بالاترین نرخ تورم اسپانیا

افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی موجب شده است اسپانیا بالاترین نرخ تورم ۴ دهه اخیر خود را تجربه کند.

به گزارش تحریریه، موسسه آمار اسپانیا (INE) آماری را منتشر کرده است که نشان می دهد تورم سالانه در این کشور در ماه جولای به ۱۰.۸ درصد افزایش یافت. این میزان بالاترین سطح تورم اسپانیا در ۳۸ سال گذشته است.

با وجود کاهش قابل توجه قیمت بنزین، افزایش هزینه های برق و مواد غذایی منجر به افزایش ۰.۶ درصدی نرخ تورم در ماه گذشته شد.

در ماه جولای، قیمت انرژی و کالاهای وابسته به آن در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است. در همین حین برخی از محصولات غذایی اساسی نیز بیش از ۲۰ درصد افزایش یافتند. طبق گزارش ها، اسپانیایی ها شاهد افزایش قابل توجهی در قیمت تخم مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی و همچنین گوشت، نان و غلات بوده اند.

Spain's inflation hits 10.8 pct, highest in 38 years-Xinhua

نرخ تورم در اسپانیا پس از کاهش ۱.۵ درصدی در ماه آوریل، برای سه ماه متوالی افزایش یافت و در ماه ژوئن از مرز دو رقمی فراتر رفت.

مادرید چندین گام را برای مبارزه با افزایش قیمت انرژی برداشته است که از جمله آن ها کاهش مالیات بر ارزش افزوده روی صورت‌حساب‌های انرژی و دستیابی به توافقی با اتحادیه اروپا که به اسپانیا اجازه می‌دهد اثرات قیمت گاز را بر هزینه برق محدود کند. دولت اسپانیا تأمین منابع مالی برای کاهش ۲۰ سنتی در هر لیتر در قیمت بنزین را نیز آغاز کرد.

با این حال، انتظار می‌رود که قیمت مواد غذایی در ماه‌های آینده بیشتر افزایش یابد، زیرا خشکسالی شدید تابستان امسال در اروپا ممکن است به طور قابل‌توجهی بر بازار عرضه محصولات کشاورزی از جمله زیتون، میوه و سبزیجات تأثیر بگذارد.

پایان/

۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =