کاهش شدید ذخایر ارزی هند

دخالت بانک مرکزی هند در حمایت از ارزش روپیه موجب شد تا ذخایر ارزی هندوستان با کاهش بیش از ۷ میلیارد دلاری در یک هفته به کمترین میزان در حدود دو سال گذشته برسد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» نوشت، ذخایر ارز خارجی هند به کمترین میزان خود در بیش از ۲۰ ماه گذشته رسید زیرا بانک مرکزی این کشور مداخله خود را برای محافظت از روپیه و جلوگیری از افت ارزش ۸۰ روپیه در برابر هر دلار افزایش داد.

داده‌های بانک مرکزی هند نشان می دهند ذخایر ارزی این کشور با افت ۷.۵ میلیارد دلاری تدر یک هفته منتهی به ۱۵ جولای به ۵۷۲.۷ میلیارد دلار کاهش یافت. این سطح از ذخایر هندوستان از ۶ نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون سابقه نداشته و به کمترین سطح رسیده است. بانک مرکزی هند در دو هفته اول جولای، شاهد کاهش ۱۵.۵ میلیارد دلاری ذخایر خود بود که بیشتر آن در دفاع از پول ملی اتفاق افتاد.

ذخایر ارزی هند در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۲۱ به نقطه اوج ۶۴۲.۴۵ میلیارد دلار رسیده بود.

تارنمای روزنامه «بیزینس استاندارد» هم در گزارشی نوشت، ذخایر هند تنها در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰ میلیارد دلار کاهش یافته است که به صورت عمده به دلیل مداخلات تهاجمی بانک مرکزی برای مهار نوسانات شدید در بازار ارز بوده است. روپیه از زمان آغاز جنگ در اروپا در اواخر فوریه تحت فشار قرار گرفته است. ارزش واحد هند در برابر دلار در سال ۲۰۲۲ حدود ۷ درصد کاهش یافته است.

ذخایر ارز خارجی از اوج خود در سپتامبر ۲۰۲۱ حدود ۷۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

این داده‌ها در حالی منتشر شده اند که «شاکتیکانتا داس» رئیس بانک مرکزی هندوستان برای کاهش تنش های بازار نسبت به ضرر بیشتر در مرد ارزش ارز ملی حمایت پرقدرتی را چند روز اخیر به کار بسته است. داس می گوید که ذخایر هند به اندازه کافی در سطح مناسبی قرار دارد و بانک مرکزی بهمداخله خود برای مهار نوسانات ادامه خواهد داد.

در سال جاری به دلیل افزایش نرخ های بهره در ایالات متحده و سطح ریسک موجود در بازار در کنار خروج سرمایه های داخلی، روپیه هند ۷ درصد ارزش خود را از دست داد.

این کاهش بهای ارز ملی نگرانی‌ ها را به دلیل میزان تأثیر آن بر تورم، کسری‌ های خارجی و سود شرکت ها افزایش داده است.

بولتن ماه جولای بانک مرکزی هند تصریح کرد که ذخایر ارزی ۵۸۰.۳ میلیارد دلاری در ۸ ژوئیه ۲۰۲۲ معادل ۹.۵ ماه واردات پیش بینی شده برای ۲۰۲۲-۲۳ است.

پایان/

۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 20605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =