آنچه "روحانی" به عنوان "برجام "دنبال می کرد به نفع ما نبوده

عضو کمیسیون امنیت ملی، اسرائیل که کارشکنی می‌کند معنی آن این نیست که آنچه که دولت آقای روحانی به عنوان برجام دنبال آن بود به نفع ما بوده است.

به گزارش تحریریه، مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی، اسرائیل که کارشکنی می‌کند معنی آن این نیست که آنچه که دولت آقای روحانی به عنوان برجام دنبال آن بود به نفع ما بوده است. اساسا در رابطه با توافق ایران و کشورهای غربی سه وضعیت وجود دارد، اول اینکه اسرائیل خطر ایران را بزرگنمایی می‌کند و قدرت‌های شیطانی را برای جنگ علیه ایران همراه خود می‌سازد که این حالت آرمانی برای اسرائیل است.

حالت دوم اینکه توافقی همچون برجام بین ایران و طرف‌های مقابل صورت گیرد که ذیل آن کنار اعمال محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای ایران، بخشی از تحریم‌ها علیه او نیز برداشته شود.

حالت سوم نیز اینکه قراردادی بین ما و 5+1 منعقد شود که علاوه بر تامین منافع حداکثری ایران، محدودیتی نیز برای برنامه‌ هسته‌ای کشورمان ایجاد نکند که طبعاً چنین توافقی ایده‌آل ایران است.

وی در گفتگو با نماینده گراف افزود: لذا نه گزینه اول و نه گزینه سوم قابل تحقق نیست، پس اسرائیل قدرت مانور خود را بر روی گزینه دوم قرار می‌دهد و با مخالفت با مفاد هر توافقی که در چارچوب حالت دوم تعریف می‌شود، به دنبال کسب منافع حداکثری یعنی حرکت به سمت حالت اول می‌رود. بنابراین اسرائیل هر توافقی میانه‌ای مخالفت می‌کند تا بتواند حالت دوم را هرچه بیشتر به سمت حالت اول سوق دهد. ولی متاسفانه برخی‌ها در داخل مخالفت‌های اسرائیل با برجام را نشانه قابل قبول بودن توافق صورت گرفته از منظر تامین منافع ایران عنوان می‌کردند.

در شرایط فعلی نیز که در آستانه یک توافق بینابینی هستیم،‌ اسرائیل در تلاش است تا با طرح ادعاهایی همچون ترور جان بولتون، فضای مذاکرات را علیه ایران رادیکال کند و با طرح اتهامات تروریستی علیه جمهوری اسلامی زمینه اجماع‌سازی برای فشار بیشتر به ایران را فراهم کند.

پایان/

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 21088

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جانباز IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      جناب آقای ذوالنور. طبق اطلاعات درز کرده به بیرون از محتوای پیش نویس توافق. چیزی که شما دارید به آن افتخار می کنید در بهترین حالت 80 درصد از برجام هم نیست یعنی تیم هسته ای فعلی نتوانستن حتی به 80 درصد از امتیازات برجام قبل هم برسند و 120 درصد بیشتر به آمریکا و غرب امتیاز داده اند که از همه مهم تر ماندن نام سپاه در لیست گروهها تروریستی است چیزی که در برجام قبلی وجود نداشت