الگوی ترکیه برای بازار خودرو ایران، و رونمایی از یک فریبکاری فرادولتی!

الگوی ترکیه برای بازار خودرو کشورمان باتوجه به توهم گران بودن خودرو(داخلی) در ایران درس های زیادی برای آموختن دارد.

به گزارش تحریریه، الگوی ترکیه برای بازار خودرو ایران باتوجه به توهم گران بودن خودرو(داخلی) در ایران درس های زیادی برای آموختن دارد. 

بدهی سنگین 450 میلیارد دلاری کمر اقتصاد ترکیه را شکسته و به دلیل اینکه 89 درصد از شرکتهای ترکیه ای وام ارزی دارند، تقاضا برای دلار زیاد با هدف بازپرداخت اقساط زیاد است که با ورودی دلار به اقتصاد این کشور تناسب ندارد. نتیجه اینکه قیمت دلار افزایش یافته و تامین آنرا برای بنگاهها دشوار می کند و آنها را ناگزیر از رقابت برای بقا می سازد. تورم بالا به دلیل افزایش قیمت دلار و بازی پولی بانک مرکزی ترکیه برای تامین بودجه به تورم بالا انجامیده و تمام مصیبت ها به طور همزمان به اقتصاد این کشور روی آورده اند.

سیاستمداران ترکیه ای مانند نمونه های ایرانی از دوران هویدا در دهه پنجاه تاکنون بی تجربه عمل کرده و به جای مبارزه با تورم، به نبرد با قیمت ها در سطح خرده فروشی روی می آورند که نتیجه آن روشن است و اگر هزاران بار دیگر هم امتحان شود نتیجه ای غیر از بدتر شدن اوضاع به دنبال نخواهد داشت. 

بحران اقتصادی ترکیه در ایستگاه خودرو!

در ادامه اتخاذ تصمیم های غلط در اقتصاد ترکیه، در بازار خرده فروشی خودرو نبرد دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت ها آغاز شده است. از طرف دولت با هدف کنترل قیمت رسماً اعلام شد که خریداران خودروهای صفر کیلومتر بلافاصله نمی‌توانند خودروهای خود را بفروشند و خودروهای صفر کیلومتر تنها به شرط گذشت ۶ ماه از زمان تحویل می‌توانند به فروش برسند. که شرط حداقل ۵/۰۰۰ کیلومتر هم در نظر گرفته شده است.

این تصمیم را مهمت موش (Mehmet Muş) وزیر بازرگانی ترکیه اعلام کرد که پیش از این وعده داده بود در نظر دارد بازار خودرو ترکیه را کنترل کند. این الگو که وزیر بازرگانی به جای رئیس کل بانک مرکزی وعده کنترل قیمت ها می دهد به شدت به وضعیت ایران شبیه است که مقامات آن گمان می کنند می توان بدون کنترل تورم؛ افزایش قیمت ها را کنترل کرد.

وزیر بازرگانی ترکیه توجه ندارد که مردم این کشور نمی توانند پول سوزان لیر را در کف دست خود نگاه دارند و باید آنرا در سریعترین زمان ممکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل کنند، زیرا ارزش لیر در ماه بعد 5 درصد از ارزش خود را از دست خواهد داد. مردم ترکیه هم مانند مردم ایران بی تقصیر هستند و البته، مساله تورم به "موش" و "فاطمی امین" ربطی ندارد، به اوغلو و صالح آبادی مرتبط است. بهتر است این دو وزیر دست از سر دلالان بردارند، این گروه زبان باز ایستاده بر سر چهارراه ها نمی توانند متغیرهای اقتصاد کلان را تغییر دهند. فعلا به اوضاع اقتصاد کلان در ترکیه بیش از این کاری نداریم و تلاش می کنیم از وضعیت این کشور در مساله خودرو برای اقتصاد ایران درس آموزی کنیم.

حداقل دستمزد در ترکیه با ایران اختلاف زیادی ندارد و کمتر از 30 درصد تفاوت دارد. اما چنانچه در مثال زیر مشاهده می کنید، قیمت یک فولکس واگن گلف نسل هشتم (MK8) در این کشور به دلیل انبوه مالیات ها به 3 میلیارد و 191 میلیون تومان می رسد. چرا این مثال را ذکر کردیم؟ برای اینکه یکی از بدترین استدلال های سیدرضا فاطمی امین و منوچهر منطقی به عنوان زوج خودرویی کشور را به چالش کشیده باشیم که مدام از لزوم تولید خودرو اقتصادی؛ منظور آنها تولید مدل های کمتر از 10 هزار دلار و یا حتی نزدیک به 5 هزار دلار است؛ صحبت می کنند. 

با افزایش قیمت یک گلف از 1 میلیارد تومان به 3 میلیارد تومان به دلیل سیاست های دولت، کالای خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است و مردم این کشور یک Golf برای خود و دو Golf برای دولت می خرند!

نرخ مالیات خودروها در بازار خودرو ترکیه

براساس گزارش بیت ران، ماجرای مالیات ویژه مصرف (ÖTV) نیز حکایت جالبی در ترکیه دارد. بر اساس تصویر زیر، دولت نرخ مالیات ÖTV برای سال ۲۰۲۲ را سه بخش تقسیم کرده است. خودروهای زیر ۱۶۰۰ سی‌سی، خودروهای ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی و خودروهای بیشتر از ۲۰۰۰ سی‌سی. یعنی هر خودرویی بسته به حجم موتور و قیمت پایه باید مالیات تعیین شده خود را دارد. 

بازار خودرو ترکیه / مالیات ویژه مصرف خودروها بر اساس حجم موتور و قیمت پایه

طبیعتاً هر چه قیمت پایه خودو بالاتر باشد، مالیات آن هم بیشتر خواهد بود. به همین دلیل خودروهایی که حجم موتور بالاتر از ۱۶۰۰ دارند، هزینه بیشتری برای مالکان آنها خواهند داشت.

بازار خودرو ترکیه / مالیات ویژه مصرف خودروها بر اساس حجم موتور و قیمت پایه

قیمت خودرو در ترکیه واقعا گران است و تناسبی با درآمد مردم این کشور ندارد.

در ایران اما هفته ای نیست که مدیران وزارت صمت و نیمه پنهان وزارت صمت که تصمیم گیری می کند، از لزوم تولید و واردات خودرو اقتصادی صحبت نکنند. درحالیکه قیمت خودرو در ایران به هیچ وجه بالا نیست و پایینترین در جهان است. اینکه اقتصاد کلان متلاشی شده و قدرت خرید مردم سقوط کرده است، مشکلی است که راهکار حل آنرا نباید در تزارنامه شرکت های خودروسازی جست و به دلیل سیاستگذاران نادان و یا فاسد که نمی توانند تورم را کنترل کنند، شرکت های خودروسازی که حاصل دهه ها تلاش متخصصان است را با قیمتگذاری های ویران کننده، نباید متلاشی کرد. 

اگر مخاطب گمان می کند که با اقامه این استدلال ها؛ مدیران خودرویی کشور دست از سیاست های غلط خود بر می دارند اشتباه می کند، زیرا نمی توان پذیرفت که پای انگیزه های پنهان در میان نباشد. به دلیل اینکه بدون پاسخ دادن به مسائل طرح شده شاهد اصرار مدیران خودرویی بر ادامه ریل کنونی هستیم که اوضاع را به فاجعه تبدیل کرده است.

راهکار این است که آیت الله رئیسی با هدف نجات دولت سیزدهم به ماجرا ورود کرده و مدیران صنعتی و خودرویی خود را تغییر دهد، زیرا با وجود مدیران کنونی، خودروسازی ایران سر به سلامت به در نخواهد برد. 

صنعت خودروسازی ایران بالاترین درجه فناوری را در بخش های مدنی در اختیار دارد و از طرف آمریکا و متحدان آن به عنوان یک نقطه مهم تعریف شده است که باید تخریب شود و برخی در داخل؛ نادانسته از همان دستورکار پیروی می کنند. اما این تخریب با اسامی زیبا مانند تولید و واردات خودرو اقتصادی، جلوگیری از افزایش قیمت کارخانه و ... آراسته شده و برای مردم بسته بندی می شود. 

پایان/

۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 20991

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 29
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • علی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      22 4
      از نظر کاتب متن موضوع ساده و نتیجه گیری راحت است اماهزاران عامل وجود دارد . تصمیم گیری بر پایه خرد ورزی و بکار بردن مدیرانی که دل شان برای میهن شان بتپد ودوری جستن از سیاست زدگی آرزوی من و هر ایرانی است
    • حقیقت جو IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      1 5
      آدم دلش برای مردم ترکیه می سوزه ،نمیشه بهشون کمک کنیم صنعت اونا و وضعیت اونا خوب بشه
    • قزوینی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      5 5
      باید پراید بفرستیم با اون کشور ،هم ترک هارو بکشیم و هم صنعتشون را از بین ببریم ،تا اول از دست این ترک های متوهم خلاص بشیم،چرا اینا با صنعت خودرو قاتل خود در برابر پراید و سمند و....ما پز میدن و در رسانه هاشون همش علیه ما مطلب میگن و‌می نویسن
    • هموطن IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      20 0
      نظرات مطرح شده کاملا غلط است زیرا خودرو سازی که با پایین ترین قیمت انرژی ودستمزد ودر انحصاری ترین شرایط خودرو تولید می کند نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد بروید برای دولت‌های بی‌کفایتی دعا کنید که در سایه حمایت آنها تا امروز توانسته اید ادعا های گنده و دهان پر کن بکنید
    • فقط خودم IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      2 0
      چند گرفتی کاتب تا سفسطه تحویل مردم بدهید ؟ ترکیه به تمام جهان صادرات خودرو داره - استاندارهای جهانی داره - گلف رو با تابوت یکی می کنی ؟ سالی ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر کشته و زخمی میشن ! - بازار ترکیه رقابتیه نه انحصاری اینو بفهم آقایی که اجیر شدی تا محمل ببافی !
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      2 0
      این متن رو هر کسی نوشته ، مطالعه دقیقی از بازار خودرو کشورهای دیگر نداشته. شرکت های خودرو ساز داخلی در این چند سال خیانت به ملت ایران کردند.که خدارو شکر مردم آگاهند. یک وانت کارا رو شرکت بهمن موتور 325 میلیون میفروشه حالا این نویسنده محترم ،بفرمایند ارزان هست یا گران . عقل خودشون رو قاضی کنند جواب میگیرند .
    • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      2 0
      بله ما هم نمی تونیم به چشم ببینیم که قیمت خودروی مشابه در کشور همسایه چقدر با ایران تفاوت داره پس چرا عوارض گمرکی چندین برابر می گیرین در ضمن در کشور ما دارن معادن طلا،مس ،آهن و غیره رو تاراج می کنن و نفت و گاز هم جای خودش با این همه نعمت خدادادی این وضع مردمه
    • داود IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      16 0
      مافیای خودرو هیچ وقت نمیزارن خودرو باکیفیت و قیمت مناسب نصیب مردم ایران بشود.مافیایی خودرو غریبه نیستن از بدنه نظام هستن
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      12 0
      خودرو نه ارابه مرگ!
    • TR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      2 0
      آقای کارشناس، که اینهمه حرف بیهوده زدی، آخه کیفت خودرو در ترکیه را با خودرو پراید بی ارزش و قاتل مردم برابر می کنی و بیهوده فک می زنی و می گوئی قیمت در ایران پایین هستش همین پرید در عراق و سوریه 15میلیون تومان با بدبختی بفروش می رسد و در ایران 220میلیون تومان، دولت رئیسی اگر حرف امثال حضرات را گوش کند واقعا"بدبخت هستش
    • ایرانی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      14 0
      براحتی مشخص است نویسنده وام دار خودروسازان است وگرنه یک مقایسه قیمت ها در کشور های مختلف می توان شاهد گران بودن خودروهای داخلی بود صرف نظر کیفیت بسیار پایین آنها البته کاهش توان خرید مردم بعلت وضعیت اقتصادی گرانی را برای مردم طاقت فرسا تر کرده است
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      15 0
      ، پراید از 7میلیون تومن شده 200میلیون این گرانی نیست
    • روح الله IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      2 0
      ازاول تااخرمقاله این دانشمندارجمنداشتباهاست اصلانمتوان بازارخودروترک که سالانه نزدیک سی میلیارددلاری کشورهای اروپایی که انگلیز والمان درصدرقراردارندخودروصادرمیکندبعددومین علت تصمیم اقتصادی خوددولت درپائین کشیدن قیمت لیرترک برای افزایش صادرات هست درترکیه چهاراحتیاج اساسی ملت ترک بهداشت درمان مسکن پوشاک غذاوتحصیل هم رویش بگذاریم خیلی ارزان هست الان یک سال نیم هست که قیمت ارزبالارفته ترکیه درسالهای پیش تادوازده درصدالان هم شش درصدرشداقتصادی دارداین درایران منفی دوهست یعنی رشدکه نداردایران اقتصادملی رو کوچک میشودایران به کدام کشورمحصول صنعتی میفروشدبه هیچ کشوردرامدنفتی وموادخام وفرش ترک درامدایران هست اینهانباشدهیچ درآمدی ایران ندارددرترکیه حقوق شصت سالگی وحقوق به زنانی که شوهرشان فوت کرده میدهنداین علاوه است که شهرداری ها وفرمانداریهاهم حقوق به طبقه کم درامدحقوق ثابت میدن ترکیه ازدرامدنفت ترک سالیانه چندده هزاربشکه انهم برای مصرف داخلی خیلی ناچیزنفت داردخیلی ناچیزاماایران ذخائرعظیم نفت وگازداردکه آنهم صرف یک عده معددمیشودترکیه خودروتوگ صددرصدترک برقی راتاسال آینده به جهان سالی سه میلیون خ
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      25 0
      این چرتوپرتاروروچ حسابی نوشتی؟؟
    • کارمند بانک IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      20 0
      شما اگر لالائی بلد هستین چرا برای خودتون نمیخونید؟ خنده دار این‌جاست که در کشور خودمان نمی‌توانیم خونه بخریم ولی در کشور همسایه، می‌توانیم
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      9 3
      خاک تو سرمون شده که این ترکیه رو باید بزاریم الگوی ما ایرانیا
    • حیدر US ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      2 0
      توهم گران بودن خودروی داخلی ؟؟؟؟؟ الو میر سلیم بالا اورونسن؟؟؟!!! همیشه ادمایی که گند میزنن تو باغچه خودشون از آرایش باغچه دیگران خرده می گیرن ....
    • هدایت IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      6 0
      کشور ترکیه در گروه بیست کشور صنعتی جهان و از کشور های پر تلاش در رده شش میباشد
    • حسن IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      1 0
      سواد نگارنده مطلب و منتشر کننده اون همانند سواد مسئولین عزیز هستش. شما باید خودتونو با افغانستان مقایسه کنید نه ترکیه ای که اقتصاد و صنعت و گردشگری چندین برابر ایران هستش. تو کشوری مثل ترکیه پایین بودن ارزش پول ملیش به نفع اونها هستش، مثل چین.
    • علی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      2 0
      کاملا مشخصه که متصل به مافیای خودرو هستی. وجود این همه فساد تو این مجموعه و‌مهم نبودن رفاه و امنیت ملت ایران مهمترین دلیل جهت واردات خودرو است. بنده هیچ دلیلی نمیبینم که ۸۵ میلیون نفر عذاب بکشن که چند هزار نفر حسابی از این رانت نجومی میلیاردر شن.
    • علی موسوی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      1 0
      کاملا معلومه نویسنده خودش یا از سهامداران خودرویی هست یا از جیره خواران....بس کن حیاکن
    • علی موسوی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      2 0
      کاملا معلومه نویسنده خودش یا از سهامداران خودرویی هست یا از جیره خواران....بس کن حیاکن
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 6
      دولت ترکیه هم مثل دولت ما فقط به فکر کلاهبرداری و به ضرر ملت کار می کنند
    • امیر IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 1
      هویدا رو خوب اومدی که نا آشنا بود به اقتصاد و چندین سال تورم رو مهار کرد که واقعا اشتباه عمل میکرد ، واقعا گل گفتی ، الانیا خوبن با پول یه کیلو پیاز الان سال هفتاد و دو داداشمون رفت خونه بخت
    • آرش IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      2 0
      حیف چند دقیقه از وقتم که برای خواندن متن شما هدر دادم.
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      2 0
      خودروی ملی ترکیه قابل قیاس با خودروهای ایرانی هست ؟؟؟! پژو ۴۰۵ دارم علاوه بر اینکه‌هرسال واشر میزنه تا حالا ۲ بار‌سرسیلندر عوض کردم و ۲ بار هم تعمیر‌اساسی تازه پوسته موتور هم پوسیده بود که با چسب پرش کردیم والا..... عمر خودرو‌۱۰ سال قطعات تولید داخل بی کیفیت و آشغاله و خودروی ملی در قیاس با خودروی ملی ترکیه اصلا قابل مقایسه نیست گران شدن باید همراه با بهبود‌کیفیت در حد کلاس جهانی باشه‌ تا بعدا صحبت از مقایسه بشه
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      1 0
      مطمئنا ایران خودرو و سایپا یکی از مهمترین عامل بدبختی اقتصاد ایران هستند. مافیای خودرو بزرگتر و ریشه دارتر از این حرفاست. انحصار =بدبختی و فلاکت مصرف کننده شما هزینه تولیدتان بخاطر فساد بالاست مردم چه گناهی کردن هزینه طراحی زشت صندوق ۲۰۶ اس دی یا هزینه حقوق هزاران نفر مشاور سفارشی که استخدام کردید و پول مفت پخش میکنید چرا به پای مردم باید تمام شه . حساب کنید ببینید چند صد درصد در عرض این یکسال به قیمت خودرو اضافه شده چرا با قیمت خودروهای فروشی در امارات مقایسه نمکنید
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      1 0
      تحریریه محترم بهتره این نظرات کیلویی را منتشر نکنید یکم حرفه ای عمل کنید
    • Ali IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      2 0
      ماشین چینی را به سه برابر قیمت میفروشن، تارا و دنا را بالاتر از 15 هزار دلار میفروشن که با این قیمت هرجای دنیا میشه تویوتا و هیوندا وک کیا و.. خرید بعد میگید خودرو در ایران به هیچ وجه بالا نیست؟؟؟ مافیای خودرو الحق که اختاپوسی واسه خودش یکی از بازو هاشم رسانه هایی مثل شما هستن که طرفداریشون را می کنید