تجلی روح ایران خودرو در شرکت ملی مس

تجلی روح ایران خودرو در شرکت ملی مس را می توان در ترکیب سهامداران دولتی مانده آن علیرغم عرضه در بازار سرمایه مشاهده کرد.

به گزارش تحریریه، تجلی روح مدیریتی حاکم بر شرکت های ایران خودرو و سایپا در شرکت ملی مس را در سهامداری تودلی و تو در تو این شرکت به روشنی می توان مشاهده کرد که خروجی آن دویدن روی تردمیل است که عملا جلو نرفته و منابع کشور را بهینه استفاده نکرده است. این نوع مدیریت رانتی؛ به نام خصوصی و معروف شده به خصولتی، به عرصه تاخت و تاز مدیران دولتی و نمایندگان مساله دار مجلس تبدیل شده است که این صنعت مهم را به وسیله ای برای سودسازی اطرافیان تبدیل کرده اند.

ترکیب سهامداران فملی/

تجلی روح ایران خودرو در شرکت ملی مس

بررسی ترکیب سهامداران شرکت ملی مس نشان می دهد که این شرکت بزرگ بورسی مانند ایران خودرو و سایپا به صورت سهامداری تودلی اداره شده و مدیریت آن در چنبره دولت و لابی های مجلس گرفتار شده است. سازمان گسترش، بازنشستگی ملی مس، توسعه معادن و فلزات، کیمیا مس ایرانیان و ... آنرا کنترل کرده و باعث شده اند تا ایران به جای تولید 1 میلیون و 200 هزار تن کاتد تنها 300 هزار تن تولید کند، درحالیکه ذخایر ایران و آمریکا یکسان است، اما ایران یک چهارم آمریکا تولید دارد.

رهایی شرکت ملی مس از وضعیت کنونی تا زمانی که مانند ایران خودرو و سایپا به صورت دست گردان دولتی باقی بماند، غیرممکن است و از تیول جریان های سیاسی خارج نخواهد شد و به کارایی نخواهد رسید.

پایان/

۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 21786

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =