چرا قیمت خودروهای مزایده ای بیش از برآورد اولیه شد؟

در حالی که برآورد اولیه و قیمت تمام خودروهای موجود در مزایده حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود، اما در نهایت رقم فروش خودروها بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان شد.

به گزارش تحریریه، پس از سفر رئیس قوه قضاییه به استان بوشهر و مشاهده وضعیت خودروهای دپوشده در گمرک، قرار شد خودروهایی که سال‌ها در انبارهای بنادر، گمرکات و سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی در چندین استان و در وضعیت نامناسبی نگهداری می‌شدند، تعیین تکلیف شوند.

در جلسه ای که در تاریخ 29 مرداد 1401 توسط شعبه دادگاه انقلاب اسلامی گرفته شد، مقرر شد که بیش از یک هزار خودرویی که در بنادر و محوطه های گمرکی کشور نگهداری می شوند، از طریق مزایده به فروش برسند. یکی از موضوعاتی که در این زمینه مطرح بود، مسأله نگهداری طولانی مدت از این خودروها بود. در حال حاضر بیش از 5 سال از نگهداری این خودروها در بنادر و محوطه های گمرکی می گذرد.

از این رو به طور کلی، هزار و 40 خودرو در سایت سازمان اموال تملیکی و سامانه تدارکات دولت، برای شرکت در این سامانه بارگذار شد. این هزار و 40 خودرو در 9 استان کشور قرار دارند که شامل استان‌های بوشهر، خوزستان، مازندران، هرمزگان، تهران، گیلان، قم، آذربایجان شرقی و فارس می‌شود. ارزش قیمت پایه برای این خودروها در مزایده 2 هزار و 37 میلیارد تومان بود و متقاضیان با قیمت‌های بالاتری این خودروها را خریداری کردند.

کمترین قیمت پایه‌ 670 میلیون تومان برای خودروهای سراتو در بوشهر بود و بالاترین قیمت نیز به خودروهای پورشه ماکان با رقم 7 میلیارد و 200 میلیون تومان تعلق داشت.

به گفته معاون جمع‌آوری و فروش سازمان اموال تملیکی، قرار بر این بوده که فروش این خودروها در فضایی رقابتی و شفافی برگزار شود تا مشارکت بیشتر مردم باعث افزایش رقابت و رعایت حقوق مردم و دولت شود. با این حال سخنگوی سازمان اموال تملیکی در خصوص تفاوت قیمت خودروهای موجود در استانهای خوزستان و تهران سخن گفت. وی می گوید: قیمت پایه هر یک از این خودروها، توسط هیات سه نفره از کارشناسان دادگستری مشخص شده است، البته ما به قیمت گذاری خودروهای استان خوزستان انتقاداتی داشتیم و این انتقادات را به مراجع ذی ربط منتقل کردیم، اما به هر حال کارشناسان دادگستری روی نظر خودشان پافشاری داشتند و در نهایت ما هم موظف هستیم طبق قانون به نظر آن ها عمل کنیم.

وی اضافه کرد: نکته جالبی که باید به آن توجه کرد آن است که قیمت خودروها در استان خوزستان خیلی کمتر از قیمت خودروها در مابقی استانها قیمت گذاری شد، اما در نهایت و بعد از برگزاری مزایده مشاهده شد که این خودرو ها به بالاترین قیمت فروخته شده و نه تنها پایین تر از قیمت خودرو ها در سایر استان ها بوده بلکه در مواردی بالاتر هم فروش رفته اند و عملاً در این خصوص شائبه ای به وجود نیامده است.

وی با بیان یک مثال توضیح داد: پورشه‌های که در استان تهران بودند و دو برابر قیمت کارشناسی شده پورشه ها در استان خوزستان قیمت گذاری شده بودند، در نهایت بعد از اتمام مزایده به طور میانگین، کسانی که در استان خوزستان این خودرو را گرفته بودند، ۱۰۰ میلیون تومان بالاتر از مزایده خودروهای تهران، این خودرو را خریده بودند. درحالی که برآورد اولیه و قیمت تمام خودروهای موجود در مزایده حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود، اما در نهایت رقم فروش خودروها بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان شد.

وی در پایان اشاره کرد: قیمت گذاری خودروهایی که در استان خوزستان وجود داشت، به نظر خیلی منطقی نمی آمد و ما هم این موضوع را به مراجع ذیربط منتقل کردیم که این موضوع به اطلاع دادگستری استان برسد و در مزایده های بعدی ترجیحا هیئت کارشناسی که در این مزایده استفاده کردند، استفاده نکنند تا خدایی نکرده شائبه ای در این خصوص به وجود نیاید.

منبع: car.ir

پایان/

۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 22163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =