وحشت آمریکا از قدرت پهپادهای ایران

روزنامه نیویورک‌تایمز طی گزارشی به پیشرفتهای پهپادی ایران پرداخته و مدعی شد که ایران به یک بازیگر جهانی در صادرات پهپاد تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، نیویورک‌تایمز ادعا کرده ایران در تلاش برای افزایش نفوذ جهانی خود اکنون در تلاش است پهپادهای نظامی پیشرفته خودش را در اختیار کشورهای دیگر، از جمله کشورهای تحت تحریم مانند ونزوئلا و سودان قرار دهد. نیویورک‌تایمز نوشته این ادعا به گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های ایران، تصاویر ماهواره‌ای و اظهارات کارشناسان دفاعی در داخل و خارج ایران مستند است. 

نیویورک‌تایمز نوشته است: «این موضوع به یک منبع مهم برای تأمین سرمایه و نفوذ سیاسی برای ایران تبدیل شده که در حال دست و پنجه نرم کردن با محدودیت‌های مالی وضع‌شده از سوی آمریکا است.»

مطابق این گزارش، روسیه اکنون یکی از مشتری‌های بالقوه ایران است. مقام‌های آمریکا در هفته‌های گذشته مدعی شده‌اند مسکو قصد دارد برای تقویت زرادخانه جنگی‌اش در نبرد علیه اوکراین اقدام به خریداری صدها پهپاد از ایران کند.  با وجود این، وزارت خارجه ایران گفته که همکاری نظامی میان ایران و روسیه به قبل از آغاز جنگ اوکراین برمی‌گردد.

«سث فرانتزمن»، یک تحلیلگر دفاعی صهیونیست که در قدس اشغالی مستقر است به نیویورک‌تایمز گفت: «ایران به طرز فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی از لحاظ صادرات پهپاد است. این واقعیت که پهپادهای جدیدتر مانند مهاجر ۶ اکنون در مناطقی مانند شاخ آفریقا مشاهده می‌شوند نشان می‌دهند که کشورها این پهپادها را تغییردهنده معادلات بازی می‌بینند.»

این تحلیلگر مسائل دفاعی گفته که پهپادهای ایران قدرت شگفت‌انگیزی دارند، ضمن آنکه نسبت به مدل‌های دیگر در بازار ارزان‌قیمت‌ترند و پیشرفتگی‌شان هم رو به افزایش است.

نیویورک‌تایمز نوشته ایران رقبای سرسختی مانند ترکیه به عنوان سازنده پهپاد بیرقدار TB۲ دارد که توسط کشورهایی مانند آذربایجان، پاکستان و اتیوپی خریداری می‌شوند و اوکراین هم در جنگ علیه روسیه از آنها استفاده کرده است.

تحلیلگران می‌گویند ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل متحد برای جلوگیری از خرید و فروش سلاح از سوی ایران در سال ۲۰۲۰ منقضی شد. این اقدام با اعتراض شد ایالات متحده روبرو شد که خواستار تمدید این ممنوعیت بود. نیویورک‌تایمز نوشته رفع این ممنوعیت، یکی از موانع حقوقی مهم برای صادرات پهپاد از سوی ایران را برداشت. 

یکی از نخستین نشانه‌ها درباره آماده شدن ایران برای رفع این ممنوعیت، اواخر آگوست سال گذشته پدیدار شد. در اتیوپی، همزمان با آغاز جنگ میان دولت و نیروهای شورشی، نخست‌وزیر اتیوپی در حال بازدید از یک پایگاه نظامی بود. در پشت یکی از تصاویر مربوط به نخست‌وزیر، پهپاد مهاجر ۶ ساخت ایران قابل مشاهده بود.

دیپلمات‌های غربی در مصاحبه با نیویورک‌تایمز تأیید کردند که اتیوپی اقدام به خریداری پهپاد از ایران کرده است. این موضوع، اکتبر سال گذشته که وزارت خزانه‌داری تحریم‌های جدیدی علیه برنامه پهپادی ایران وضع کرد آشکارتر شد.

در ماه فوریه، بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که پهپاد مهاجر ۶ از سوی ایران به ونزوئلا هم فروخته شده است.

منبع: سپاه سایبری

پایان/

۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 20725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت الله سلیمی LT ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      امریکا هیچ وحشتی از پهپادهای ایران نداره. با این حرفها می خوان ایران را شیر کنند تا زودتر توی دام جنگ اوکراین بیفته.
    • کرامت الله سلیمی LT ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      امریکا هیچ وحشتی از پهپادهای ایران نداره. وقتی بخوان کسی را با سیاست وادار به انجام کاری کنند یا خرش می کنند یا شیر. با این حرفها می خوان ایران هرچه زودتر توی دام جنگ اوکراین بیفته.