مشکل صنعت کشور تحریم نیست، مدیران داخلی است/ ذغال سنگ وارد می کنیم!

دبیر انجمن ذغال سنگ ایران گفت: دولتمردان باید به این موضوع توجه کنند که هر ماده و محصول معدنی دوره ای دارد. مواد و محصولات معدنی اگر در یک دوره زمانی مشخص استخراج نشوند و به دنیا عرضه و تبدیل به پول نشوند معلوم نیست 15 سال دیگر آن ماده ارزش داشته باشد.

سعید صمدی دبیر انجمن ذغال سنگ ایران و فعال اقتصادی در گفت و گو با تحریریه در خصوص ضعف مدیریت وزارت صمت در واردات دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و معدنی موردنیاز کشور گفت: با جرات می توان گفت تحریم ها کمترین اثر منفی روی صنعت و معدن کشور نداشته است، بلکه نوع نگاه و مدیریت دولت است که متاسفانه بخش صنعت و معدن کشور را تحت ناملایمات شدیدی قرار داده است.

وی در این باره افزود: عمدتا نوع نگاه دولت و حاکمیت به معادن مثلا به ده معدن بزرگ معطوف است و مسائل این معدن ها را در نظر می گیرند و به مصالح آنها کمی توجه می کنند، معادنی با ذخایر بزرگ و خلوص و حاشیه سود، بیشتر مورد توجه نمایندگان مجلس و کل حاکمیت است، در حالی که 5 تا 6 هزار معدن دیگر در کشور چنین شرایطی ندارند و به شدت رها شده اند.

صمدی در ادامه بحث توضیح داد: به دلیل این نوع نگاه، هرگونه قانون یا عوارضی که از سوی دولت وضع می شود معطوف به معدن داران بزرگ است مثل همان دیدی که موجب می شود عوارض یکسانی برای دهک های ثروتمند شمال شهر و کم درآمد جنوب شهر در نظر می گیرند در حالی که دارای طیف گسترده ای از فعالیت های معدنی در کشور هستیم که نوع نگاه حاکمیت به آنها به اندازه ظرفیت و پتانسیل معادن باید متفاوت باشد.

دبیر انجمن ذغال سنگ ایران بیان داشت: نوع نگاه یک سویه مجموعه حاکمیت به معدن موجب شده از پتانسیل هایی معدنی به درستی استفاده نشود. با اینکه ایران به دلیل وجود ذخایر معدنی جزء 10 الی 15 کشور اول دنیاست و گردش مالی حوزه معدن در دنیا سالانه حدود 4 هزار میلیارد تومان است اما در ایران نهایت به 10 میلیارد تومان است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که به نسبت جایگاه معدنی در دنیا گردش مالی حوزه معدن ایران حداقل باید 100 میلیارد دلار باشد. وضعیت کنونی حاکی از آن است که دولت و وزارت صمت مدیریت درستی در این بخش ندارند چرا که نسبت به ذخایر معدنی کشور از دنیا به شدت عقب هستیم.

وی در ادامه با انتقاد از مدیریت وزارت صمت در واردات ماشین آلات صنعت و معدن گفت: به هر دلیلی یا توجیهی که اغلب اسم آن حمایت از تولید ملی است واردات ماشین آلات سنگین معدن به شدت سخت است. در حالی که برای ارزآوری و کسب درآمدی که باید داشته باشیم و می توانیم داشته باشیم لازم است هرگونه محدودیتی از پیش روی فعالان صنعت و معدن کشور برداشته شود اما وزارتخانه تا کنون در این بخش کاری صورت نداده است.

سعید صمدی در ادامه خاطر نشان کرد: دولتمردان باید به این موضوع توجه کنند که هر ماده و محصول معدنی دوره ای دارد. مواد و محصولات معدنی اگر در یک دوره زمانی مشخص استخراج نشوند و به دنیا عرضه و تبدیل به پول نشوند معلوم نیست 15 سال دیگر آن ماده ارزش داشته باشد.

وی در این باره افزود: مثلا در حوزه ذغال 14 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی ذغال سنگ داریم همه هم پیش بینی می کنند که نهایت تا 30 سال دیگر ذغال سنگ از لیست منابع انرژی دنیا حذف می شود. با اینکه ذخایر بزرگی از ذغال سنگ داریم و فرصت عرضه و فروش آنها کم است اما به دلیل بی توجهی های دولت از این ذخایر برای ارز آوری استفاده نمی شود به طوری که وارد کننده بزرگ ذغال سنگ نیز شده ایم. آمارها حکایت از این موضوع دارند که وقتی ذخایر عظیمی از ذغال سنگ داری اما سال گذشته حدود 570 میلیون دلار وارد کردیم وضعیت مدیریت صنعت و معدن کشور چگونه است!

پایان/

۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22193

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =