تظاهرات مردم اروپا به خاطر تورم

افزایش قیمت در اتحادیه اروپا رکورد شکست و موجب تظاهرات مردم شد.

به گزارش تحریریه، افزایش قیمت در اتحادیه اروپا رکورد شکست و این تورم سرسام‌آور در جمهوری چک اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

سرویس آمار جمهوری چک گزارش داد که تورم در این کشور در ماه سپتامبر به دلیل هزینه های انرژی و سوخت به بالاترین حد در سه دهه گذشته رسید. قیمت مصرف کننده سالانه در ماه گذشته به ۱۸.۰ درصد افزایش یافت که از ۱۷.۲ درصد در ماه اوت بیشتر است.

«پاولا سدیوا» رئیس واحد آمار قیمت مصرف کننده (CZSO) خاطرنشان کرد: مسکن بیشترین تاثیر را در شتاب فزاینده قیمت ها داشته است؛ به صورت عمده قیمت انرژی و سوخت، که تقریباً ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر بود.

تظاهرات مردم اروپا به خاطر تورم

بر اساس این بیانیه، تنها در ماه سپتامبر، قیمت های مصرف کننده در فروشگاه های خرده فروشی به طور متوسط تقریباً ۱ درصد افزایش یافته است. طی سال جاری، قیمت رشد مواد غذایی اساسی از نرخ تورم کلی فراتر رفته است. نسبت به سال قبل، قیمت آرد گندم تقریباً ۷۰ درصد، روغن ها بیش از ۵۰ درصد، شیر و شکر نیز حدود ۵۰ درصد افزایش یافته اند.

روز شنبه یک تظاهرات گسترده در میدان Wenceslas پراگ برگزار شد و هزاران نفر به افزایش قیمت ها، کاهش استانداردهای زندگی و اقدامات ناکافی دولت در رفع بحران فعلی اعتراض کردند.

اروپا در حال مبارزه با بحران انرژی است که تا حدی ناشی از کمپین اتحادیه اروپا برای حذف تدریجی صادرات انرژی روسیه است.

قیمت گاز پس از آغاز حمله روسیه در اوکراین در اواخر فوریه افزایش یافت. اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای غربی تحریم های گسترده ای را علیه مسکو اعمال کردند و شروع به قطع عرضه انرژی روسیه کردند.

به دنبال این اقدامات، قیمت بنزین در اروپا به سطوح بی سابقه ای رسید که منجر به افزایش تورم کلی در این کشورها شد.

پایان/

۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 22185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =