کم کاری وزارت صمت در عدم واردات ابزار و ماشین آلات معدنی محرز است/ باید 10 هزار دستگاه وارد شود

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس گفت: بخش معدنی کشور به قدری حائز اهمیت است که اگر تمامی پتانسیل های اقتصادی کشور را کنار بگذاریم، با تقویت بخش معدن می توان بخش مهمی از اقتصاد کشور را اداره کرد.

اله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تحریریه در خصوص بی توجهی وزارت صمت به نیاز شبکه معدن و صنعت کشور در واردات دستگاه های مورد نیاز و زیانی که از این محل به اقتصاد کشور تحمیل می شود، گفت: با توجه به وضعیت فعلی کشور که تحریم ها از یک طرف و عدم امکان تولید ماشین آلات معدنی، اقتصاد ایران و صنایع و معادن کشور را به طور ویژه ای تحت فشار قرار داده است کم توجهی وزارت صمت به این مقوله بی شک پذیرفته نمی شود و حاکمیت برای ورود به این موضوع و آگاه سازی مجموعه وزارت صمت نسبت به مشکلاتی که برای این بخش می آفریند باید وارد عمل شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نگهداری ماشین آلات معدنی فرسوده هزینه های زیادی به صنعت و معدن کشور وارد کرده است، ضمن اینکه فرسودگی تجهیزات راندمان و بهره وری را به شدت کاهش داده است. از این رو بنده و بسیاری از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقدیم باید درهای کشور به روی ماشین آلات و ابزار مورد نیاز معادن باز شود.

اله ویردی دهقانی در این باره خاطر نشان کرد: اگر دولت در این موضوع نظر مساعدی نداشته باشد به این معناست که دولت بخصوص وزارت صمت نظر مساعدی برای توسعه کشور ندارد چرا که عدم بهره برداری از معادن کشور به معنای عدم بهره برداری حداکثری از ظرفیت های اقتصادی در این بخش است.

وی درخصوص بی توجهی وزارت صمت در تعامل با شرکت های خارجی سازنده ماشین آلات صنعتی و معدنی گفت: در حالی که علاوه بر واردات نیازهای کشور، وزارت صمت می تواند با شرکت های تولید کننده خارجی قرار داد همکاری منعقد کند تا راه برای توسعه فناوری ها و ماشین های سنگین داخلی و تقویت شرکت های توانمند داخلی در میان مدت و بلند مدت باز شود. عدم توجه وزارت صمت به این موضوع لطمه سنگینی به بهره برداری از معادن و تولید ماشین آلات سنگین معدنی زده است در حالی که از ظرفیت همکاری با شرکت های خارجی می توانستیم نیروی متحرکه را بسیار تقویت کنیم.

اله ویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص ظرفیت اقتصادی بخش معدن کشور گفت: با توجه به اینکه ایران جزء پنج کشور اول معدنی دنیا به شمار می رود از این ظرفیت بزرگ به سادگی و با کم توجهی نباید عبور شود، چرا که توسعه معادن کشور وابسته به توسعه و به روز سازی ظرفیت ماشین آلات معدنی است. در حالی که ایران دربرخورداری از معادن رتبه بسیار خوبی را دارد اما متاسفانه در زمینه استخراج رتبه بالای 20 را به خود اختصاص داده که اصلا خوب نیست و نشانه انفعال و کم کاری شدید وزارت صمت است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: این موضوع نشان می دهد وزارت صمت کمترین توجهی به فراوری مواد معدنی و تقویت این بخش نداشته است. این بخش به قدری حائز اهمیت است که اگر تمامی پتانسیل های اقتصادی کشور را کنار بگذاریم قطعا با بخش معدن می توان بخش مهمی از اقتصاد کشور را اداره کرد.

اله ویردی دهقانی در پایان گفت و گو با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص واردات ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز صنعت و معدن کشور، گفت: مجلس در بودجه 1401 اجازه واردات 10 هزار دستگاه ماشین الات معدنی که عمدتا ماشین های سنگین وزنی هستند که کاربرد آنها در معادن است را داده است. علی رغم صدور این مجوز از سوی مجلس متاسفانه وزارتخانه تا کنون در این باره آماری به مجلس ارائه نداده است.

پایان/

۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 21784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =