تشکیل زنجیره تامین مصالح ساختمانی بین وزارت راه و وزارت صمت

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام تشکیل زنجیره تامین مصالح ساختمانی فولاد و سیمان بین وزارت راه و وزارت صمت از جایگزینی سیمان آمیخته به جای سیمان پرتلند در ساخت و ساز که انطباق با محیط‌زیست دارد، خبر داد.

به گزارش تحریریه، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در خصوص تامین مصالح ساختمانی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و مسئولیت مرکز تحقیقات در این مهم اعلام کرد: دو مصالح مهم پرمصرف در ساخت و ساز، سیمان و فولاد است که در این خصوص زنجیره تامین مصالح ساختمانی در همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت تشکیل شده است. مقرر شده تا ترویج سیمان ‌آمیخته به جای سیمان پرتلند که هم‌اکنون مورد استفاده بوده و هم انرژی‌بر و هم آلودگی محیط زیست دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: سیمان آمیخته از منابع طبیعی مانند پوزولان و سرباره و ... تهیه می‌شود که مصرف این نوع از سیمان تا ۳۰  درصد سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و آلودگی محیط‌زیستی نیز ندارد.

حیدری با اشاره به اینکه در دنیا ۴۰ نوع سیمان تولید می‌شود، گفت: در کشور ما کمتر از ۱۰ نوع سیمان تولید می‌شود و در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد که ضرورت دارد تا بر تنوع تولید انواع سیمان‌ها افزوده شود.

وی تصریح کرد: در توافق وزارت راه و وزارت صمت، گروهی از مصرف ‌کنندگان دسته‌بندی شده‌اند که بزرگترین مصرف‌کننده سیمان خود وزارت راه و شهرسازی است و وزارت صمت راهبری صنایع را برعهده دارد و صنعتگران نیز در این زنجیره حضور دارند تا سیمان‌های آمیخته جایگزین سیمان‌های پرتلند شود.

حیدری در خصوص مصالح ساختمانی فولاد و برنامه وزارت راه و شهرسازی در این خصوص اعلام کرد: به پیشنهاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فولاد مبارکه که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد فولاد کشور را تامین می‌کند، تولید فولاد را برای اجرای طرح  نهضت ملی مسکن برعهده گرفته است. مقرر شده تا زنجیره تامین مصالح ساختمانی به نحو مناسبی شکل بگیرد.

وی با اعلام اینکه علاوه بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن، سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی نیز توسط بخش خصوصی احداث می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که در خصوص تامین مصالح مشکلی وجود ندارد.

پایان/

۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 20901

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =