انتقاد مجلس از جزئیات آیین نامه واردات خودرو دولت

انتقاد مجلس از جزئیات آیین نامه واردات خودرو باعث شده است تا انتظارها از دولت برای بازنگری در آیین نامه واردات خودرو افزایش یابد.

به گزارش تحریریه، جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی در انتقاد از آیین نامه دولت برای واردات خودرو معتقد است:

  1. آیین‌نامه واردات خودرو در 10 بند تدوین شده که می‌شد برخی از بندهای آیین‌نامه را بهتر تنظیم کرد که اتفاقات بهتری در حوزه خودرو برای کشور و برای مردم بیفتد.
  2. یکی از این موارد، سقف دلاری بعلاوه تعرفه است که در آیین‌نامه برای واردات خودرو در نظر گرفته شد؛ طبق این آیین‌نامه، خودروهای تا سقف 10 هزار دلار به عنوان خودروی اقتصادی معرفی شده و برای آن 10 درصد تعرفه در نظر گرفته‌اند و بیش از آن تا سقف 20 هزار دلار با تعرفه گذشته وارد خواهد شد؛ بهتر بود که دولت و وزارت صمت تعرفه را به صورت پلکانی تعیین می‌کردند.
  3. برای مثال بهتر بود برای خودرو تا 10 هزار دلار، 10 درصد تعرفه و خودرو 10 تا 15 هزار دلاری، 20 درصد تعرفه و خودرو 15 تا 25 هزار دلار، 35 درصد تعرفه در نظر میگرفتند یعنی متناسب با قیمت خودرو تعرفه واردات آن نیز افزایش می‌یافت. بهتر بود سقفی برای قیمت خودرو تعیین نمی‌کردند چرا که زمانی که ما سقف تعیین می‌کنیم این خودش باعث ایجاد رانت می‌شود.
  4. با این آیین‌نامه در واقع اگر یک خودرو با قیمت 10 هزار دلاری با تعرفه گذشته باید وارد کشور شود، با این روش برای یک خودرو 11 هزار دلاری تعرفه بالا در نظر گرفته شده اما برای یک خودرو 10 هزار دلاری 10 درصد تعرفه تعیین شده است؛ در واقع این خیلی تصمیم منطقی نیست.
  5. طبق این آیین‌نامه آمده‌اند برای واردات خودرو ارز دولتی تا سقف یک میلیارد دلار در نظر گرفته‌اند، این هم خیلی تصمیم سنجیده‌ای نیست؛ زمانی که ما برای واردات، ارز و سقف در نظر می‌گیریم برای مثال اگر همه خودروهایی که وارد کشور می‌شود 20 هزار دلاری باشد با سقف تعییین شده تنها می‌شود 50 هزار خودرو وارد کرد که عملا این تعداد خودرو اثری در بازار نخواهد داشت.
  6. ما باید از ارز با منبع خارجی برای واردات  استفاده کنیم؛ باید برای کسانی که در خارج از کشور هستند مشوق در نظر گرفته شود تا آنها پول خودرو تبدیل به خودرو کرده و وارد کشور و در ایران سرمایه گذاری کنند؛ این موضوع هم چرخه مالی قوی ایجاد می‌کند و هم با توجه به بازار پرکشش خودرو در ایران، قطعاً برای آنها هم سودآور است.

پایان/

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 21014

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مریم IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      تا در ایران خودرو تخته نشه و مدیران آن محاکمه نشن واردات خودرو بی اثر خواهد بود
    • مملی IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      اگر واردات بدست خودرو سازان مخصوصا ایران خودرو بیفته وضع بدتر هم خواهد شد