ایران چهاردهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا شد

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد از رشد ۱۳٫۵ درصدی تولید غلات ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد.

به گزارش تحریریه، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنمای محصولات و وضعیت غذایی از رشد ۱۳٫۵ درصدی تولید غلات ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

رشد ۱۳٫۵ درصدی تولید غلات ایران طی سال ۲۰۲۲ در حالی است که این نهاد بین‌المللی کاهش ۱٫۴ درصدی تولید غلات دنیا در این سال را برآورد کرده است.

بر اساس این گزارش تولید غلات ایران از ۱۷٫۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۲۰٫۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسیده که حاکی از افزایش ۲٫۴ میلیون تنی تولید غلات ایران در این سال است.

این گزارش ذخایر غلات ایران در پایان سال ۲۰۲۱ را ۱۱٫۵ میلیون تن اعلام و پیش‌بینی کرده است این رقم در پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۲٫۸ میلیون تن برسد که ۱۱ درصد نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت.

فائو همچنین تولید گندم ایران در سال جاری را ۱۳ میلیون تن اعلام کرده است. ایران در سال پیش از آن ۱۰٫۴ میلیون تن گندم تولید کرده بود که بر این اساس در سال ۲۰۲۲، ۲٫۶ میلیون تن گندم بیشتر از سال قبل تولید کرده است.

آمارهای فائو نشان می‌دهد ایران چهاردهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است. چین با تولید ۱۳۸٫۴ میلیون تنی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم در جهان شناخته شده و اتحادیه اروپا با تولید ۱۳۲٫۱ میلیون تن و هند با تولید ۱۰۶٫۸ میلیون تن به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند.

کشورهای روسیه با ۸۶٫۵ میلیون تن، آمریکا با ۴۸٫۵ میلیون تن، کانادا با ۳۴٫۵ میلیون تن، استرالیا با ۳۰٫۳ میلیون تن، پاکستان با ۲۶٫۱ میلیون تن، اوکراین با ۲۰ میلیون تن، آرژانتین با ۱۹٫۵۱ میلیون تن، ترکیه با ۱۹٫۵ میلیون تن، انگلیس با ۱۴٫۳ میلیون تن و قزاقستان با ۱۳٫۲ میلیون تن به ترتیب رتبه‌های چهارم تا سیزدهم از این نظر را به خود اختصاص داده‌اند.

پایان/

۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 22024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =