امیدواریم بخشنامه وزارت صمت ناظر بر مطالبات فعالان بخش معدن باشد| مشکل هپکو هم حل شد

سجاد غرقی گفت: صندوق بیمه فعالیت های معدنی، مشروط به آزاد سازی کامل ماشین آلات خارجی معدنی به وزارت صمت پیشنهاد داده 30 درصد مازاد بر ظرفیت تولید شده ماشین آلات معدنی هپکو را خریداری می کند.

سجاد غرقی نایب رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با تحریریه درباره انتظار اهالی صنعت و معدن کشور در خصوص صدور بخشنامه واردات ماشین آلات سنگین بخش صنعت طی روزهای آینده به ما گفت: به نظر می رسد بعد از برگزاری جلسات متعدد و رایزنی های مختلف با وزارت صمت، در خصوص آزاد سازی ماشین آلات معدنی وزارت صمت بخشنامه نهایی مرتبط با این موضوع را طی روزهای آینده اعلام و ابلاغ کند چرا که فعالان معدن به شدت نیازمند روشن شدن چشم اندازهای آتی و شفاف سازی وضعیت واردات ماشین آلات معدنی هستند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بعد از ابلاغ بخشنامه از سوی وزارت صمت با قاطعیت می توان گفت آیا سمت و سوی نگاه وزارت صمت به این موضوع تغییر کرده یا خیر؟ هر چند که بنا به اظهار نظر برخی از مدیران وزارت صمت، به نظر می رسد بخشنامه ای متفاوت از قبل در خصوص موضوع واردات ماشین آلات سنگین ابلاغ شود چرا که پیشنهاد ارائه شده از سوی صندوق بیمه فعالیت های معدنی جایی برای مخالفت با درخواست واردات ماشین سنگین معدنی باقی نگذاشته است.

سجاد غرقی نایب رئیس اتاق معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در خصوص پیشنهاد ارائه شده از سوی صندوق بیمه فعالیت های معدنی توضیح داد و گفت: صندوق بیمه فعالیت های معدنی، مشروط به آزاد سازی کامل ماشین آلات خارجی معدنی به وزارت صمت پیشنهاد داده 30 درصد مازاد بر ظرفیت تولید شده ماشین آلات معدنی هپکو را خریداری می کند.

وی در این باره تصریح کرد: به این معنا که تولیدات سال گذشته هپکو به علاوه 30 درصد تولید آتی این شرکت توسط صندوق بیمه خریداری می کند تا مسوولین و مدیران ذی ربط نگران فروش ماشین آلات معدنی تولید داخلی نباشند. براساس پیشنهاد ارائه شده، تفاهم دو ساله ای بین این صندوق با هپکو منعقد می شود با تاکید بر خرید هفتاد درصد دستگاه های معدنی این شرکت و اینکه هپکو هر شش ماه یک بار صندوق بیمه معدن را نسبت به میزان تولیدات خود باید مطلع کند.

سجاد غرقی در خصوص مزایای پیشنهاد ارائه شده به وزارت صمت گفت: تحقق این موضوع علاوه بر رفع نگرانی نسبت به خرید تولیدات داخلی، کمک شایان توجهی به رونق در بخش معدن کشور است بنابراین انتظار می رود وزارت صمت پیشنهاد راهگشای صندوق را بپذیرد چرا که بازار تضمین شده ای برای فروش تولیدات داخلی از سوی صندوق بیمه معدن به وزارت صمت پیشنهاد شده است.

وی در این باره تاکید کرد: اگر وزارت صمت این موضوع را رد کند به معنای باقی گذاشتن صنعت و معدن کشور در بحران های جدی است. فعالان بخش صنعت و معدن امیدوار به رسیدن به یک توافق هستند، چرا که به نظر می رسد در یک سال گذشته رایزنی های انجام شده، منجر به نگاه بهتری نسبت به این موضوع و درک و زبان مشترکی شده است.

غرقی گفت: خرید تضمینی توسط یک مجموعه معتبر در حالی که منابع مالی خرید ماشین آلات معدنی توسط دولت تضمین می شود هر گونه ریسکی را از هپکو دور می کند، بنابراین امیدواریم وزارت صمت خبرهای خوبی برای اهالی صنعت و معدن کشور داشته باشد.

پایان/

۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 21763

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =