دسته گل جدید رستم نمای کابینه: تحویل واحدهای مسکن مهر به نام نهضت ملی مسکن

در حالی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده مسکن یکساله ساخته نمی‌شود که قرار است شهریور امسال 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شود.

به گزارش تحریریه، تبلیغات گسترده وزارت راه و شهرسازی در رابطه با ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال به اینجا ختم شده که قرار است طی ماه آینده 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن افتتاح شود.

اظهارات وزیر راه و شهرسازی در رابطه با در دست ساخت بودن بیش از 1.5 میلیون واحد مسکونی و افتتاح پیش‌رو نهضت ملی مسکن دارای تناقض‌هایی است. تناقضی که کمتر کسی تا امروز به آن پرداخته است.

طی هفته‌های اخیر رستم قاسمی وزیر راه  وشهرسازی بارها و بارها از افتتاح 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهریور ماه (احتمالا همزمان با هفته دولت) خبر داده است.

پیرو همین وعده‌ها،‌اوایل ماه جاری معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته بود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، تا پایان شهریور امسال، اولین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تحویل داده می شوند که حدود ۱۰۰ هزار واحد هستند. این واحدها به کسانی تحویل داده می شود که زودتر از دیگران در این طرح شرکت کرده و آورده ی اولیه ی خود را واریز کرده اند و عامل ساخت پروژه بوده اند.

محمودزاده تاکید کرد:‌ این واحدها در استان های یزد، کرمان و ... خراسان جنوبی است.

مسکن یکساله ساخته نمی‌شود

این در حالی است که رستم قاسمی اواخر ماه گذشته طی سخنانی با تاکید بر این‌که 4 میلیون مسکن را تا پایان دولت سیزدهم به مردم تحویل می‌دهیم، گفته بود: در تعدادی از استان‌های کشور که زمین به مقدار کافی وجود دارد و متقاضیان کمی کمتر ثبت نام کرده اند این سامانه باز شده و احتمالا برای تعداد دیگری از شهرهای کشور هم باز می‌شود.

وی با بیان "در جایی که زمین کافی داریم به دنبال متقاضی هستیم و برای ثبت نام هم محدودیت نداریم" ادامه داد: موظف هستیم 3.2 میلیون واحد مسکن را بسازیم که با احتساب 800 هزار واحد مسکن روستایی 4 میلیون واحد خواهد شد. این 4 میلیون مسکن در 2 پارت ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که مسکن در کشور یک ساله ساخته نمی‌شود و معمولا 1.5 تا 2 سال زمان می‌برد،‌ افزود: در زمان حاضر ساخت حدود یک میلیون و 300 واحد شروع شده که طی چند ماه آینده آنرا به 2 میلیون واحد می‌رسانیم.دو میلیون واحد جدید تا سقف شهری آن که حدود 1.5 میلیون واحد کسری در دست اجرا داریم که در کمیته -کمیسیون- ماده 5  شورای عالی شهرسازی است که در حداکثر تا پایان شهریور زمین 3.2 میلیون واحد زمین مورد نیاز شهری را تحویل می‌دهیم.

به گزارش تحریریه، با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی بر این‌که مسکن یکساله ساخته نمی‌شود پس چه اتفاقی افتاده که طی حدود یکسال 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن ساخته و آماده واگذاری شده است. پاسخ به این پرسش بسیار روشن است؛ این واحدها، همان واحدهای طرح مسکن مهر هستند که حدود 200 هزار از آنها تاکنون فروش اقساطی نشده است.

مدیرعامل سابق سازمان ملی زمین و مسکن مهرماه سال گذشته طی گفت‌وگویی گفته بود: کل واحدهای مسکن مهر 2 میلیون و 200 هزار واحد بود که از این تعداد یک میلیون و 76 هزار و 600 واحد دولتی بود. به عبارت دیگر این واحدها در اراضی دولتی ساخته شده اعم از تفاهمنامه‌های سه جانبه و تعاونی‌های مسکن.

اصغری مهرآبادی افزود: 843 هزار واحد پروژه های خودمالک بوده که در قالب آن واحدهای مسکن مهر در زمین‌ مردم ساخته شده و فقط از تسهیلات ارزان‌قیمت دولتی برای ساخت و ساز استفاده شده است. این قالب پروژه‌ها هیچ مشکلی نداشتند و هزینه‌ای را به دولت تحمیل نکردند.

وی ادامه داد: این واحدها با کیفیت مناسب احداث شده و می‌توان گفت بهترین بخش طرح مسکن مهر همین پروژه‌های خودمالکی بوده است.

مدیرعامل سابق سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این‌که 262 هزار واحد هم در بافت‌های فرسوده اجرا شده که به اتمام رسیده است، تصریح کرد: این ترکیب پروژه‌های مسکن مهر بوده است. از واحدهای دولتی، کار ساخت 970 هزار و 782 واحد به اتمام رسیده و 105 هزار واحد نیمه تمام است.

اصغری‌مهرآبادی اضافه کرد: البته این دو قسمت تقسیم می‌شود؛ 25 هزار واحد از این واحدها کم عارضه هستند. یعنی چیزی که از مسکن مهر باقیمانده و عارضه‌ای ندارد همین تعداد است.
وی با بیان این‌که 80 هزار واحد دیگر دارای عارضه است، گفت:  اینها یا فاقد متقاضی هستند، یا این‌که پرونده‌ها در دادگاه است یا در مرحله داوری است. بیشتر این عارضه‌ها در ید ما نیست. آن چیزی که از مسکن مهر که محدودیت منابع مالی دارد 25 هار واحد است.

وی با یادآوری این‌که بخشی از واحدهای فاقد متقاضی به خودمالک تبدیل شده که در حال ساخت است،‌ اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار بانک مسکن،‌تا امروز بالغ بر 235 هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی نشده است. بانک اعلام کرده 80 هزار واحد از این تعداد به اتمام رسیده است به دلیل مشکلات مربوط به انشعابات آب، برق،‌گاز یا عدم اتمام آماده‌سازی فروش اقساطی نشده‌اند.

وی با اشاره به این‌که 20 هزار واحد بدون این‌که فروش اقساطی شود تحویل متقاضیان شده است،‌ گفت: با وجود بخشنامه‌های متعدد،‌ هنوز این مشکل برطرف نشده است. البته حدود 60 هزار واحد فورش اقساطی نشده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته حدود 35 هزار متقاضی و مالک برای فروش اقساطی مراجعه کرده‌اند.

مهرآبادی تاکید کرد: بنابراین ساخت 80 هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده است،‌20 هزار واحد تحویل شده که 135 هزار واحد از آن 235 هزار واحد اعلام شده بانک مسکن می‌ماند. از 135 هزار واحد باقیمانده نیز 20 هزار واحد مشکل حقوقی دارند.

وی با یادآوری این‌که 33 هزار واحد نیز پیشرفت فیزیکی زیر 30 درصد دارند، افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی این پروژه‌ها پیشرفت چندانی نداشته‌اند. این واحدها به خودمالک تبدیل می‌شود. واقعیت آن است که با تسهیلات کنونی مسکن مهر این واحدها تکمیل نخواهد شد. بر اساس هماهنگی صورت گرفته پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر را با استفاده از تسهیلات طرح ملی مسکن تکمیل کنیم.

وی با بیان این‌که از 33 هزار واحد مطابق آمار شهرهای جدید حدود 17 هزار واحد یا به طرح ملی مسکن تبدیل شده یا در شرف تبدیل هستند،‌ اظهار کرد: مشکلات مساکن مهر را در قالب این برنامه‌ها حل می‌کنیم. بر اساس اعلام بانک 38 هزار واحد نیمه تمام است که ما می‌گوییم 25 هزار واحد است. اختلاف 13 هزار واحد نیز به دلیل محاسبه نکردن واحدهای فاقد متقاضی است.

پایان/

۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20988

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      0 0
      پدرا گنجشک رو رنگ می کنن به جای قناری