به پرسنل و بازنشستگان خوب می‌رسند ولی برخی که پرسنل و بازنشسته پرتعداد دارند این رسیدگی را ندارند.

اسکندری ضمن اعلام این خبر که امکان خریدهای تخفیفی و تقسیطی دوباره و گسترده‌تر از قبل فراهم شده است، گفت: بازنشستگان می توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان خرید داشته باشند که البته میزان دقیق آن بستگی به میزان حقوق دریافتی آنها دارد. نرخ کارمزد طرح نیز پایین آمده و به شش درصد رسیده است.

وی ادامه داد: وام ازدواج فرزندان بازنشستگان را یک‌بار به روز کردیم و به متقاضیان پرداخت شد و امیدواریم یک بار دیگر در آینده نزدیک این وام برای همه کسانی که در صف هستند، تخصیص یابد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره گلایه برخی بازنشستگان پیرامون قطع یارانه گفت: ما هم درخواست کرده‌ایم که یک دسترسی به مرکز تماس ما بدهند که پاسخگوی بازنشستگان باشیم. می‌توانیم اقدام کنیم و پاسخگو باشیم که چرا یارانه آنها قطع شده، اما به طور کلی این موضوع در حوزه ما نیست ولی امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم، بتوانیم پاسخ و اقدام مناسبی انجام دهیم.

وی ادامه داد: ابلاغ سیاست‌های رهبری در حوزه تامین اجتماعی به این معناست که شروع به اصلاح کنیم. پیش نویس پیشنهادی خود را برای وزارتخانه ارسال کرده‌ایم و معتقدیم که قوانین بازنشستگی موجود باید اصلاح شوند. یکی از این اصلاحات موضوع سن بازنشستگی است. امید به زندگی بهبود یافته اما سن بازنشستگی را پایین آورده‌ایم و برعکس عمل کرده‌ایم. اصلاحاتی از این دست خیلی جدی در دستور کار قرار دارند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره معوقات ۱۵ درصدی احکام بازنشستگان علوم پزشکی نیز گفت: قبلا گفته شده است که معوقات پرداخت شده و در حساب بانکی صندوق است در حالی که اعتبار این موضوع تا کنون تامین نشده و خود ما نیز پیگیر آن هستیم.

پایان/

۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 20667

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =