هیچ چشم‌اندازی برای احیای برجام در نیویورک نیست

جوزپ بورل، می‌گوید هیچ چشم‌اندازی برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای در طول اجلاس مجموع عمومی سازمان ملل در نیویورک وجود ندارد.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای حضور در این اجلاس سالیانه در آمریکا حضور دارد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به باقی ماندن بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا روی میز طرفین گفت: «من راه حل بهتری نمی‌بینم و فکر می‌کنم هیچ گزینه‌ای بهتر از آنچه ما پیشتربه طرفین پیشنهاد دادیم برای رسیدن به یک توافق وجود ندارد.»

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند در حال حاضر هیچ مذاکره فعالی وجود ندارد و بعید است که پیشرفتی پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر اتفاق بیفتد. آنها ایران را به عقب نشینی در مذاکرات متهم کرده اند، اتهامی که تهران همواره آن‌را رد کرده است.

در همین زمینه محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران روز دوشنبه در اظهاراتی خوشبینانه تاکید کرد که آژانس قصد دارد سه پرونده مربوط به سه مکانی را که ادعا شده در آنجا اثراتی از اورانیوم غنی‌سازی شده مشاهده شده ببندد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که «مدیران آژانس صادق باشند و زمان بیشتری را برای تحت فشار قرار دادن ایران تلف نکنند.»

اظهارات بورل واکنش میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین را به همراه داشت. او در حساب توییتری خود تاکید کرد که این شرایط نشان می‌دهد همه چیز به بن‌بست رسیده است. اولیانوف همچنین با اشاره به انتخابات آتی در آمریکا تاکید کرد که «تلاش برای انداختن همه تقصیرها بر گردن ایران منصفانه نیست.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، که امروز وارد نیویورک شد قرار است فردا، چهارشنبه ۲۰ سپتامبر در جمع رهبران جهان در سازمان ملل سخنرانی می‌کند. او روز یکشنبه گفته بود که ایران در احیای توافق هسته‌ای جدی خواهد بود، اگر تضمین‌هایی وجود داشته باشد که ایالات متحده دوباره از آن خارج نخواهد شد.

پایان/

۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 21807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =