نرخ تورم و درآمد دولت، ملاک افزایش حقوق‌ها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع افزایش حقوق‌ها ملاک‌هایی که مدنظر دولت است نرخ تورم، وضعیت درآمدی دولت و تعداد کارکنان دولت است.

به گزارش تحریریه،  جعفر قادری در گفتگو با رادیو اقتصاد درباره فرآیند تدوین و تصویب لایحه بودجه توضیحاتی ارائه کرد.

مشروح گفتگو:

روند تدوین و بررسی لایحه بودجه را در دولت و مجلس توضیح می‌دهید؟

ابتدا دولت، بخشنامه بودجه یا رئوس کلی مدنظر دولت را به سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند. دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها بودجه پیشنهادیشان را به سازمان برنامه و بودجه ارائه می‌دهند و این سازمان نیز - با توجه به پیشنهادهایی که واصل شده و مواردی که در سرفصل‌ها و پیش بینی‌های وضعیت درآمدی کشور دارد - این بودجه‌ها را با هم تلفیق می‌کند و نهایتا پیشنهاد خودش را به دولت ارائه می‌دهد و دولت نیز پس از بررسی و تصویب، این موارد را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه می‌دهد و طبق آئین نامه داخلی مجلس تا ۱۵ آذرماه هرسال باید لوایح دولت در این خصوص به مجلس برسد. روالی که الان در مجلس وجود دارد این است که مجلس بلافاصله موضوع را به کمیسیون‌ها ارجاع می‌دهد و طبق اصلاحاتی که در آئین نامه داخلی مجلس انجام شده ابتدا مجلس در مورد کلیات لایحه بودجه رای گیری می‌کند. اگر کلیات را به تصویب رساند به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌شود و کمیسیون‌های تخصصی نیز جمع بندی خودشان را به کمیسیون تلفیق ارائه می‌دهند و کمیسیون تلفیق هم پیشنهادهای کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان را در خصوص لایحه دولت بررسی می‌کند. نهایتا کمیسیون تلفیق جمع بندی خود را از لایحه مصوبات کمیسیون‌ها و پیشنهادات نمایندگان به صحن ارجاع می‌دهد و این موارد در صحن بررسی می‌شود و جمع بندی صحن به عنوان مصوبه مجلس پس از تائید شورای نگهبان به دولت ابلاغ می‌شود.

در حال حاضر می‌شود مشخصات بودجه سال ۱۴۰۲ را حدس زد؟

یک بحثی دیروز در کمیسیون برنامه و بودجه شکل گرفت که با توجه به اینکه ما برنامه هم داریم و سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، در خصوص تقدم و تاخر برنامه و بودجه به چه شکل عمل کنیم. دو نگاه الان وجود دارد. دولت و مجلس و آقای قالیباف نظرشان این بودکه تا قبل از ۱۵ آذرماه لایحه بودجه دولت را در دست داشته باشیم و به استناد سیاست‌های ابلاغی رهبری در مورد برنامه هفتم، لایحه را بررسی کنیم و تا پایان سال بودجه مصوب را به دولت بدهیم و در این فاصله، از ۱۵ آذرماه که دولت لایحه را به مجلس می‌دهد روی برنامه هفتم کار کند و تا پایان سال لایحه برنامه را در دولت مصوب کند و اواخر سال لایحه را به مجلس بدهد و اوایل سال آینده مجلس بررسی برنامه هفتم را شروع کند و بعد از تصویب اگر مغایرتی بین بودجه مصوب و برنامه وجود داشته باشد این مغایرت را در قالب اصلاحیه بیاورد و دوباره اصلاحات را انجام دهد. دوستان ما در سازمان برنامه و بودجه پیشنهادشان این بود که ما به جای این کار، روال رسیدگی به بودجه را داشته باشیم و دولت از ابتدای سال آینده بررسی برنامه‌ها را شروع کند تا خرداد ماه و نهایتا تا خرداد ماه لایحه برنامه را به مجلس دهد و مجلس هم تا پایان شهریور ماه برنامه را مصوب کند که این برنامه مصوب، ملاک عمل بودجه ۱۴۰۳ باشد.

در روند تصویب بودجه ۱۴۰۲، به چه ترتیب می‌شود میزان افزایش حقوق‌ها را تعیین کرد؟

ملاک‌هایی که مدنظر دولت است نرخ تورم، وضعیت درآمدی دولت و تعداد کارکنان دولت است. این چند عامل تعیین کننده میزان افزایش حقوق هاست که دولت با توجه به آن‌ها جمع بندی را به مجلس ارائه می‌کند و مجلس این مورد را بررسی می‌کند و ممکن است همان را بپذیرد یا کم و زیاد کند.

منبع: صداوسیما

پایان/

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 22016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =