تاثیر تحریم روسیه بر صنعت هوافضا

صنعت هوافضای جهان از تاثیر تحریم ها علیه روسیه که می تواند موجب اختلال در صادرات تیتانیوم شود، ابراز نگرانی می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از مدیران ارشد ایرباس عنوان داشت که اگر تحریم ها علیه روسیه بخش عرضه تیتانیوم این کشور را هدف بگیرد و آن را مختل کند، صنعت هوافضای اروپا دچار مشکل و خطر جدی می شود.

شرکت روسیه ای VSMPO-Avisma  که بزرگترین تامین کننده فلز تیتانیوم در جهان است، شریک تجاری اصلی بوئینگ ایالات متحده و ایرباس اروپا به شمار می رود.

در حالی که بوئینگ خرید تیتانیوم روسیه از VSMPO را متوقف کرد، ایرباس به خرید آن از طریق نهادهای غیرمجاز ادامه داده است و اکنون در تلاش است تا با لابی سیاسی این شرکت را از فهرست تحریم ‌ها دور نگه دارد.

Titanium Fills Vital Role for Boeing and Russia - The New York Times

«گیوم فاوری» مدیرعامل ایرباس به این روزنامه آمریکایی عنوان داشت که «طرفی را که ما تحریم می کنیم خودمان خواهیم بود. اگر آنها [VSMPO] تحویل کالا به بخش هوافضای جهانی در سراسر کره زمین را متوقف کنند، این پایان داستان است».

مدیر این شرکت تصریح کرد: بنابراین این اقدام یک بازی باخت - باخت است.

VSMPO حدود نیمی از نیازهای تیتانیوم ایرباس را برآورده می کند. این فلز به دلیل سبک، قوی و مقاوم بودن در برابر خوردگی به طور گسترده در ساخت هواپیما استفاده می شود.

قبل از تحریم ها، بوئینگ نیز حدود یک سوم تیتانیوم مورد نیاز خود را از روسیه دریافت می کرد. در میان متحدان ایالات متحده، تنها ژاپن است که فلزی با کیفیت را برای صنعت هواپیماسازی تولید می کنند. وزارت بازرگانی بارها وضعیت فعلی را تهدیدی برای امنیت ملی توصیف کرده است.

پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین، سازندگان هواپیما عنوان داشتند که به دنبال منابع جایگزین تیتانیوم هستند، اما به نوشته وال استریت ژورنال این تنوع بخشی هیچگاه اتفاق نیفتاد.

پایان/

۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 20917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =