واردات ماشین معدن باید به نمایندگی داده شود نه معدنکار

دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین معدنی و راهسازی ایران گفت: وزارت صمت به این مساله فکر نکرده که معدنکاری که در نقش وارد کننده حاضر شده بعدها دچار چه مشکلاتی می شود.

عبدالرضا صالحی دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین معدنی و راهسازی ایران در گفت و گو با تحریریه به ذکر شروط واردات ماشین آلات معدنی که به زعم وزارت صمت تسهیل گرانه تدبیر شده اما در عمل به زیان معدنکاران تمام می شود، پرداخت و در این باره گفت: براساس شروط وزارت صمت تولید کنندگان معدنی و معدنکاران می توانند با ثبت سفارش و دریافت مجوز برای واردات ماشین های معدنی اقدام کنند. علیرغم اینکه در وهله اول این موضوع خوب است و به نظر می رسد در واردات تسهیل گری شده اما به سرعت می توان متوجه شد که این مجوز به برخی دلایل مهم اصلا به نفع معدنکاران تمام نمی شود.

وی در این باره خاطرنشان کرد: اگر دریافت اجازه به معدنکار برای واردات ماشین های موردنیاز کار در معدن بررسی شود به مهمترین موضوع در این خصوص یعنی کوتاه بودن دست معدنکار از تهمیدات و نیازهای بعد از ورود ماشین می رسیم به این معنا که معدنکاری که ماشین مورد نیاز خود را با مجوز وزارت صمت وارد کرده آیا می تواند نمایندگی داشته باشد و خدمات پس از فروش را برای خود یا سایر وارد کنندگان تامین کنند؟ قطعا پاسخ خیر است.

عبدالرضا صالحی دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین معدنی و راهسازی ایران در این باره بیان داشت: واردات ماشین معدن نباید دچار انحصار شود اما به این معنا نیست که سپردن واردات به خود معدنکار درست است. هر ماشینی که برای این منظور وارد می شود باید نمایندگی داشته باشد تا خدمات پس از فروش را به درستی ارائه دهد. معدنکاران بنا به تسهیل گری وزارت صمت ماشین وارد می کنند اما خدماتی برای ارائه دادن نیست.

این کارشناس و فعال صنعت و معدن کشور گفت: وزارت صمت به این مساله فکر نکرده که معدنکاری که در نقش وارد کننده حاضر شده بعدها دچار چه مشکلاتی می شود. ماشین هایی که از نظر فنی با ماشین های داخلی تفاوتی ندارند اما قطعات آنها تامین نمی شود معدنکار را دچار چالش های اساسی می کند.

صالحی خاطر نشان کرد: اگر قرار است بحث واردات ماشین های مستعمل از نو جدا شود بهتر این است که طبق آیین نامه اجرایی قانون معادن واردات ماشین های مستعمل به معدنکاران داده شود و واردات ماشین های نو طبق روال گذشته فقط به نمایندگی ها داشته باشد که بتوانند ماشین های مورد نیاز معدن را از طریق شرکت مادر وارد کنند و خدمات پس از فروش نیز ارائه دهند.

عبدالرضا صالحی دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین معدنی و راهسازی ایران درباره عدم بیان مشکلات از سوی معدنکاران گفت: به دلیل اینکه معدن داران نگران از دست دادن مجوز واردات هستند در حال حاضر مشکلات موجود را چندان بیان نمی کنند اما در مدت زمان کوتاهی یعنی یکی دو سال آینده با هزینه بر شدن و نیاز به تعمیرات آن زمان متوجه ریسک و زیانی که متحمل شده اند می شوند. در صورتی که اگر واردات به شرکت های وارد کننده داده شود، شرکت وارد کننده ملزم به آموزش تعمیرات به مکانیک و تکنسین کارهای خود و تامین قطعات را تامین خواهد شد.

پایان/

۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22785

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =