خرید طلا از بورس چه مزایایی دارد؟

خرید واحدهای صندوق‌های طلا در بورس کالا از روش‌های نوین خرید طلا است که می‌تواند دغدغه‌هایی مانند ریسک‌ نگهداری و ریسک امنیت خرید طلا را از بین ببرد.

به گزارش تحریریه، به نقل از پارسینه، طلا عنصری است که کاربردها و مصارفی همچون جواهرسازی، استفاده در صنعت پزشکی، الکترونیک، صنعت فضایی و... دارد. این عنصر کمیاب همیشه از دیدگاه عموم به‌عنوان یک فلز زینتی و با ارزش شناخته می‌شود.

ریسک ناشی از خطرات خرید طلای فیزیکی

عواملی هم‌ چون سرقت، هزینه‌ نگهداری، نگرانی بابت اصل بودن طلا در زمان خریداری از جمله مواردی هستند که دغدغه‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. اما آیا راهی برای انجام یک سرمایه‌گذاری کم ریسک در این فلز گران‌بها وجود دارد؟ پاسخ به این سوال مثبت است، چرا که با مدرن شدن جوامع و پیدایش روش‌ها و ابزارهای مدرن سرمایه‌گذاری، ریسک ناشی از سرمایه‌گذاری سنتی در طلا کاهش یافته است.

یکی از ابزارهایی که می‌توان از آن به‌عنوان جایگزینی برای سرمایه‌گذاری سنتی در طلا استفاده کرد، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا است. سرمایه‌گذاری در صندوق طلا برای کسانی که طلا را به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در نظر دارند پیشنهاد می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا چیست؟

صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا (Gold Fund)، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا است. این نوع صندوق‌ عمده سرمایه خود را روی گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌ طلا حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند.

سرمایه‌گذاری در صندوق طلا برای کسانی که طلا را به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در نظر دارند پیشنهاد می‌شود. در ادامه به این موضوع که چرا سرمایه‌گذاری در صندوق طلا نسبت به سرمایه‌گذاری سنتی در طلا مناسب‌تر است پرداخته می‌شود.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

‌نگهداری از طلا ریسک‌های مختص به‌ خود را دارد، در صورتی که با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، ریسک‌هایی همچون خطر نگهداری و آسیب دارایی از بین می‌رود. همچنین از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، می‌توان به سرمایه‌گذاری با مبلغ پایین‌تر از قیمت طلا و سکه طلا اشاره کرد.

به‌عنوان مثال اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری در طلا را داشته باشد، باید برای هر گرم طلا مبلغی را تحت عنوان اجرت بپردازد. این مبلغ جدا از مبلغ ارزش هر گرم طلا است. همچنین برای خرید یک عدد سکه تمام بهار آزادی، سرمایه گذار باید مبلغ زیادی را پرداخت کند که ممکن است افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در سکه را دارند به دلیل کمبود نقدینگی این امکان را نداشته باشند. در صورتی که با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان می‌توان در صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا سرمایه‌گذاری کرد.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق طلای کارگزاری‌ها

برای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا ابتدا نیاز است سرمایه‌گذار به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه و فرآیند ثبت‌نام خود را (در صورتی که قبلا انجام نداده باشد) تکمیل کند و پس از دریافت کد بورسی به سامانه‌های معاملاتی وارد شود.

صندوق‌ طلا از نوع صندوق‌ ETF یا قابل معامله است که برای معامله کردن آن کافیست تا نام صندوق در سامانه‌های معاملاتی جست‌وجو شود و سپس سرمایه‌گذار نسبت به خرید صندوق اقدام کند. بیش‌تر کارگزاری‌های حوزه کالایی در حال حاضر صندوق طلای عیار را در لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود دارد که این صندوق روی گواهی سپرده‌کالایی سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

پایان/





۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 21754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =