آیا جوانان "آکواریومی" پای کار اغتشاشات اخیر بودند؟

جامعه شناسان مستقل این گمانه را مطرح کرده اند که آیا جوانان "آکواریومی" پای کار اغتشاشات اخیر بودند؟

به گزارش تحریریه، جامعه شناسان مستقل پس از بررسی های میدانی و به دنبال تحقیقاتی که در دو دهه اخیر انجام داده اند، این گمانه را مطرح می کنند که آیا جوانان "آکواریومی" یا به زبان ساده جوانان علاف با درآمدهای قابل توجه پای کار اغتشاشات اخیر بوده اند؟

اصطلاح جوانان علاف درباره این عده صدق نمی کند زیرا در گذشته جوان علاف پولی برای خرج کردن نداشت و سر کوچه وقت گذرانی می کرد، اما جوانان "آکواریومی" کنونی پول پدر و مادر را دارند که الزاما نباید از طبقه بالا باشند و طبقه متوسط هم برای پرورش چنین نسلی کفایت می کند. پدر و مادر شاغل در بستر فرهنگی کنونی که گمان می کند باید برای بچه ها هزینه کرد و اجازه نداد آب در دل آنها تکان بخورد، هم برای ایجاد زندگی آکواریومی کفایت می کند و برای ایجاد نسل خیابانگرد نیازی به بیش از این نیست.

نسل ولچرخ در آمارهای جهانی!

از این معنی در ادبیات جهانی به NEET تعبیر می شود که به معنای جوانانی است که نه درس می خوانند، نه کار می کنند و نه در حال کارآموزی هستند. از 20 سال پیش تاکنون در کشورهای توسعه‌یافته؛ جوانان منقطع از اشتغال، تحصیل و یا آموزش کار و مهارت‌آموزی را با عنوان NEET طبقه‌بندی می کنند.

طبق آمارها، ۴۰ درصد دختران ۱۵ تا ۲۴ ساله، نه درس می‌خوانند، نه شغل دارند، نه در حال مهارت‌آموزی هستند و در ولچرخی با پسران به رقابت برخاسته اند.

سایت انتخاب می نویسد، آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی (نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به کل جمعیت بالای ۱۵ سال) زنان در سال ۱۳۸۴ حدود ۱۷ درصد بوده که این میزان طی این مدت حول‌وحوش ۱۴ تا ۱۷ درصد درنوسان بوده و در سال ۱۳۹۸ به ۱۷ درصد و در زمستان ۱۳۹۹ به ۱۳.۹ درصد و در زمستان ۱۴۰۰ به ۱۲.۸ درصد و در بهار امسال به ۱۳.۸ درصد رسیده است. به‌عبارتی در بهار سال ۱۴۰۱ از جمعیت ۳۱ میلیون و ۷۸۳ هزار نفری زنان بالای ۱۵ سال(در سن کار) تنها ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جزء جمعیت فعال قرار داشته‌اند.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: "بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۱۳۹۹ از ۱۰.۵ میلیون جوان ۱۵ تا ۲۴ سال، ۸.۱ میلیون نفر از آنان نه در حال تحصیل، نه مشغول مهارت‌آموزی و نه شاغل هستند." و بر اساس این آمارها، ایران در سطح جهان به رتبه اول در نرخ NEETها رسیده است. البته با فرض اینکه این رقم صحت نداشته باشد، هم طبق داده‌های مرکز آمار، کشورمان در کنار کشورهای آفریقایی بالاترین نرخ NEETها را دارد. یکی از جامعه‌شناسان به "فرهیختگان" می‌گوید نرخ بالای NEETها، آینده جامعه ایران را در مسیر یک زلزله ۸ ریشتری قرار می‌دهد.

بررسی ها نشان می دهد که پای ثابت اغتشاش های اخیر این گروه بوده است که کار مشخصی برای انجام دادن ندارد و با پول تو جیبی قابل توجهی که از خانواده دریافت می کند برای خود یک زندگی آکواریومی ایجاد کرده است که معمولا در کافه گردی، گیم و شبکه های اجتماعی می گذرد و در آشوب های اخیر خشونت هایی از جانب آنها مشاهده شد که تنها می تواند از وضعیتی مانند گروههای ایدئولوژیک تکفیری و یا کسانی که در خلا و گیم زندگی می کنند روی دهد که البته با الکل و مواد مخدر هم بیگانه نیستند.

پایان/

۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      6 12
      بیشتر افراد اغتشاشات از همین نوع افراد بوده است
    • CA ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      9 3
      شما شغل ایجاد کن که سر جوانها بند کار باشه و آزادی فردی رو نگیر ، فساد کم بشه کلی مشکلات حل میشه ولی ظاهرا عده ایی تو اون سیستم عمدا دوست دارن سخت بگیرن به مردم !
    • محمد نور کجوری IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      10 3
      باشه قبول استاد . اما اون اکواریومی بیکار پولدار درس نخوان تو دانشگاه شریف چکار میکنه ؟
    • محمد نور کجوری IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      5 3
      ببخشید یادم رفت یه چیز دیگه هم بگم . جوانان بیکار اکواریومی از خانواده ها ی پولدار که از مسافرت خارج و ماشین شاسی بلند هم برخوردارند ظاهرن توی استان محروم سیستان و بلوچستان هم زیاد داشتیم .!!!