چه کسی طرح واردات خودرو وزارت صمت را اصلاح می کند؟ مجلس یا رئیسی؟

پس از اثبات ناکارآمد بودن طرح فرسایشی تیم خودرویی دولت، این سوال مطرح شده است که چه کسی طرح وارداتی وزارت صمت را اصلاح می کند؟ مجلس یا رئیسی؟

به گزارش تحریریه، پس از اثبات ناکارآمد بودن طرح فرسایشی تیم خودرویی دولت برای واردات پس از 4 سال ممنوعیت، این سوال مطرح شده است که چه کسی طرح وارداتی وزارت صمت را اصلاح می کند؟ مجلس شورای اسلامی و یا سید ابراهیم رئیسی؟

پس از گذشت یک هفته از ابلاغ بخشنامه وارداتی وزارت صمت و اثبات اینکه بر بازار اثری نداشت و قیمت ها مجددا افزایشی شد، نمایندگان مستقل مجلس از دولت به صراحت انتقاد کرده و خواستار اصلاح بخشنامه دولت هستند که با روح مصوبه مجلس در تضاد است و می توان آنرا نوعی از سر باز کردن مشکل دانست که با هدف فرار از زیر بار انتقادها ابلاغ شده و در میدان عمل قابلیت اجرایی شدن ندارد.

گره زدن واردات خودرو به همه دردهای اقتصاد ایران از رقابت گرفته تا انتقال فناوری و ... نشان می دهد که یا مساله به درستی فهم نشده است و یا پای مسائل دیگری در میان است که مقام های دولتی نمی خواهند بیان کنند، اما به آن عمل می کنند.

تعیین سقف 20 هزار دلاری برای واردات خودرو که به ندرت نمونه ای در دنیای خارج دارد و با پوشش اکثر رده هایی خودرویی دارای فاصله زیادی است باعث نمی شود تا حباب تقریبا 100 درصدی بازار خودرو تخلیه شود؛ کمااینکه نشده است؛ و این کالای ضروری همچنان از دایره قدرت خرید مردم خارج می باشد.

ایراد سخنان متناقض و بی معنی از طرف وزیر صمت و سایر اعضای تیم اقتصادی دولت باعث شده است تا فضای نامناسبی بر جامعه حاکم شده و برخی معتقد به وجود انگیزه های پنهان شوند.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت گفت:

  • با توجه به این نکته که اکثریت جامعه، توان خریدی پایین ‌تر از 20 هزار دلار را دارند، سقف قیمتی محصولات تعیین شده است.
  • واردات خودرو با قیمت بالاتر از این مبلغ فقط به ایجاد شکاف طبقانی بیشتر در جامعه، گسترش فخر فروشی قشر مرفه، تجمل‌ گرایی و ارزبری حداکثری از کشور کمک می‌کند.
  • با توجه به این‌که دولت سیزدهم به دنبال تحقق جامعه‌ای با کمترین اختلاف طبقاتی است، سقف قیمتی مذکور تعیین شده است.

یعنی باید پذیرفت که فاطمی امین نمی داند:

  1. خودروهای چینی مونتاژ داخل که در چین از 15 تا 20 هزار دلار قیمت دارند، در ایران از 33 تا 70 هزار دلار به فروش می رسند؟
  2. قیمت خودرو 20 هزار دلاری وارداتی با تعرفه موثر حدود 120 درصد به 45 هزار می رسد که به معنای بیش از 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است. آیا مردم می توانند این خودرو را خریداری کنند؟ ظاهرا وزیر محترم صمت از وضع مردم اطلاع ندارد.

اگر وزیر صمت به فکر مردم است چرا تعرفه واردات خودرو را بر نمی دارد تا مردم بتوانند با قیمت جهانی خودرو سوار شوند؟ و خیابان های زشت و محقر ایران که باعث سرشکستگی مردم شده است نو شده و شرایط تغییر کند.

چنانچه در گزارش ماشین های 270 میلیون تومانی در یمن فقیر که مسئولان ایرانی باید ببینند نشان داده شد، حتی خیابان های کشور فقیر یمن هم از نظر خودرویی شرایط به مراتب بهتری در مقایسه با ایران دارند.

پایان/

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 21515

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 0
      سود بازرگانی(تعرفه) برای خودرو شناور تعیین شده یعنی چنانچه تقاضا برای ماشین ۲۰ هزاریورویی مثلا تا ۴۰ هزار یورو رفت مابه التفاوت وارد کننده بعنوان سود بازرگانی باید پرداخت کنه آیا اینطوری قیمت پایین خواهد آمد؟
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 0
      انتقال تکنولوژی در مبحث واردات خودرو موضوع پیچیده و مبهمی هست . تعیین تعرفه شناور با توجه به تقاضای قیمتی بازار خودرو عملا قیمت خودرو را بالا میبره و نه دولت نه واردکننده نمیتونه رو درآمدش و هزینه برنامه ریزی کنه