ترکشهای تحریم روسیه؛ تنور نانوایی ها در آلمان خاموش می شود!

با توجه به افزایش شدید هزینه برق و گاز مورد نیاز برای گرمایش اجاق ها و راه اندازی دستگاه های تولید خمیر نان، تقریبا 10 هزار تولیدکننده نان در آلمان با مشکلاتی مواجه اند که هرگز مانند آن پس از جنگ جهانی سابقه نداشته است.

به گزارش تحریریه، هفته نامه انگلیسی اکونومیست به نقل از انجمن صنعت آلمان (BDI) گزارش داد، در حال حاضر، بزرگ ترین چالشی که بخش صنعتی آلمان با آن مواجه است افزایش هزینه های انرژی است.

زیگفرید راسورم، رئیس انجمن صنعت آلمان گفت: «اصل صنعت ما در معرض تهدید قرار دارد.» وی افزود، این وضعیت برای بسیاری از کسب و کارها «سم» است.

بنا بر اعلام این انجمن، قیمت برق برای سال آینده 15 برابر و قیمت گاز 10 برابر شده است. صنعت آلمان که در ماه جولای مجبور به کاهش ظرفیت های تولید شده، بر اساس گزارش ها 21 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2021 گاز مصرف کرده است.

بر اساس مطالعه شرکت مشاوره FTI Andersch، شرکت های کوچک تر بیشتر از شرکت های بزرگ با مشکل مواجه هستند؛ حدود 25 درصد شرکت هایی که کمتر از هزار نفر کارمند دارند، مجبور به لغو یا کاهش سفارش های خود شده اند یا اینکه در حال برنامه ریزی برای انجام این کار هستند اما در مقابل 11 درصد شرکت های با بیش از هزار کارمند این وضعیت را دارند.

با توجه به افزایش شدید هزینه برق و گاز مورد نیاز برای گرمایش اجاق ها و راه اندازی دستگاه های تولید خمیر نان، تقریبا 10 هزار تولیدکننده نان در آلمان با مشکلاتی مواجه اند که هرگز مانند آن در آلمان پس از جنگ جهانی سابقه نداشته است.

نظرسنجی انجمن صنعت آلمان از 600 شرکت نه چندان بزرگ نشان داد که از هر 10 شرکت، یکی به علت هزینه های بالای ورودی، تولید را قطع کرده یا کاهش داده است. این درحالی است که 9 شرکت از 10 شرکت اعلام کرده اند که افزایش هزینه های انرژی و مواد خام اولیه، یک چالش بزرگ برای آنهاست.

بر اساس این گزارش، از هر پنج شرکت، یک شرکت در حال بررسی انتقال بخشی یا کل تولید خود به کشور دیگری است. شرکت های بزرگ تر که از ظرفیت‌ های تولید انرژی بر استفاده می ‌کنند، نظیر تولیدکنندگان مواد شیمیایی یا فولاد، ممکن است به خارج از کشور نقل مکان کنند زیرا این شرکت ها مجبور هستند با رقبای خود در سایر کشورها که هزینه انرژی در آنها کمتر است، رقابت کنند.

به گفته هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد بانک خصوصی برنبرگ، اگر هزینه انرژی برای مدتی بالا بماند، بیش از 3 درصد شرکت های انرژی بر آلمان به خارج نقل مکان خواهند کرد.

در عین حال، کریستین سوینگ، مدیرعامل دویچه بانک به عنوان بزرگ ‌ترین بانک این کشور هشدار داد، آلمان به عنوان موتور اقتصادی اروپا با رشد منفی اقتصادی مواجه خواهد شد.

به گفته این مقام آلمانی، اختلال در چرخه تامین کالا در جهان، در کنار کمبود نیروی کار و کمبود گاز و برق و به دنبال آن بالا رفتن هزینه‌ های زندگی عوامل اصلی دلیل رکورد زدن تورم در حوزه یورو هستند.

روسیه چندی که به علت مشکلات فنی ارسال گاز از طریق خط لوله نورد استریم یک به اروپا را کاهش داده و در جدیدترین اقدام 20 درصد باقی مانده ارسالی را نیز متوقف کرد.

خط لوله نورد استریم یک، از زیر دریای بالتیک برای تامین گاز آلمان و کشورهای دیگر عبور می‌کند؛ این خط لوله پیش از توقف سه روزه در این هفته برای تعمیر و نگهداری، نیز تنها با 20 درصد ظرفیتش کار می‌کرد.

منبع: فارس

پایان/

۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 21691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =