برخورد موشک روسی نزدیک نیروگاه بزرگ اتمی

یک موشک روسی به نزدیکی نیروگاه هسته‌ای در جنوب اوکراین اصابت کرد. این موشک اگر چه به هیچ‌کدام از سه رآکتور این نیروگاه آسیبی وارد نکرد اما به دیگر تجهیزات صنعتی پیرامون آن خساراتی را وارد آورد.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، یک موشک روسی به نزدیکی دومین نیروگاه اتمی بزرگ اوکراین برخورد کرد. این حمله در پی تهدیدهای پیشین ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر تشدید حملات به زیرساخت‌های اوکراین صورت گرفت. آقای پوتین هفته پیش و در پی پیشروی‌های برق‌آسای نیروهای اوکراین در جبهه‌های شرق، وعده تشدید عملیات نظامی در این کشور را داده بود. شکست‌های گسترده و عقب‌نشینی نظامیان روسیه «تحقیرآمیز» به نظر می‌رسد.

نیروهای روس در نبردهای اخیر با اوکراین انجام شد. اصابت موشک‌های روسی به اطراف نیروگاه اتمی، هراس رخ دادن فاجعه هسته‌ای را پس از هفت ماه نبرد طولانی میان نیروهای روسیه و اوکراین تشدید کرده است.

به گزارش انرگواتم، اوپراتور اتمی اوکراین، انفجار این موشک که در فاصله ۳۰۰ متری نیروگاه اتمی اوکراین جنوبی رخ داد باعث به وجود آمدن حفره‌ای با دهانه ۲ متر و عمق ۴ متر شد.

تصاویر سیاه و سفیدی از دوربین‌های مداربسته این نیروگاه که توسط وزارت دفاع اوکراین منتشر شده است نشان می‌دهد که در ساعت ۱۹ دقیقه پس از نیمه شب دو گلوله آتشین بزرگ یکی پس از دیگری منفجر می‌شوند و به دنبال آن رشته‌هایی از جرقه‌های آتشین پدیدار می‌شوند.

اگرچه وزارت دفاع و انرگواتم هر دو این حملات را تروریسم هسته‌ای خوانده‌اند اما وزارت دفاع روسیه هیچ نظری در این باره نداده است. ناظران سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز همچنان واکنشی نشان نداده‌اند.

مجتمع صنعتی که نیروگاه اتمی اوکراین جنوبی در آن واقع است، در امتداد رودخانه باگ و حدود۳۰۰ کیلومتری جنوب کی‌یف، پایتخت اوکراین واقع است. این حملات باعث خاموشی موقت یک نیروگاه برق‌آبی در مجاورت این مجتمع صنعتی شد و بیش از ۱۰۰ پنجره را شکست.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که این حملات باعث قطع سه خط انتقال برق شده است. نیروگاه اتمی اوکراین جنوبی پس از نیروگاه اتمی زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست دومین نیروگاه بزرگ اوکراین است. نیروگاه زاپوریژیا نیز بارها مورد حمله قرار گرفته است. این دو نیروگاه راکتورهایی با طراحی مشابه دارند.

ولادیمیر پوتین، روز جمعه مدعی شد که نیروهایش تاکنون با خویشتن‌داری به تلاش‌های اوکراین برای صدمه زدن به نیروگاه‌های اتمی روسیه عمل کرده‌اند و اوکراین را به تشدید حملات تهدید کرد. او گفت: «اگر شرایط به همین شکل پیش برود، پاسخ ما جدی‌تر خواهد بود. نیروهای روسیه اخیرا چندین حمله موثر انجام داده‌اند. این حملات را می‌توانید به عنوان هشدار در نظر بگیرید.»

طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری اوکراین، نیروهای روسیه علاوه بر هدف قراردادن زیرساخت‌ها به دیگر مکان‌ها نیز حمله می‌کنند. در آخرین حمله ۸ غیر نظامی کشته و ۲۲ نفر زخمی شدند. فرماندار منطقه شمال شرقی خارکیف که اکنون عمدتاً در دست نیروهای اوکراینی است، گفت که در گلوله بارانی که توسط ارتش روسیه انجام شد چهار نفر از کادر پزشکی که در تلاش برای خارج کردن بیماران از یک بیمارستان روانی بودند کشته و دو بیمار زخمی شدند.

شهردار دونتسک، شهری که توسط نیروهای روسیه اشغال شده است گفت که در تیراندازی نیروهای روس ۱۳ غیرنظامی کشته شده‌اند.

پایان/

۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 21793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =