فرصت طلایی برای رسیدن به توافق هسته ای قوی و پایدار

تحرکات عمان و تحولات کنونی منطقه بیانگر آن است که فرصت از سرگیری مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 و رسیدن به توافق نسبت به گذشته بهتر شده و پیامدهای جنگ اوکراین و نزدیک شدن عربستان و ایران و آرامش نسبی که در جبهه های نبرد یمن حاکم شده است از عواملی هستند که فرصت موفقیت مذاکرات را دو چندان کرده اند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج انلاین» امارات در بخشی از گزارش خود درباره نقش عمان در مذاکرات هسته ای ایران نوشت، گذر زمان نشان می دهد که عمان در هرگونه مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای غربی نقش اساسی دارد. این کشور به دلیل نقش افرینی در رسیدن به توافق هسته ای سال 2015 میلادی مورد اعتماد کشورهای غربی است.

به نوشته تارنمای الخلیج انلاین، سفر سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران به عمان در ماه می گذشته تصادفی نبود. این سفر در شرایطی صورت گرفت که جامعه بین الملل برای رسیدن به توافق جدید با ایران درباره پرونده هسته ای تمرکز کرده و عمان هم در این زمینه میانجیگری کرده است. شاید سفر متقابل مسوولان ایران و عمان و همچنین گفت و گوی مقامات عمان با مقامات شمار دیگری از کشورها از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا همه در راستای رسیدن به توافق هسته ای صورت می گیرد. در این راستا «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان طی ماه های گذشته مذاکرات گسترده ای را با «رابرت مالی» نمایده ویژه آمریکا در امور ایران درباره احیای توافق هسته ای انجام داده است.

همزمان با این موضوع وزیر امور خارجه عمان، مذاکراتی را با «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه ایران انجام داد و درباره تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای گفت و گو کردند و عبداللهیان به همتای عمانی خود گفت که تهران در رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی است.

«هیثم بن طارق» پادشاه عمان هم در سفر خود به آلمان با «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان شماری از مسائل را مورد بررسی قرار داد که در راس آن بازگشت به توافق هسته ای است. در 7 ژوئن هم وزیر امور خارجه عمان با «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران تحولات مربوط به مذاکرات برای احیای توافق هسته ای میان تهران و قدرت های غربی را بررسی کردند.

در این زمینه «عبدالله الغیلانی» کارشناس امور راهبردی عمانی گفت از سرگیری نقش پررنگ عمان در پرونده هسته ای شاید فرصت رسیدن به توافق را تقویت کند. عمان هنوز هم دروازه ورود به ایران است. عمان در بحران یمن هم  نقش مهمی دارد. برپایه تحولات کنونی منطقه به نظر می رسد فرصت از سرگیری مذاکرات و رسیدن به توافق نسبت به گذشته بهتر است. پیامدهای جنگ اوکراین و همچنین نزدیک شدن عربستان و ایران و آرامش نسبی که در جبهه های نبرد یمن حاکم شده است از عواملی هستند که فرصت موفقیت مذاکرات را دو چندان کرده اند.

در بخشی از گزارش تارنمای الخلیج اونلاین می خوانیم طی ماه های گذشته عمان تحرکات گسترده ای را انجام داده است و شاید سفر رئیس جمهوری ایران به مسقط در ماه می گذشته برجسته ترین این تحرکات باشد.

پایان/

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 20800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      اگرکاری کنه سلطان هیثم وگرنه ازکس دیگه خاکی بلندنمیشه....