سکوت تیم ایرانی در برابر ضرب العجل های توهین آمیز آمریکا

سکوت تیم ایرانی در برابر ضرب العجل های توهین آمیز آمریکا باعث تداوم این رفتار در یک سال اخیر شده است.

به گزارش تحریریه، سکوت تیم ایرانی در برابر ضرب العجل های توهین آمیز آمریکا باعث تداوم این رفتار در یک سال اخیر شده است، درحالیکه به روشنی می توان اثبات کرد ایران نیازمند توافق نیست و این کشورهای غربی هستند که به احیای برجام نیاز دارند. 

در تازه ترین ضرب العجل توهین آمیز، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا نوشت که موانع احیای برجام می‌توانند ظرف ۷۲ ساعت برطرف شوند یا دیگر توافقی امکان‌پذیر نخواهد بود. آنها گفته‌اند که این امر مستلزم تصمیم‌گیری‌های سیاسی در سطح بالا در تهران و واشنگتن است، اما به نظر می‌رسد که تمایل دو طرف برای سازش با یکدیگر کم‌تر شده است.

به نوشته بلومبرگ:

  1. چشم انداز محدودی برای رسیدن به یک توافق وجود دارد. توافقی که می‌تواند بحران جهانی انرژی را کاهش دهد و امکان تولید و صادرات انرژی توسط ایران را افزایش دهد چرا که ایران از نظر ذخایر گاز طبیعی دومین و از نظر ذخایر نفتی نیز چهارمین کشور جهان است.
  2. از زمان خروج ایالات متحده از برجام، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را دائما تشدید و امکان نظارت بین‌المللی بر این فعالیت‌ها را محدود کرده است.
  3. اگر رهبری ایران تصمیم بگیرد برنامه اتمی خود را نظامی کند، این کشور اورانیوم غنی‌شده به اندازه کافی برای ساخت چندین سلاح اتمی در اختیار دارد.
  4. به گفته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا سیاست حاکم بر ایران و آمریکا ممکن است مانع از پذیرش پیشنهادهای اتحادیه اروپا از سوی هر یک از طرفین شود. ایران می‌داند که دست کشیدن از دستاوردهای هسته‌ای خود به معنای قربانی کردن اهرم‌های مذاکره است. در ایالات متحده نیز مخالفت با توافق هسته‌ای، قوی است. توافق با ایران برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با از راه رسیدن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر می‌تواند دشوار شود.
  5. به گفته مقامات اتحادیه اروپا، حتی اگر مذاکرات کنونی دوباره شکست بخورد، بعید است که این شکست و "توافق مرده" رسما اعلام شود، زیرا این به نفع هیچ‌کس نیست. از نظر آنها ماندن در یک برزخ ممکن است محتمل‌ترین نتیجه باشد.
  6. به گفته اروپایی ها، زمزمه‌هایی برای برگزاری دور دیگری از این مذاکرات وجود دارد.
  7. ایران از خواست خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و تاکید بر گرفتن تضمین از آمریکا برای عدم خروج مجدد از برجام عقب‌نشینی کرده است.
  8. دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که در دور جدید مذاکرات پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است که حتی در صورت خروج آمریکا از توافق، بهره‌مندی اقتصادی ایران از آن تضمین شود.

این همه بحث درباره رفع تحریم و فروش نفت ایران در حالی مطرحی می شود که در صوت احیای برجام، قیمت نفت سقوط می کند و انتفاع اقتصادی ایران کاهش می یابد که به معنای فساد بیشتر در مصرف پول های آزاد شده و کاهش درآمدهای رسمی نفتی است. 

کارشناسان مستقل معتقدند که پراکندگی در نظام تصمیم سازی سیاست خارجی ایران در داخل و تزلزل در فهم درست تحولات جهانی که دست ایران را در مذاکرات هسته ای به شدت پر کرده باعث شده است تا کشورهای غربی با دادن ضرب العجل های متعدد و تکراری هر از گاهی اقدام به ازمودن بخت خود برای استفاده از اشتباهات تاکتیکی تهران کنند که در 20 سال مذاکرات هسته ای به کرات روی داده است. 

پایان/

۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 20876

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      دولت رییسی با آن همه حمله به برجام و دولت قبل حتی به 80 درصد برجام هم راضی شده اند ولی توان این را هم ندارند. متاسفانه شنیده می شود که تیم ایران از همه خواسته های خود عقب نشینی کرده ولی باز آمریکایی ها به دادن حداقل امتیاز هم راضی نمی شوند. آقای رییسی. این بود آن همه ادعا؟ متاسفم واقعا تحقیر آمیز است
    • رضایی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      0 0
      چه توهین امیزی توهم توطئه شهیدتون میکنه اخرش. صد رحمت به روحانی این دولت توانایی نگه داشتن یک توافق رو نداره