رکود اقتصاد جهانی خیلی نزدیک است

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هشدار می دهند که روند حرکتی اقتصاد جهانی در حال کند شدن است و ممکن است رشد سال آینده به طور کامل متوقف شود.

به گزارش تحریریه، «دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی و «کریستالینا جورجیوا» رئیس صندوق بین المللی پول می گویند ممکن است اقتصاد جهان در سال آینده وارد رکود شود، زیرا بانک های مرکزی برای مبارزه با تورم نرخ بهره را افزایش می دهند، اما با این روند رشد را متوقف می کنند.

مالپاس با اشاره به اینکه کند شدن رشد در اقتصادهای پیشرفته و کاهش ارزش پول در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نشان دهنده بدتر شدن شرایط اقتصاد جهانی است، تاکید کرد «ریسک وجود دارد و خطر واقعی رکود جهانی است که در سال آینده رخ می دهد».

The World Bank says most countries are headed for a recession, and warns of  a possible return to 1970s 'stagflation'

وی افزود: تلاش‌ها برای رشد وتوسعه با مجموعه وسیعی از مشکلات و بحران ها مواجه است.

جورجیوا نیز تصریح کرد که خطر رکود افزایش یافته است و خاطرنشان کرد که کشورهایی که به طور مشترک یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند در معرض خطر سقوط در رکود قرار دارند.

رکود اقتصاد جهانی خیلی نزدیک است

وی افزود: این کشورها ممکن است در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ رشد منفی را تجربه کنند.

بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، زیان جهانی ناشی از کندی رشد اقتصادی ممکن است تا سال ۲۰۲۶ به ۴ تریلیون دلار برسد که معادل اندازه تولید ناخالص داخلی آلمان است. با این وجود، جورجیوا گفت که سیاست گذاران نمی توانند اجازه دهند تورم به قطار سرکشی تبدیل شود و باید اقداماتی را برای مهار آن انجام دهند.

بسیاری از بانک‌های مرکزی امسال نرخ بهره را افزایش داده‌اند تا با سیاست‌های پولی سخت‌تر با تورم ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی و میراث سیاست‌های پولی و مالی ضعیف در دوران همه‌گیری مبارزه کنند.

بانک مرکزی اروپا در ماه گذشته، پس از افزایش ۵۰ واحدی در ماه ژوئیه، برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته، نرخ پایه خود را بار دیگر به میزان بی سابقه ۷۵ واحد افزایش داد. فدرال رزرو ایالات متحده هم چند بار افزایش نرخ را اعمال کرده است. این امر در حالی رخ داد که بانک انگلستان شدیدترین افزایش نرخ بهره در بیش از ۲۰ سال گذشته را در ماه اوت اعلام کرد و نرخ معیار خود را با نیم درصد افزایش به ۱.۷۵ درصد رساند. این ششمین افزایش نرخ بهره از دسامبر بود.

پایان/

۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22153

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =