فیلتر شدن همیشگی اینستاگرام؟

باتوجه به مبانی پایه ای و مشاهده آثار میدانی، آیا زمان برای خداحافظی همیشگی با اینستاگرام فرا رسیده است.

به گزارش تحریریه، باتوجه به مبانی پایه ای و مشاهده آثار میدانی در کشورهای مختلف جهان و ازجمله ایران در استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام، آیا زمان برای خداحافظی همیشگی با اینستاگرام فرا رسیده است؟

یکی از شگفتی ها در فضای رسانه ای ایران با تاکید بر شبکه های اجتماعی این است که توئیتر و یوتیوب که فضای فکری و نخبگانی دارند فیلتر شده اند، اما اینستاگرام که فضای سیاه و هرزه اجتماعی را دستچین می کند هرگز فیلتر نشد و همواره باز بوده است و حتی مقام های سیاسی ارشد کشور مانند عبدالناصر همتی که رئیس کل بانک مرکزی هم بود در اینستاگرام پیام های خود را منتشر می کرد که باتوجه به فضای زرد حاکم بر آن عیان و مشخص است و جای طرح مباحث کلان حکومتی نیست.

این سیاهی و هرزه بودن در تحقیقات بین المللی به اثبات رسیده است و مجله آمریکایی تایم در گزارشی مرتبط در این باره نوشت: نتایج یک مطالعه‌ بر روی جوانان و نوجوانان نشان می دهد که اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است. طبق این تحقیق، کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی احساس بدبختی می‌کنند.

طبق اکثر برآوردها، یوتیوب بهترین شبکه اجتماعی از جهت اثرگذاری مثبت بر کاربران و توئیتر دومین است، اما اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی بوده و بر مخاطبان اثر منفی زیادی از خود بر جای می گذارد.

فیلتر شدن همیشگی با اینستاگرام؟

باوجود این همه داده های مهم و غیرقابل انکار، حیرت آور است که مسئولین فیلترینگ کشور شبکه های اجتماعی جدی و نخبگانی مانند توئیتر و یوتیوب را فیلتر، اما اینستاگرام را که آثار مخرب بر ذهن و زندگی کاربران دارد آزاد گذاشته اند، ظاهرا موضوع از طرف مسئولان به طور معکوس فهم شده است.

این احتمال وجود دارد تا پس از اغتشاشات اخیر این شبکه اجتماعی هم فیلتر شود که ربطی به هوشمندی مسئولان فرهنگی کشور ندارد و مانند همیشه نشان می دهد که تا مساله ای در ایران به بحران ملی و امنیتی تبدیل نشود درباره آن تصمیم گیری نمی کنند.

پایان/

۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 21955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      1 9
      اتفاقا هر چی فشار حکومت بر مردم بیشتر وارد بشه و محدودیت ها بیشتر و خشونت بیشتری در برابر ملت استفاده بشه نوید بخش روزهای خوب و آزاد برای ملت هستش شما اگر اتفاقات سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷رو رصد کنید متوجه خواهید شد که فشارها و کشتارهای سال ۴۲ باعث انقلاب سال۵۷ شده
    • علیرضا حاجیپور IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
      1 0
      چند روز دیگه نظر مو میگم
    • بی نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      1 5
      سال ۵۷ ساواک بر علیه شاه شورید و این یک انقلاب نبود. مردم را بازی دادند. یک کودتا بود. شاه و فرح ترسو هم همه پولها را برداشتند و رفتند. شما که به اختلاس گرا گیر می دهید، چرا به شاه و فرح و گنج هنگفتی که از ایران بردند گیر نمی دهید؟
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      8 1
      ان شاء الله که این اینستاگرام منبع فساد و فحشا هستش و منافقان در آن جولان می‌دهند تمام کامنت ها هم کور کورانه و فحاشی است برای همیشه فیلتر باشه
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      4 1
      چرا زودتر فیلتر نشد؟ ولی بازهم خوبه الحمدالله