رها شدن فنر نرخ ارز به نفع اقتصاد نیست

استاد اقتصاد معتقد است که تمام هم و غم دولت در مدیریت نرخ ارز باید روی شناور بودن نرخ ارز معطوف شود چرا که پایین نگاه داشتن دستوری و رها شدن فنر نرخ ارز در ماه‌های آینده به نفع اقتصاد نیست.

به گزارش تحریریه، رحمان سعادت در خصوص مساله مدیریت نرخ ارز و اهمیت مدیریت صحیح اقتصاد ایران در شرایط فعلی گفت: به هر حال آمریکایی‌ها در طی چند سال اخیر به کرات ثابت کرده اند علی رغم اینکه از امضای برجام و بازگشت به میز مذاکره برای رسیدن به یک توافق دم می‌زنند، اما در زمانی که این موضوع مهم باید محقق شود با زیاده خواهی‌های خود مانع انجام کار و دست یافتن به توافقی دو طرفه می‌شوند.

وی در این باره افزود: به همین خاطر نمی‌توان با صراحت گفت که برجام چه زمانی به نتیجه مورد نظر می‌رسید، بنابراین آن چیزی که از نتیجه برجام مشخص است اینکه برجام تا کنون برای اقتصاد ایران عایدی و مزایایی نداشته، لذا تنها راه نجات اقتصاد ایران، مدیریت صحیح و توجه به مزیت‌های اقتصادی کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد ایران براساس منابع داخلی مدیریت شود و تمرکز دولت و حاکمیت بر توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه، منطقه، استفاده از ظرفیت بزرگ ایجاد شده در سازمان همکاری‌های شانگ‌های وبریکس و ... باشد قطعا راه برون رفتی برای کاهش فشار محدودیت‌های اقتصادی و تجاری داریم که به اتکای آن نیازی به تن دادن به خواسته‌های غرب برای امضای برجامی بی خاصیت نداشته باشیم.

رحمان سعادت خاطر نشان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور با استفاده از ابزارهای مختلف باید با قدرت و اقتدار منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف را مطالبه و وصول کند چرا که منابع ارزی حق تک تک مردم ایران است و نباید بی هیچ دلیل محکمه پسندی به خواست آمریکا و برچسب تحریم، در بانک‌های خارجی مسدود و بلوکه شده بماند.

رحمان سعادت استاد اقتصاد در خصوص نرخ ارز خاطر نشان کرد: کلیه هم و غم دولت در مدیریت نرخ ارز باید روی شناور بودن نرخ ارز معطوف شود چرا که پایین نگاه داشتن دستوری و رها شدن فنر نرخ ارز در ماه‌های آینده به نفع اقتصاد نیست.

وی در این باره توضیح داد: اگر نرخ ارز شناورشده باشد و با تغییرات درست اقتصادی حتی افزایش بیابد نگرانی‌ها به تبع کاهش می‌یابد. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است مدیریت درست بازار ارز و منابع ارزی است چرا که جهان امروز با تنش‌های سیاسی و اقتصادی مختلفی رو به روست، لذا پیش از وقوع بحران باید خود را در برابر بحران‌ها بیمه و مصون کرده باشیم.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان درخصوص عدم ارز پاشی به هر دلیلی گفت: در وضعیتی که جهان با تنش‌های مختلفی رو به روست سیاست‌های غلطی مثل ارز پاشی باید کنار گذاشته شود، بلکه منابع ارزی کشور صرف مسائل مهم و حیاتی مثل واردات کالاها و مواد اساسی و اصلی کشور شود.

وی در این باره توضیح داد: هر چند ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد، اما انتظار می‌رود دولت با توجه به شرایط خطیر حمایت از خانوارهای نیازمند، این موضوع را در نظر داشته باشد که باید از مردم حمایت شود. تخصیص ارز دولتی برای واردات کالاهای مورد نیاز دهک‌های پایین جامعه به صورت منسجم و هدفمند ضروری است.

سعادت در این باره توضیح داد: این واقعیت نباید کتمان شود یا از این موضوع مهم غافل شویم که در شرایط جنگ اقتصادی، طبیعتا تامین ارزان ارزاق مردم بسیار مهم است. بخشی از ارزاق وارداتی نیازمند تخصیص ارز است بنابراین معتقدم اگر دولت و بانک مرکزی به تامین ارزان کالاهای اساسی برای دهک‌های ضعیف جامعه توجه ویژه نداشته باشد فقر و بزه اجتماعی افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود سیاست ارز ترجیحی با هدفمندی و نظارت بیشتر با شرایط فعلی نسبت به خانوارهای آسیب پذیر در دستور کار دولت قرار بگیرد.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: گرچه اگر برجام به نتیجه می‌رسید می‌توانستیم سیاست‌های دیگری را برای مدیریت اقتصاد و عرصه تجارت و بازرگانی در پیش بگیریم، اما شواهد و قرائن حاکی از این است که باید در مصرف ارز نظارت بیشتری داشته باشیم حتی به شکل جیره بندی، تا از دوره گذار عبور کنیم.

منبع: SNN

پایان/

۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 22150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =