چرا آخرین خبر از احیای برجام هم تکذیب شد؟

چرا آخرین خبر از احیای برجام هم که رسانه های بسیار نزدیک آمریکایی نزدیک به هسته اصلی قدرت منتشر کرده بودند، تکذیب شد؟

به گزارش تحریریه، خبرگزاری ایرنا از قول یک مقام وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، نوشت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.

آمریکا و 3 کشور اروپایی به دلیل پیروزی های پیاپی دیپلماتیک در برابر ایران در دهه های گذشته روی اشتباهات ایران حساب کرده اند و از سرمایه میدانی-روانی قابل اعتنایی که در داخل ایران در اختیار دارند با فشارهای دیپلماتیک و رسانه ای می توانند به بعنوان ابزار پیروزی؛ مانند دهه های گذشته؛ استفاده نمایند. 

جریان رسانه ای غربی به نقل از محافل تصمیم گیر تاکید دارد که:

  1. هیچ نوع تضمینی در کار نیست.
  2. اشاره ای به بسته شدن بهانه های تکراری هسته ای ایران نخواهد شد. 
  3. نام سپاه از فهرست تروریستی خارج نمی شود. 
  4. مکانیسم ماشه کنار گذاشته نمی شود. 
  5. پروتکل الحاقی و فراتر از آن اجرا خواهد شد. 

اما انتظار دارد که ایران به برجام باز گردد و دور جدیدی از آزمودن سیاست های آزموده شده و با فایده "صفر مطلق" را در پیش گیرد. 

به نوشته ایرنا، مقام وزارت خارجه ایران در واکنش به خبر وال استریت ژورنال افزود: هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده است و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد. همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.

کارشناسان معتقدند که اقتصاد ایران با احیای برجام انتفاعی نخواهد برد و حتی به دلیل کاهش شدید قیمت نفت، زیان هم خواهد دید و نهادهای مالی آمریکایی به صورت دوفاکتو به تحریم ایران؛ مانند دوران برجام؛ ادامه می دهند. به همین دلیل بازکشت به برجام فاقد منطق روشن است و تنها دلیلی که ایران به مذاکرات فرسایشی ادامه می دهد این است که خود را در معرض اجرای مکانیسم ماشه به وسیله 3 کشور اروپایی قرار ندهد. 

وضعیت بازار انرژی و قطب بندی جدید بین چین و آمریکا باعث شده است تا نیاز کشورهای غربی به ایران بسیار زیاد باشد، درحالیکه اقتصاد ایران در 5 دهه گذشته هرگز انتفاعی از مراوده با غرب نبرده است و در صورت احیای برجام هم بهره ای نخواهد برد. 

پایان/

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 20944

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضایی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 0
      عجبا.. تحریره تکلیفتو روشن کن یا سینه زن حسین باش یا شراب خوار مجلس بزم یزید. یکجا میگی چرا واردات نمیشه یکجا میگی چرا میشه یک جا میگی فشار روی مردمه الانم میگی برجام با فایده صفر مطلقه.