رپورتاژ آگهی سنگین روزنامه شبه لیبرال "دنیای اقتصاد" برای وزیر بی کفایت رئیسی

رپورتاژ آگهی سنگین روزنامه شبه لیبرال "دنیای اقتصاد" برای وزیر بی کفایت رئیسی نکته ای نیست که بتواند از نظر رسانه های مستقل به دور بماند.

به گزارش تحریریه، سیدرضا فاطمی امین را می توان یکی از بی کفایت ترین وزرای دولت سیزدهم دانست که ناکارآمدی، سومدیریت و انگیزه های مبهم در تصمیمات وزارتخانه تحت زعامت وی بر زندگی مردم و نشان دادن جلوه بی تدبیری و ضعف در دولت سید ابراهیم رئیسی اثر بسیار زیادی داشته و باعث کاهش محبوبیت رئیس جمهور شده است. خودرو پس از منزل مسکونی مهمترین کالا در سبد رفاهی خانوار است که مقام های کشور گمان می کنند یک کالای غیرضروری است و اوضاع نابسامان آن در دولت دوازدهم؛ در دولت سیزدهم ابعاد بدتر و بحرانی تری پیدا کرده است.

این کالای مهم دارای 700 هزار اشتغال در کل زنجیره خودرو از تولید تا خدمات خصوصی، دولتی، متمرکز و غیرمتمرکز است و 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را نیز پوشش می دهد که در یک سال اخیر به صورت فاجعه باری مدیریت شده است. گردش مالی صدها هزار میلیارد تومانی صنعت خودروسازی باعث شده است تا دولت ها به شرکت های ایران خودرو و سایپا به صورت گالاو شیرده نگریسته و آنرا به حیات خلوت حلقه های وفادار به کانون های قدرت بسپارند که نتیجه آن تبدیل خودروسازی به عنصری برای خراشیدن روان مردم با تولیدات به شدت بی کیفیت و گران بوده است.

روزنامه دنیای اقتصادی نوشت: استیضاح این چهره احتمالا موجب خواهد شد تا در آشفته‌بازار تولید و تجارت، اختلالاتی جدی در مسیر کنونی مدیریت بخش صنعت رقم خورد. از این منظر شاید استیضاح این عضو کابینه دولت سیزدهم چندان به صلاح نباشد.

مجلس ضعیف یازدهم پس از یک سال مماشات با فاطمی امین و کشانیدن موضوع به سیاست های انتحاری مانند تفکیک وزارت صمت و ورود فراقانونی بزرگان با تعویق 3 ماهه استیضاح، نمایندگان مستقل قصد دارند در 10 آبان ماه وی را استیضاح کنند.

واکنش رسانه های ایرانی معروف به لیبرال که در زمان های مهم و نقاط عطف؛ از مدیران و جریان های مدیریتی مبهم با تصمیم های مرموز همراه با انگیزه های پنهان و منافع حلقه های قدرت حمایت می کنند در روزهای اخیر مجددا خود را نشان داده است.

در تازه ترین مورد، روزنامه دنیای اقتصاد متمایل به حزب کارگزاران سازندگی از احزاب اصلاح طلب در گزارشی 7 محوری نوشت:

  1. بالاخره سریال فرسایشی انتقاد از وزیر صنعت، معدن و صنعت به سکانس استیضاح رسید. سکانسی که شاید پیش از اکران تغییر کند و استعفای فاطمی‌امین، پایانی متفاوت را برای سکاندار بخش تولید و تجارت رقم زند.
  2. برخی شایعات که هنوز تایید نشده‌اند از استعفای وزیر «صمت» پیش از استیضاح در مجلس و حضور او در پست معاونت رئیس‌جمهور حکایت دارد. فعلا و تا هفته آینده، باید به تحلیل صف‌بندی موافقان و مخالفان وزیر صنعت، معدن و تجارت پرداخت.
  3. استیضاح این چهره احتمالا موجب خواهد شد تا در آشفته‌بازار تولید و تجارت، اختلالاتی جدی در مسیر کنونی مدیریت بخش صنعت رقم خورد. اتفاقاتی اعم از تغییر مدیران، حذف برخی افراد و کنار گذاشتن برخی ایده‌ها که می‌تواند بی‌ثباتی را در بخش تولید بیشتر کند. از این منظر بسیاری از کنشگران با دیده تردید به مثبت بودن تغییر وزیر«صمت» می‌نگرند و مرور گزینه‌های احتمالی تصدی این کرسی، نگرانی از آتیه بخش تولید و تجارت را دوچندان می‌کند. از این منظر شاید استیضاح این عضو کابینه دولت سیزدهم چندان به صلاح نباشد.
  4. مرور کارنامه سیدرضا فاطمی‌امین خبر از ترس و لرز حین کنار گذاشتن سیاست قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو و تعمیم آن به صنایعی نظیر لوازم خانگی، شوینده و بهداشتی، مرغ و تخم مرغ، شیر و لبنیات و بخشی از دیگر رشته فعالیت‌ها می‌دهد. اقدامی که نه تنها خلاف مصالح ملی است که صدای اعتراض بسیاری از فعالان تولید را نیز درآورده است.
  5. عجیب‌ترین نکته درباره فاطمی‌امین، یکدست نبودن ایده‌های اوست. وزیر «صمت» دولت سیزدهم در حالی از روز نخست بر تقدم ایده‌های اساسی و بنیادین بر مسائل روزمره در سیاستگذاری و تنظیم سه بخش صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده است که چکیده اقدامات وی بیش ازآنکه شبیه به یک سیاست صنعتی برای تقویت تولید صادرات محور باشد، حول محور تنظیم بازار و ثابت نگه داشتن قیمت اجناس و اقلام تولیدی کشور است. بر این مبنا اگر وزیر «صمت» استیضاح شود یا پیش از جلسه مجلس، استعفا دهد احتمالا خیال برخی از مخالفان فاطمی‌امین که وی را به واسطه اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری، بخشنامه‌بازی و ضدیت با واردات نقد می‌کنند، راحت خواهد شد.
  6. از آن‌سو اما هیچ تضمینی برای بهبود مسیر پس از خاتمه کار فاطمی‌امین نیست. در چنین شرایطی می‌توان ادعا کرد صمت در دوراهی استعفا-استیضاح قرار گرفته است. بلاتکلیفی این وزارتخانه اما میانه هفته آینده به پایان می‌رسد.
  7. فاطمی‌امین که این روزها موافقان و مخالفان بسیاری دارد، به گفته برخی نزدیکانش احتمالا از پس مخالفان خود برنخواهد آمد و پیش از روز رای‌گیری، قصد دارد استعفا دهد. با این حال بسیاری از حامیان وزیر «صمت» معتقدند او می‌تواند اعتماد نمایندگان را دوباره جلب کند.

چنانکه به وضوح از گزارش روزنامه دنیای اقتصاد می توان فهمید، تلاش برای جمع زدن بین ناکارآمدی مدیریتی فاطمی امین و تلاش برای حفظ وی، همزمان با گرفتن ژست های شبه علمی و مستقل منشانه که بر تن این جریان ضعیف و سطحی زار می زند، واضع و مبرهن است. روزنامه ای که ادعای لیبرالیسم دارد، اما پیوندهایی محکم با محافل قدرت که هرگز طرفدار آزادی اقتصادی و شفافیت نبوده اند برقرار کرده است در آزمون استیضاح فاطمی امین بار دیگر طرفدار حفظ وضع غیرقابل دفاع موجود شد.

نام روزنامه دنیای اقتصاد همواره در بین دارندگان منافع مالی با زیرمجموعه های وزارت صمت مانند فولاد مبارکه، ملی مس و ... مشاهده شده است که البته و الزاما به معنای نقد این روزنامه به دلیل آن مناسبات مالی نیست، اما عینک کارشناسی به کار رفته در گزارش روزنامه دنیای اقتصاد کارشناسی نیست و تنها پوسته ای کارشناسی برای حفظ این وزیر بی کفایت در کابینه دارد که نارضایتی مردم از صنعت خودرو را به نقطه حاد رسانیده و البته در سایر بخش ها مانند معدن نیز کارنامه بهتری ندارد و جلوی واردات 25 هزار دستگاه ماشین آلات معدنی را گرفته است.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت نه خودروسازان را واگذار کرده، و نه به صورت دولتی بهتر از گذشته مدیریت کرده است. نه اجازه داده است واردات خودرو انجام شود و نه اجازه می دهد مونتاژ در داخل افزایش یابد و بازار رقابتی شود. شل کن سفت کن در واردات خودرو در بستر بخشنامه ای مبهم و فسادزا برای فرار از استیضاح با همراهی روزنامه هایی مانند دنیای اقتصاد وارد فاز نهایی شده است. مجلس یازدهم در 10 آبان ماه 1401 باید نشان دهد که در سمت مردم ایستاده است یا در سمت جریان های پیچیده ای با ویترین روزنامه دنیای اقتصاد که ماندن فاطمی امین و ادامه "سیر نابخردی" و منافع پنهان در وزارت صمت را که به سقوط دولت رئیسی می انجامد؛ برای خود مطلوب می دانند.

پایان/

۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 22413

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =